Uit de bank geklapt Vreemde valuta Digitaal woord en beeldmerk Inkomensgrens RaboCard w ai Aan- en verkoop van vreemde valuta in de dealingroom in Utrecht. Tussen de aan- en verkoopkoersen van buitenlands geld zit nogal een verschil. Voor de Duitse mark scheelt het al een paar cent. Waarom is dat verschil zo groot? Is dat pure winst voor de bank? De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 901904. moet er door de bank ook nog iets worden verdiend aan dit produkt, al is het maar om de eigen kosten terug te verdienen. Voor alle duidelijkheid: de marge tussen aan- en verkoop bestaat in werkelijkheid uit twee marges, één bij aan- en één bij verkoop. Overigens zijn de gepubliceerde koersen advieskoersen. De bank is vrij om daarvan af te wijken. Zo zal bij een zake lijke transactie van 100.000 Duitse mark de cliëntenkoers minder marge, dus kos ten, bevatten dan wanneer een toerist 500 mark wisselt.' Waarom krijgen de plaatselijke Rabo- banken niet de beschikking over een origineel, digitaal aangeleverd woord- en beeldmerk? 'De koers of prijs van vreemde valuta komt door middel van vraag en aanbod tot stand op de Internationale Financiële Markten', meldt Harry Vos, Hoofd Bank papier bij Financiële Markten. 'Deze handel vindt 24 uur per dag plaats. In fracties van seconden wisselen grote be dragen in valuta van eigenaar. Bankpapier is het fysieke produkt van een valuta. De koers of prijs komt op dezelfde manier tot stand als voor de girale valuta. Om het produkt van de klanten te kopen of aan hen te verkopen worden kosten gemaakt. Bijvoorbeeld transportkosten van het land van uitgifte naar Rabobank Nederland en vice versa. Ook moet het geld worden ver zekerd. We lopen een risico omdat de valutakoersen nogal kunnen schommelen. Er is veel geld in voorraad en dat betekent renteverlies. Dat is ook weer een kosten post. En tot slot zijn er de distributiekos- ten als tellen, administreren en controle ren. Ook bij de plaatselijke bank worden handelingen verricht voordat de klant zijn geld heeft gewisseld. Al die kosten moeten worden goedgemaakt. Ze worden in een marge op de koers gezet. En natuurlijk Het salaris voor het verkrijgen van een RaboCard ligt al jaren op f 36.000,-. Wordt het niet eens tijd dat bedrag aan te passen? 'Bij de introductie van een nieuwe huis stijl wil iedereen daar natuurlijk het liefst meteen mee aan de slag', zegt Willem Ver meulen van het Servicebureau Communi catie Aangesloten Banken. 'Dat geldt ook voor allerlei externe leveranciers of poten tiële leveranciers, voor wie het een uitda ging is om gevraagd of ongevraagd met nieuwe toepassingen aan de slag te gaan. Om te voorkomen dat onze nieuwe huis stijl daardoor direct zou ontsporen, was het van belang om in de startperiode te rughoudend te zijn met het vrijgeven van digitaal materiaal. Nu het aantal gewenste communicatie-middelen op een acceptabel peil komt, zodat er keuzemogelijkheden ontstaan, naderen we het moment dat ook het beter faciliteren van banken wordt geregeld. Momenteel wordt een speciale bouwdoos geproduceerd. Daarin zitten alle benodigde praktische hulpmiddelen voor het goed toepassen van de nieuwe huisstijl. Inclusief digitaal materiaal. Deze bouwdoos wordt eind juni aangeboden.' 'In vergelijking met andere organisaties is die inkomensgrens inderdaad vrij laag,' zegt Hans Segers van Cards en Chartale Betaaldiensten, 'De Rabobank heeft die grens destijds zo laag vastgesteld om de creditcard voor een zo breed mogelijk pu bliek toegankelijk te maken. Card-organi- saties zoals Diners Club en American Ex press stellen die inkomenseis aanzienlijk hoger. Zij richten zich dan ook niet pri mair op het realiseren van volume, maar streven eerder een exclusief imago na. De Rabocard heeft zich de laatste jaren een goede positie in de creditcard-markt weten te veroveren. Op dit moment zijn er zo'n 260.000 cards verstrekt. Dat is een stijging van dertig procent ten opzichte van vorig jaar. Zouden we de inkomensgrens nu drastisch gaan verhogen, dan zullen veel van onze klanten noodgedwongen afha ken. Uiteraard zou dat consequenties heb ben voor ons marktaandeel. Een verlaging of afschaffing van de inkomensgrens is niet in het belang van de organisatie en nog minder in het belang van de klant. Want iedere Rabocard-houder heeft via zijn card maandelijks toch een krediet van gemiddeld zo'n f 5.000,-. En alle aanko pen die hij in een maand met de card doet, worden op het eind van die maand na tuurlijk wel geïncasseerd. Daar moet dus een bepaald inkomen tegenover staan. In dit geval een maandelijkse voeding van de rekening van f 3.000,-.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4