jrochures litingen zo >gelijk maken' I 7 Model voor plaatselijke banken Promotiefilm 'Samen' Herkenbare situaties bank wordt gesproken. 'Geld is niet leuk', meent de architect. 'Als het slecht gaat heeft een bedrijf de bank hard nodig', vindt de relatiebeheerder. 'De toekomst van de veehouderij is overleven', voorspelt de boer. Niet echt standpunten waarmee het imago wordt opgepoetst. Wel uitspra ken die kloppen met de werkelijkheid van de verschillende mensen. 'We hebben er naar gestreefd zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven', legt Dost uit. 'Door de wereld van deze mensen te laten zien, hun plezier maar ook hun zorgen, maak je duidelijk dat je als bank dicht bij gaande jaren is er geen apart hoofdstuk aan de medewerkers gewijd. 'We hebben dat stuk ondergebracht in het eerste hoofdstuk 'De Rabobank in een verande rende omgeving'. Tenslotte hangt perso neelsbeleid sterk samen met de ontwikke ling van de organisatie. Dat komt nu beter tot uitdrukking.' Het directoraat Communicatie biedt plaatselijke banken de mogelijkheid het eigen jaarverslag in dezelfde vorm uit te brengen als het algemene. Er is een model ontwikkeld, compleet met tekst en foto's, dat gemakkelijk kan worden aangepast aan de eigen situatie. Johannes Wijgers, hoofd Financiële Administratie van de Rabobank in Maasdonk, is er enthousiast over. 'Wij gaan er mee aan de slag voor onze eigen bank. Natuurlijk laten we foto's maken van de lokale situatie en zul len we de tekst moeten aanpassen. Maar het idee nemen we over. We hebben daar een paar redenen voor: het ziet er mooi verzorgd uit, het is een fijn formaat, het is persoonlijker en makkelijker leesbaar. Bo vendien past dit jaarverslag beter bij onze nieuwe huisstijl.' De inhoud van het alge mene verslag spreekt Wijgers ook aan: 'Er Eén van de menselijke momenten tijdens de opnamen van de promotievideo. Fotografie met een menselijk moment. Balans en resultaat op romanformaat. Nieuw: de economische kalender. wordt een duidelijk beeld van een veran derende omgeving geschetst waarin de Rabobank een eigen plaats inneemt.' Als onderdeel van de nieuwe 'corporate communicatie' is ook een promotiefilm ge maakt die titel 'Samen' heeft meegekregen. Deze videoband, die inmiddels aan de ban ken is verstuurd, geeft naast een portret van de Rabobank ook een beeld van haar klanten en van de mensen die er werken. Wat opvalt aan deze band is dat er heel relativerend over geld en de relatie met de - Formaat en dikte van een gemiddelde paperback. die mensen staat, begrip voor hun situatie hebt. Dat je ze daarom beter van dienst kan zijn spreekt dan voor zich.' Wijgers vindt dat in de videoband dui delijk naar voren komt dat de Rabobank een bank van en voor mensen is. 'Ik her ken veel van de relatie met agrarische be drijven. Bij ons gaat het eigenlijk net zo. Voor mijn gevoel had er wel iets meer aan dacht kunnen zijn voor studenten en meer vermogende particulieren. Dat zijn toch belangrijke doelgroepen.' Volgens Dost is dit ook zo, 'Maar de band is bedoeld om bijvoorbeeld ook aan leden/ondernemers te tonen. Denk maar aan vergaderingen, symposia en dergelijke. Daarom ligt de nadruk toch op zakelijke relaties.' Niette min is Wijgers erg enthousiast over de band: 'Er spreekt een gemoedelijke sfeer uit, waarbij samenwerking centraal staat. Ik kan me voorstellen dat sommige stukjes heel geschikt zijn om commercials van te maken. We zijn vanaf de introductie van de nieuwe huisstijl niet meer op tv geweest en lopen wat dat betreft een beetje achter op de ING en ABN Amro. Misschien is het een goed idee om daar iets aan te doen met deze videoband.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7