3 Werkgelegenheid stimuleren Kansen voor klanten en medewerkers Van centraal naar decentraal Gevoelens weer op voorgrond Lerende organisatie beginnen op de werkvloer bruik is gemaakt van creativiteit. De hypo theekwinkel zit in het hart van Tilburg en is tijdens winkeluren open. Medewerkers krijgen een bonus voor iedere verkochte hypotheek of verzekering, om de relatie tussen prestaties en verdiensten duidelijk te maken. Over de eerste ervaringen zegt ing. Martin Houben van het Tilburgse Hy potheek Adviescentrum: 'Klanten stappen eerder bij ons binnen dan vroeger, toen we met hypotheken in de bankhal zaten. Dan hadden ze vaak al een contact met bij voorbeeld Hypotheekvisie achter de rug. Verder komen hier veel niet-klanten. Vol gens ons moet dat wel een stijging van ons marktaandeel tot gevolg hebben.' Twee andere voorbeelden maakten de maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank duidelijk. Jaap Neuvel, be stuurder van de Rabobank Westfriesland- Oost, stipte de coöperatieve vernieuwing bij zijn bank aan. 'Wij streven niet naar winstmaximalisatie, maar gebruiken de winst voor de gemeenschap. Zo spelen we een rol in het promoten van de regio als glastuinbouwgebied. Via een acquisiteur proberen we hier bedrijven naartoe te halen. Dat heeft ook een gunstig effect op de werkgelegenheid.' Landelijk trekt de Rabobank zich onder meer het lot aan van startende allochtone ondernemers. Dat bleek uit een korte videoreportage over een restaurant, dat door een Turkse fami lie wordt gerund. Door een 'zachte' lening van de Stichting Stason - Steunfonds Al lochtone Startende Ondernemers Neder land - kon het specialiteitenrestaurant zijn deuren openen. De Stichting Stason wordt financieel ondersteund door onder meer het Projectenfonds van de Rabobank. Mr. Joost Bol, directeur Rabobank Gin- neken en toekomstig algemeen directeur van de fusiebank Breda, en Piet Brouwer, bestuursvoorzitter van de Rabobank Noordoostpolder en lid van de Raad van Toezicht, gaven hun visie op een directeur respectievelijk een bestuurder. Bol is het eens met directeur Otto van de Rabobank Hattem. Hij vindt ook dat een manager van een plaatselijke bank ervoor moet zor gen dat medewerkers zelf zaken aan kun nen dragen en dat fouten soms onvermij delijk zijn. 'Maar dat mag.' Bol hoopt dat hij de medewerkers zoveel mogelijk werk gelegenheid kan blijven bieden. Aandacht van de directeur voor opleiding en verbre ding van medewerkers vindt hij belangrijk om mensen verantwoord voor te bereiden op de toekomst. Zowel Bol als Brouwer geven zelf het goede voorbeeld door oplei dingen te volgen. Brouwers wens voor de Rabobankorganisatie is 'een slag bestuur ders dat hoofdzaken van bijzaken onder scheidt en naar de toekomst kijkt.' Hij stelde verder dat het scheppen van kansen voor mensen de belangrijkste taak van een coöperatieve bank is. 'En de samenwer king tussen bank en ondernemer op basis van gelijkwaardigheid moeten we verder gaan ontwikkelen.' Mr. Anton Westerlaken is ex-Rabo- bankmedewerker en voorzitter van het CNV. Hoofddirectievoorzitter drs. Her man Wijffels is onder meer lid van de Concentratie bij directeuren en bestuurders tijdens het middagprogramma. commissie Bezinning Toekomst CNV. Zij wisselden als laatsten van gedachten over veranderingen. 'De kern van de zaak', aldus Wijffels, 'is dat een verandering als een kans wordt gepresenteerd. Als een ruimte waarin mensen zich kunnen ont wikkelen. Plaatselijk krijgen medewerkers meer verantwoordelijkheid en zullen ze een grotere bijdrage leveren dan nu het geval is. Met de nieuwe CAO doen we landelijk iets aan het kader waarbinnen we werken.' Een soortgelijke visie heeft Westerlaken. 'Wij zijn bij het CNV bezig met de decentralisatie van een aantal cen trale taken. De bedoeling is dat het vak- bondsprodukt dichter bij de mensen komt te staan. Voor de medewerkers heeft dat nogal wat gevolgen. We gaan daar zorg vuldig mee om en geven op die manier zowel binnen als buiten de organisatie handen en voeten aan 'je staat er niet al leen voor'. Helaas gebruikt de Rabobank die slogan al.' Wijffels constateert een vervreemding bij mensen ten aanzien van de snel veran derende wereld om hen heen. Hij voorziet op korte termijn een kentering. 'Gevoelens zullen de doorslag gaan geven. De mate waarin klanten en medewerkers zich wil len verbinden met bijvoorbeeld de Rabo bank, komt weer op de voorgrond. Daar bij speelt onder andere mee of mensen zich er thuis voelen, of ze vertrouwen hebben in de bank en of ze het idee hebben dat hun belangen meetellen.' Westerlaken on derschrijft de filosofie van Wijffels en ziet een belangrijke taak weggelegd voor de Rabobank. 'Mensen zijn op zoek naar nieuwe gemeenschapsvormen. Het mee helpen opbouwen van die nieuwe vormen is volgens mij de kracht van de Rabobank. Dat is voor mij de coöperatieve gedachte bij uitstek. Essentieel daarbij zijn de be grippen dichtbij en kleinschalig, naast het creëren van een sfeer van vertrouwen en zekerheid voor klanten en medewerkers.' Wijffels keek tot besluit van de Alge mene Vergadering nog even in de toe komst van Rabobank Nederland: 'Plaatse lijke banken zullen steeds meer van elkaar leren. Ik zie Rabobank Nederland als or ganisator van dat proces. Zo'n organisatie met een leervermogen wordt wellicht een belangrijk aspect van het concurrentiever mogen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3