36 uur: liever vandaag dan morgen? 40 36 Wat gaat er gebeuren? Hoe wordt iedereen op de hoogte gehouden? Waarom zo'n lang traject? Een vrije middag in de week, of een dag in de twee weken. Veel medewer kers bij de Rabobank zien het liever vandaag dan morgen gebeuren. Ook commercieel biedt de nieuwe CAO veel mogelijkheden. De uitbreiding van de bedrijfstijden, die onlosmake lijk is verbonden met de 36-urige werkweek, doet bij menig manager het hart sneller kloppen. Ondanks die win-win situatie laat invoering bijna een jaar op zich wachten. Waarom? Wat gaat er gebeuren? 'Het is belangrijk eerst de uitgangssitu atie duidelijk voor ogen te hebben, daarna kun je je pas afvragen wat je kunt verande ren, wat je wilt veranderen en welke stap pen je moet nemen om de invoering van de 36-urige werkweek tot een succes te maken. Dat geldt voor Rabobank Neder- 1 land, maar ook voor een plaatselijke I bank', zegt Vic Kerkhoff, leider van het project rond de invoering van de 36-urige werkweek bij de plaatselijke banken. Men sen van Rabobank Nederland en plaatse lijke banken hebben deze maand hard ge werkt om een helder beeld te krijgen van de problematiek. Zij worden daarbij gehol pen door ATOS. Dit beleidsadvies- en on derzoekbureau heeft eerder dergelijke ver anderingen in arbeidstijd begeleid bij ziekenhuizen, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de luchthaven Schiphol. Kerkhoff: 'De workshops in juni zijn het startsein voor de proef. Er zijn twintig banken uit de verschillende regio's en van verschillende omvang uitgezocht. Met de ervaringen die zij opdoen, willen we een goed beeld krijgen van hoe de nieuwe werktijdenregelingen in de praktijk uit pakken. De OPO-adviseurs uit de regio kunnen nu direct de proefbanken onder steunen en zijn later, als alle banken de 36- urige werkweek gaan invoeren, goed in de materie thuis. Tijdens de voorbereiding in juli en augustus, maar zeker als de proef- ban- ken de 36-urige werkweek, gekoppeld aan de verruiming van de bedrijfstijd, hebben in gevoerd, zullen we de vinger aan de pols houden. Zijn er functies, waarvoor de ge middeld 36-urige werkweek niet mogelijk is? Zijn er oplossingen voor bijkantoren met een bezetting van 2 a 3 mensen? Welke varianten van de 36 uur zijn er mo gelijk? Hoe kunnen wensen en voorkeuren van medewerkers worden ingepast? Alle maal zaken waarop we in de praktijk ant woord willen vinden, voordat alle banken de nieuwe werktijdenregelingen gaan in voeren. Van september tot december vindt een evaluatie plaats.' Rabobank Neder land streeft ernaar uiterlijk 1 december een volledige leidraad voor de invoering klaar te hebben. Dan kan vanaf 1 januari volgend jaar met de invoering van de 36- urige werkweek worden begonnen. Het zwaartepunt van de invoering zal liggen in de maanden maart en april. 'Op belangrijke momenten in het tra ject worden alle medewerkers en de Caar steeds geïnformeerd. We streven ernaar zo open mogelijk te communiceren. Als ma nager en medewerker allebei weten welke varianten op hun afdeling wel en welke niet mogelijk zijn, kun je gelijkwaardig heid bereiken in het gezamenlijk overleg', aldus Wim van Manen van Arbeidsvoor waarden en Rechtspositie. 'Luisteren naar de wensen van de me dewerkers, naar die van de klanten, het doelmatig omgaan met openings- en be drijfstijden en werkaanbod. Wil je dat goed doen, dan kost dat tijd', zo vertelt Kerkhoff. 'Commercieel gezien zouden we de 36-urige werkweek veel sneller willen invoeren. Maar daaraan kleven nogal wat bezwaren. Op de eerste plaats geeft het een kostenstijging. En als je onvoldoende zicht hebt op werkaanbod, wensen van de klanten en voorkeuren van de medewer kers, is het nog maar de vraag of je de voorsprong op de concurrentie kunt vast houden.' Kerkhoff noemt een voorbeeld: 'Verruiming van de openstellingstijden is in sommige gevallen niet eens noodzake lijk. Elke bank, elk kantoor moet voor zichzelf onderzoeken wat het meest effi ciënt is. Inzicht in wanneer de klant over wat wil worden geadviseerd, moet het ver trekpunt zijn van alle beslissingen over openings- en bedrijfstijden. Zo hebben banken die het hebben laten onderzoeken ontdekt dat de grootste drukte in de bank- hal tussen 11.00 en 15.00 uur is. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een kan toor in een winkelcentrum anders ligt. Voor dat kantoor ligt aansluiting bij de winkelsluitingstijden meer voor de hand. En dan rest de vraag wie er op dat mo ment in het kantoor aanwezig moeten zijn. Dikwijls is het niet nodig een heel kantoor open te stellen, maar de klanten moeten wel weten dat er ook buiten de openstel lingstijden adviseurs beschikbaar zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5