Veranderingen 2 Bijblijven Rabobank opnieuw op tv Pinnen op Pinkpop Vliegende start Infodag Wonen Jezelf blijven Verantwoordelijkheid aan de basis Creativiteit uitbuiten Na een adempauze is de Rabo bank sinds begin deze maand weer op de buis. Tot half juli zijn de commercials voor be drijven en Eigen Huis regelma tig te zien. Ook voor het na jaar is zendtijd ingekocht. Dan presenteert de Rabobank zich ook met nieuwe commercials. De Rabobank heeft een eigen mobiele geldautomaat aange schaft. De gea was voor het eerst in ge bruik tij dens het Pinkpop festival in Landgraaf. Daar had Rabo bank Nederland een kiosk met twee gea's laten plaatsen. Plaatselijke banken kunnen de gea huren. Informatie (040) 34 64 28 of (040) 34 79 37. De Rabobank Haarlemmer meer heeft sinds vorige week maandag een vestiging op Schiphol. Het Rabobankkan- toor in gebouw Triport 1 richt zich in de eerste plaats op mid delgrote bedrijven en op de 'bovenlaag' van de particuliere cliënten. Daarnaast is het de uitvalsbasis voor een regionaal team van accountmanagers, dat voor vijf omliggende Rabo- banken de bedrijvenmarkt be werkt. Het nieuwe kantoor heeft geen kasfunctie. De offi ciële opening staat voor eind september gepland. Hoewel dit jaar minder Rabo- banken dan vorig jaar inhaak ten op de landelijke Infodag Wonen, heeft de open dag 40 [TT* f j procent meer bezoe kers getrok ken dan de eerste editie. Zo'n 77.000 mensen brachten op 25 maart een bezoek aan de Rabobank. Het gemiddelde aantal bezoekers per bank be droeg zo'n 170. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 1994. Wat hebben de Rabobank, het Acade misch Ziekenhuis Utrecht, hotel New York en het CNV met elkaar gemeen? Een visie op veranderingen. Dat werd duidelijk tijdens het middagpro gramma van de Algemene Vergade ring. Het credo 'Samen vernieuwen' kwam tot leven in een aantal video's en interviews. Oude Grieken raadpleegden het orakel van Delphi over de toekomst. De moderne Westerse mens ontwikkelt zelf een visie op de toekomst. 'Een leerproces met verwach tingen, fouten en idealen', aldus Milou van Sprang, die het middagprogramma presenteerde. Gaat het bij veranderingen altijd om verbeteringen met een visie? 'Vaak niet, soms wel', concludeerde Van Sprang op voorhand. Ze introduceerde mensen van binnen en buiten de Rabo bank. Hun kijk op een andere, klantge richte organisatie binnen een snel verande rende samenleving was de rode draad. Hotel New York in Rotterdam zetelt in het oude kantoor van de Holland- Amerika-lijn. Buiten het centrum, aan de Maas. De drie bedenkers - zelf ervaren reizigers - lieten het bestaande pand intact en voegden alleen muren toe. Voorop stond dat gasten zich thuisvoelden in het hotel. Ook de bedenkers wilden het er naar de zin hebben. Dat resulteerde in een 'betaalbaar' viersterren-hotel. Met perso neel, dat 'vooral zichzelf blijft, gasten op een natuurlijke manier bedient en wensen van mensen kan inschatten'. Dorine de Vos hield zich bezig met de inrichting. Over het restaurant zegt ze: 'De bedoeling is dat de reizigers daar Rotter dam letterlijk ontmoeten. Door de inrich ting stijlvol én gewoon te maken en de uit eenlopende prijzen lukt dat. We trekken veel Rotterdammers.' De hotelkamers heb ben twee telefoons - één op de tafel en één bij het bed -, speciaal voor het hotel ont wikkelde bedden en bijzondere lakens. De Vos: 'Ik sliep eens in een hotel in New York. Daar hadden ze hele zachte lakens. Wij hebben sindsdien dezelfde lakens. Ze zijn ook te koop bij ons.' Het Academisch Ziekenhuis Utrecht (AZU) valt op het eerste gezicht op door dat een winkelcentrum onderdeel is van het ziekenhuis. Maar dat is niet het enige. 'De kern van onze nieuwe visie was meer Milou van Sprang met Dorine de Vos van hotel New York en drs. Michiel Visser van het Academisch Zie kenhuis Utrecht. klantgerichtheid door decentralisatie, ofte wel de verantwoordelijkheid op de werk vloer leggen', licht drs. Michiel Visser toe. 'Een patiënt die iets wil, kan dat recht streeks regelen met - bijvoorbeeld - de verpleging.' Het AZU streeft ernaar pro- dukten zoveel mogelijk gezamenlijk aan te bieden. 'Bezoeken aan de specialist en onderzoeken zoveel mogelijk op dezelfde dag', vertelt Visser. 'We zijn er onder meer bij de polikliniek Neurologie in geslaagd het produkt 'brief aan de huisarts' veel sneller voor elkaar te krijgen. Tussen het eerste contact van een patiënt met ons zie kenhuis en die brief zit nu ongeveer een maand. Eerst duurde dat drie keer zo lang.' Visser geeft toe dat het herstructure ren van bedrijfsprocessen niet eenvoudig is. 'Je moet er constant achteraan. Anders verwateren nieuwe werkwijzen weer. Wij zijn er nog steeds hard mee bezig.' Directeur Ton Otto van de Rabobank Hattem beet de spits af van de 'Rabobank- voorbeelden' over vernieuwen met een visie. Hij vindt de visie achter Visie '98 - de mens centraal - perfect. Otto is er, net als Visser, een voorstander van om mede werkers zelf verantwoordelijkheid te geven. 'Je buit daardoor de creativiteit uit. Er zal ook wel eens wat fout gaan, maar dat mag. En dat lossen we weer op met diezelfde creativiteit.' Het Hypotheek Ad viescentrum van de Rabobank in Tilburg is een ander voorbeeld, waarbij ook ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2