Geen f 25,-, wel vrije voeten Rabobank maakt uitzonderingen Eén rentetarief voor duidelijkheid Verschuiving in betaalgedrag particuliere Rabobank-klant Blijven sturen op efficiency Beraad op maat betalende klant explosief gegroeide betalingsverkeer. Euro cheques waren niet meer onbeperkt gratis en de particuliere klant ontving voortaan maar één rekeningafschrift per week. Beta len voor het gebruik van de geldautomaat buiten kantooruren was al eerder een feit. De volgende stap was de geleidelijke invoe ring van TGT - transactiegebonden tarife ring - voor bedrijven. Dat gebeurde vanaf 1990. Tegenover de kosten voor transacties stonden een hogere creditrente en af schaffing van de provisie en de valutering. Dit systeem bleek zowel voor de klanten als voor de banken zoveel positieve punten te hebben, dat het ook bij andere Nederlandse banken navolging vond. Op vrijdag 13 december 1991 maakte de Rabobank bekend dat ze een 'standaard pakket' voor de particuliere betaalrekening wilde introduceren, met een prijskaartje van f 25,-. Reacties van klanten - waaronder het opzeggen van betaalrekeningen -, de Consumentenbond en de pers waren het ge volg. Maatregelen van concurrentbanken bleven uit. De tariferingsplannen werden opnieuw bestudeerd en in maart 1992 viel het besluit om het abonnementstarief te laten varen. Plaatselijke banken kregen het advies vanaf 1 januari 1993 de rente op de betaalrekening te blijven vergoeden - voor den. Bij het overschrijden van de vrije voe ten moest de klant een stukstarief betalen. Ook de andere Nederlandse banken kon digden aan in 1993 met vergelijkbare tarife ringsmaatregelen te komen voor het particu liere betalingsverkeer. Een uitzondering vormde de Postbank die bleef vasthouden aan een gratis betaalrekening zonder rente. Als enige schafte de Rabobank de valute- ringsdagen af en maakte ze in individuele gevallen uitzonderingen op de tarifering. Zo hoefden bejaarden of gehandicapten bij Rabobanken met een geldautomaat geen tarieven te betalen voor het opnemen van geld aan de balie. Betaalrekeninghouders tot 18 jaar waren van alle tarieven uitgezon derd, behalve die voor extra rekeningaf schriften. Vorig jaar ging de Rabobank over tot afrekening per kwartaal en werden de vrije voeten verruimd. Begin 1995 werden de tarieven voor het gebruik van de geldauto maat buiten kantooruren afgeschaft. Toch bleef gemor over het 'betalen voor het beta len' vooral de Rabobank achtervolgen. Die was er immers het eerst mee begonnen. Maar klantenverlies was er uiteindelijk nauwelijks. De particuliere betaalrekening krijgt een rentevergoeding van 0,75 procent en vanaf (bedragen x f 1 miljoen) Geldopnames bij gea Geldopnames aan balie Betalingen bij bea Eurochegues Machtigingen Acceptgiro's en hand geschreven bankgiro's 0 20 1991 40 60 80 100 Verwachting 1995 120 140 160 180 200 saldi onder f 2.500,- 0,75 procent, daarbo ven 1,5 procent -, de valuteringsdagen af te schaffen en vrije voeten in te voeren voor dure betaalvormen. Voor de Eurocheque be stond al een vrije voet. Acceptgiro's, hand geschreven bankgiro's en kasopnamen aan de balie van een bank met een geldautomaat kregen ook een limiet. De frequentie van de rekeningafschriften zou tweewekelijks wor- november een wekelijks, tweewekelijks of maandelijks rekeningafschrift. De klant kan kiezen uit een gratis pas, waarmee hij kan pinnen bij alle Rabobank-geldautomaten en bij alle Nederlandse betaalautomaten. Of voor een Europas a f 17,50, die geschikt is voor geld- en betaalautomaten in binnen- en buitenland. Bij die Europas hoort een gratis Museumjaarkaart. De huidige P-pas, die f 5- kost, verdwijnt in de loop van het jaar. Segmentmanager Mertens is van mening dat één rentetarief duidelijker is naar de klant toe. Hij verwacht dat de hogere frequentie van de rekeningafschriften 'kostenneutraal' zal zijn, omdat de rentevergoeding van 1,5 procent op saldi boven f. 2.500,- immers wordt teruggebracht naar 0,75 procent. Over het feit dat de wekelijkse frequentie pas in het najaar mogelijk wordt, zegt hij: 'We willen dat dat logistiek vlekkeloos ver loopt. Dat vergt enige voorbereiding. Zeker nu we net de problemen achter de rug heb ben met de vertraging in de verzending van rekeningafschriften.' Volgens Mertens stuurt de klant zich op dit moment zelf in de richting van een efficiënter betalingsverkeer. Toch zullen efficiënte betaalvormen nog regelmatig onder de aandacht van de klant worden ge bracht. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe betaalvormen zullen het segment Basisvoor zieningen en de afdeling Betalingsverkeer de doelmatigheid niet uit het oog verliezen. Cees Hoogkamer, projectmanager Cards en Chartale Betaaldiensten, vindt dat er nog veel verschuivingen mogelijk zijn van papie ren naar elektronische betaalvormen. 'Die 23 miljoen transacties aan de balie bijvoor beeld kunnen ook via de geldautomaat. Ook verwacht ik dat het aantal aansluitingen op telebankieren en het aantal betaalautomaten nog sterk zullen toenemen. Verder zie ik in de nabije toekomst grote mogelijkheden voor de chipcard en op langere termijn voor bijvoorbeeld bankieren via Internet.' De Consumentenbond zei 'blij te zijn met de maatregel van de Rabobank en te hopen dat andere Nederlandse banken zullen volgen.' Volgens de media beraden ABN Amro en de VSB Bank zich, houdt de SNS vast aan een beperkt tarievenpakket en ver wacht de ING Bank op korte termijn geen aanpassingen. Het afschaffen van de tarie ven voor het particuliere betalingsverkeer bij de Rabobank heeft overigens voorlopig geen consequenties voor de transactie gebonden tarifering van het zakelijke betalingsverkeer. E E 3 "O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3