Jaarverslag, video et 'We wilden die toegankelijk n 6 Makkelijk te lezen Absoluut niet commercieel Nieuwe segmentering Het jaarverslag 1994 is uit. Kleiner, dikker en dus compacter. De Rabobankorganisatie heeft hiermee afstand genomen van het, voor jaarverslagen populaire, A4 formaat. 'We wilden de uitingen zo toegankelijk mogelijk maken', zegt Jan Dost van Externe Communi catie. 'Ingetogen, niet overrompelend en vooral absoluut niet commercieel.' Ook de nieuwe video over de organisatie en een aantal brochures zijn in de nieuwe lijn gebracht. Kleiner dikker en compacter. Van A4 naar een 'menselijker'formaat. De opstelling waarbij niet de bank maar de klant - in dit geval de lezer - cen traal staat, wordt duidelijk door de een voudige, smaakvolle uitvoering van het onlangs uitgebrachte jaarverslag. Met het formaat en de dikte van een gemiddelde paperback, een rustige omslag met een af beelding van een dia, mat papier en spre kende fotografie van menselijke momen ten. Ook op het gebied van teksten is voor een andere invalshoek gekozen. Jan Dost van Externe Communicatie van Rabobank Nederland trok een externe tekstschrijver aan voor deze klus. 'Niet omdat de men sen van de Rabobank het niet kunnen, in tegendeel, we hebben voor een buiten staander gekozen omdat deze er anders, frisser tegenaan kijkt. Dat heeft invloed op de leesbaarheid.' Dat het nieuwe jaarverslag prettig weg- leest viel Piet Zut, directeur van de Rabo bank in Langedijk, meteen op. 'Bij ons ligt-ie op de leestafel en ik zie er af en toe iemand in bladeren. Ik kan niet echt zeg gen dat het jaarverslag verslonden wordt. Maar ja, er komt ook zo veel informatie binnen dat je niet kunt verwachten dat iedereen alles leest. Het viel mij wel op dat dit jaarverslag veel makkelijker te lezen is dan het vorige en dat er een uitstekende structuurschets van de organisatie in staat. Beslist een vooruitgang!' Kitty Dijkzeul, hoofd Operationele Zaken Accountantsdienst van het regio kantoor Haarlem vindt dat het jaarverslag er goed uitziet. 'Maar om nu te zeggen dat door dit jaarverslag duidelijk wordt dat de mens centraal staat vind ik wat ver gaan. Misschien wat betreft de inhoud. Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen, dus ik kan daarover niets zeggen. Maar het ziet er erg mooi uit.' 'De lezer en de ontvanger centraal is in ieder geval wel ons uitgangspunt geweest bij de ontwikkeling van onze corporate produkties. In deze lijn hebben we ook het boekje 'Mensen die samenwerken' uitge bracht en de jarenlange bestseller 'Thuis bij uw Rabobank' aangepast', vertelt Dost. 'We wilden de uitingen zo toeganke lijk mogelijk maken. Ingetogen, niet over rompelend en vooral absoluut niet com mercieel. Mensen die deze produkten ontvangen moeten het gevoel krijgen dat ze een cadeautje krijgen. En niet de zoveel ste glimmende brochure waarin alleen staat hoe geweldig wij als bank zijn. In die zin staat de mens, de ontvanger, centraal.' Niet alleen het uiterlijk, ook de inhoud van het jaarverslag wijkt af van het oude. De rode draad in het verhaal is het veran derende karakter van geld. Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat geld steeds meer een abstract begrip wordt. Je hebt het niet meer in je portemonnee maar het zit in je hoofd. En het verschaft je geborgenheid, erkenning, gemak en ze kerheid. Die veranderende functie van geld is voor de Rabobank mede aanlei ding geweest voor een andere kijk op de behoeften van klanten. 'In hoofdstuk twee over de markt van lokale Rabobanken wordt de daarvan afgeleide marktsegmen- tering weergegeven. En voor het eerst is er een hoofdstuk waarin de bancaire activi teiten van Rabobank Nederland beschre ven staan', vertelt Dost. 'Ik denk dat we hiermee een flink stuk duidelijkheid heb ben verschaft.' In tegenstelling tot voor-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6