Nieuwe leest Rabobank: niet zonder pijn en moeite Marges verder onder druk Klantgericht en kostenbewust Wijffels: 'Vol overtuiging op weg. Talloze groepjes van vier spoedden zich op donderdagochtend 8 juni naar de Utrechtse Jaarbeurs. Iedere Rabobank kan sinds dit jaar vier personen afvaardigen naar de Algemene Vergadering. Vaste agendapunten op de jaarlijkse bijeenkomst zijn de jaarrekeningen van Rabobank Nederland, de Rabohypotheekbank, de Onderlinge Waarborgmaatschappij en de Stichting Steun door Rabobanken. Daarnaast werd er dit jaar opnieuw veel aandacht besteed aan de vernieuwingen, die binnen de Rabobank aan de gang zijn. Meer dan 4.500 bestuurders en direc teuren van plaatselijke banken bezochten dit voorjaar één van de ruim zestig coöpe ratieconferenties. Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, stond aan het begin van de Algemene Vergadering stil bij de uitkomsten van de discussies over de coöperatie. Die krijgen overigens nog een vervolg in de najaarskringvergaderingen. Duidelijk is al wel dat de Rabobank zich wil manifesteren als een 'uitstekende brede coöperatieve financiële dienstverlener met meer betrokken leden en een sterke lokale verbondenheid'. Meer verschillen Volgens de voorzitter van de Raad van Beheer zijn variëteit en verantwoordelijk heid de twee sleutelwoorden bij de zoek tocht naar een nieuwe coöperatieve identi teit. Over zijn bevindingen na de coöperatieconferenties zei Meijer: 'Daad werkelijk inspelen op de gevarieerde be hoeften van leden en klanten is bepalend voor het succes van coöperatief bankieren. Daartoe dient de lokale verbondenheid verder te worden versterkt. Verder komt er meer variëteit in de doelstelling en het lid maatschap van de coöperatie. Voor de Rabobank blijft zorgvuldig beheer van de kennis en het eigen vermogen belangrijk'. 'De toenemende verschillen tussen leden en plaatselijke banken onderling betekenen voor Rabobank Nederland meer maat werk-dienstverlening aan de banken', zo voorspelde Meijer. Hij zei ook, dat er bin nen Rabobank Nederland een aparte een heid komt die de coöperatieve vernieuwing gaat ondersteunen. Wat de financiële resultaten betreft, ging het de Rabobank in het eerste kwartaal van dit jaar iets minder voor de wind dan vorig jaar. Toen was er sprake van een hausse in de hypothekenmarkt en extra provisie-opbrengsten door de grote vraag naar beleggingen in de Robecofondsen. Hoofddirectievoorzitter drs. Herman Wijffels constateerde krappere rentemarges bij de plaatselijke banken in de eerste drie maanden van 1995. Dat komt door de toe genomen concurrentie. Ook de provisie-in komsten waren lager. Het Centrale Bank bedrijf ondervond de gevolgen van de koersdalingen van onder meer de dollar en het pond. Verder resulteerden de eenmalige CAO-uitkering en de nieuwe huisstijl in extra kostenposten. Daarentegen zorgden vooral de nieuwe spaarfondsen - Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen - voor een positieve ontwikkeling van de toevertrouwde middelen. Wijffels signa leerde ook betere resultaten bij De Lage Landen en de divisie Leven van Interpolis. Hij verwacht over het eerste halfjaar een vergelijk bedrijfsresultaat als in 1994. Voor heel 1995 voorspelt hij een lichte stijging, hoewel de groei van de kredietverlening iets minder zal zijn dan de 10 procent van vorig jaar. Wijffels benadrukte het belang van de hoofdlijnen van Visie '98, de omslag van een produktgeoriënteerde naar een klant- georiënteerde organisatie en het heront werpen van bedrijfssprocessen. Dat laatste is nodig om de kosten te beheersen. 'We zijn vol overtuiging op weg naar een sterk vernieuwd concept van de lokale Rabo bank', vatte hij samen. Met de toevoeging 'niet zonder pijn en moeite' verwees de Hoofddirectievoorzitter naar de grotere foutenkans bij Rabobank Nederland. 'Ri sico lopen we zeker. We zijn bezig met het omstellen van grote bedrijfsprocessen.' De plaatselijke bank van de toekomst is vol gens hem een brede financiële dienstverle ner, geschoeid op een nieuwe coöperatieve leest, die gebruik maakt van meerdere dis tributiemethoden. Dat onlangs de 100.000ste aansluiting op Rabo Teleban kieren werd gerealiseerd, duidt volgens hem op het succes van telecommunicatie in de dienstverlening. Een andere opsteker was de groei van het aantal houders van Rabo JongerenRekeningen. In de afgelopen twaalf maanden nam dat met 50 procent toe van 420.000 tot 630.000. E E 3 "O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5