2 Bijblijven Explosieve groei Rabopassen Toekomst Caar Bedrijfssparen Introductie sneller dan gepland Rabobank eerste tariferende bank Ewiisur Het aantal Rabo JongerenReke- ningen steeg de afgelopen twee jaar van nog geen 400.000 naar 550.000. Eén van de ingezette marketinginstrumenten, de jon- gerenmailing 1SWOP, werd on langs be- kroond jyr' fS| met een I 'Gouden Brief'. Dat is een onderscheiding van de DMSA, de Nederlandse Asso ciatie voor Direct Mail. Rabofacet en Datacard Corpo ration uit Capelle aan den IJssel gaan samenwerken op het ge bied van de produktie en distri butie van plastic cards. Data card neemt het kaartgedeelte voor zijn rekening en Rabofacet zorgt voor de mailing van de kaarten. De collectieve vervan ging van Europassen is dit na jaar de eerste activiteit van de twee partijen. De Centrale Kringvergadering (CKV) ziet de Centrale Advies raad Arbeidsaangelegenheden Rabobankorganisatie, de Caar, als het belangrijkste adviesor gaan op het gebied van sociaal beleid. De CKV sprak zich op 18 mei positief uit over de maat regelen, die de Caar gaat nemen om het functioneren van de raad te verbeteren. Zo zullen plaatselijke banken onder meer een vergoeding krijgen voor het beschikbaar stellen van mede werkers voor de Caar. De Consumentenbond conclu deerde in de Consumentengeld- gids van april dat bedrijfssparen de beste methode van beleggen is. 'Werkgevers die geen gebruik maken van de mogelijkheden binnen de wet, onthouden hun werknemers fi nancieel voor deel,' aldus de Bond. De Rabo bank komt in het concurrentie- overzicht goed uit de verf. Rabobank beloonl De Centrale Kringvergadering van 17 mei had nog diezelfde week een staartje met veel publiciteit. Per 1 juli schaft de Rabobank de tarieven af voor de ruim vier miljoen particuliere betaalrekeningen. Met deze verande ringen speelt de bank in op het doel matiger betaalbedrag van klanten. Kranten, televisie en radio berichtten vooral op 18 en 19 mei uitgebreid over de wijzigingen van de particuliere betaalreke ning van de Rabobank. Onder de kop 'De Rabobank houdt woord' schreef Trouw dat de Rabobank een in alle opzichten verstan dig besluit heeft genomen, waarmee de bank zich bovendien aan haar afspraken heeft ge houden. Zowel Trouw als Het Financieele Dagblad signaleren dat de Postbank het wel eens moeilijk kan krijgen. 'In het particuliere segment pleegt de Rabo een coup met een aanbod waar zelfs de Postbank niet aan kan tippen', aldus het Financieele Dagblad. De Volkskrant spreekt van een verbazingwek kende stap van de Rabobank. 'Betalen gaat nooit van harte, maar het wordt iets minder vervelend nu de Rabobank de tarieven in het betalingsverkeer weer gaat afschaffen.' De vorige Raboband van 8 mei meldde nog dat de grenzen van efficiënt betalen in zicht waren. Volgens Bert Mertens, hoofd van het segment Basisvoorzieningen bij Rabobank Nederland, zijn de grenzen nu al bereikt. 'Daarom zijn de tarieven voor het particuliere betalingsverkeer niet meer nodig. Ze waren bedoeld om de klanten te bewegen tot een doelmatiger betaalgedrag, omdat het betalingsverkeer voor de banken een forse kostenpost was. Eerder dan ver wacht is dat gedrag veranderd. Het gebruik van goedkope betaalvormen als machtigin gen, pin-betalingen en opnames bij de geld automaat, heeft een hoge vlucht genomen. Dat ging ten koste van dure betaalvormen als Eurocheques, geldopnames aan de balie, acceptgiro's en handgeschreven bankgiro's. Wij denken dat die verandering in betaal gedrag blijvend is.' 'We schatten in dat de sturende werking van de tarieven op dit moment maximaal is', aldus Mertens. 'Daarbij hebben de me dewerkers van de plaatselijke banken een heel belangrijke rol gespeeld, in de vorm van adviesgesprekken met klanten over onder meer machtigingen.' Oorspronkelijk stond de bekendmaking van de 'gratis' be taalrekening gepland voor 8 juni, de dag van de Algemene Vergadering. Mertens: 'Omdat de Hoofddirectie en de Centrale Kringvergadering half mei al op één lijn zaten, hebben we besloten dat sneller te doen. Aan de klanten laten we zo zien dat we een bank zijn die snel inspeelt op de wensen van de klant. Wij hebben die stu rende maatregelen genomen, zij hebben daarop gereageerd en nu belonen wij hen als het ware.' Rabobank Nederland Mertens gaf onder meer op RTL-4 een toelichting op het afschaffen van de tarieven. Goede zaak voor klanten De eerste reacties van medewerkers zijn positief. 'Goed nieuws voor de klanten', zegt Petra Cordang, cliëntadviseur bij de Rabobank Maashorst. 'Overigens hebben wij niet zoveel klachten gekregen over de tarifering. Alleen een paar bij de introduc tie.' Anders is het bij de Rabobank Hil- legom. 'Wij merken dat de tarieven som mige klanten nog steeds dwars zitten. Die problemen zijn vanaf 1 juli opgelost', aldus kantoorbeheerder Inge van Gent. 'Ik hoop niet dat we met deze maatregel ongeloof waardig overkomen. Klanten moesten gaan betalen, dat is na twee jaar min of meer ge accepteerd en nu schaffen we het weer af. Ze vragen zich misschien af of we de tarie ven over twee jaar weer gaan invoeren.' Ook Margriet Smid, medewerker geldhan delingenbalie bij de Rabobank Groningen, denkt dat de kans bestaat dat de klanten kanttekeningen zullen plaatsen. 'Een paar klanten betrokken het afschaffen van tarie ven op de winst. Het gaat zeker weer goed met jullie, concludeerden ze. Iemand anders was in verwarring en zei: de ene keer moe ten we wel betalen, de andere keer weer niet.' Mertens weerlegt: 'Het zou juist onge loofwaardig zijn om de tarieven te handha ven. Ze hebben immers hun functie gehad.' De Rabobank nam in 1988 het voor touw bij het kostendekkend maken van het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2