Duizenden vormen Grootste kracht in alledaagse Gewoon beginnen Praktisch ingesteld NKUM RHEDEN UIVEN WE LI) SI) VALB WAAL NING BEEK BERG EN DAL Samen voor de klant. Is dat ook een nieuwe trend? Is het iets wat we al jaren doen? Is het iets dat nog beter kan? Het is in ieder geval een wezenlijk onder deel van PSD. Het kan op duizenden manieren vorm krijgen. Binnen de banken. Binnen teams. Tussen teams. Tussen collega's. De ene keer solo spelen en door anderen worden begeleid, een andere keer zelf de tweede viool ter hand durven nemen. Een derde keer als een symfonie-orkest waarin de afzonderlijke instrumenten nauwelijks nog te onderscheiden zijn. De Corporate Desk van het Knooppunt Arnhem Nijmegen is een bijzondere vorm van samenwerking. Het hoeft niet altijd zo spectaculair te zijn. De groot ste kracht ligt nooit in de uitzonderingen, die ligt in het alledaagse. Op de werkvloer. Daar is nog veel te verbeteren. Dat heeft helemaal niets te maken met een negatief oordeel over de huidige samenwerking. De Rabobank wil met voorsprong de beste bank zijn. Herman Prins, directeur van de Rabobank Arn hem, schetst de ontstaansgeschiedenis en de vorm van samenwerking. Daarbij valt op hoe weinig de be trokken banken zich bekommerd hebben om juridi sche structuren. Men heeft gedaan waarvan men wist dat het goed was om te doen. Zonder er een afzon derlijke rechtspersoon voor in het leven te roepen. En toch met een concreet plan. Met mensen in dienst. Met werkafspraken. Met een bestuur van vijf bank directeuren. Met een Raad van Advies waarin kop stukken zitten uit de grootste ondernemingen, uit overheids- en adviesinstanties en uit de universitaire wereld. Het is er van de grond gekomen. Het is er meer om de intentie gegaan dan om de zekerheid vooraf. De basishouding van de banken was er één in de richting van samenwerken. Samen partij willen zijn voor een markt die individueel moeilijk te berei ken is. Elke afzonderlijke bank blijft actief in haar eigen netwerk en blijft kansen opsporen. De Corpo rate Desk is geen bestuurder daarboven, maar een doener ertussenin. Alle deelnemende banken betalen nu nog een bijdrage. Maar natuurlijk komt ooit de vraag naar boven: 'Wat krijg ik ervoor terug. Stel dat je in de eer ste jaren tien, twintig klanten binnenhaalt, we zijn met vijfentwintig banken.' Peeters voorziet die vraag, maar heeft ook een idee voor de oplossing. 'Als een bank mij bij elke nieuwe klant een stuk van de winst van het eerste jaar geeft, heb ik straks helemaal geen contributies van banken meer nodig. Dan betaalt de Corporate Desk zichzelf. Waarom zou je het moeilij ker doen.' Peeters gelooft in het initiatief, in zichzelf en in de samenwerking. Hij is even praktisch ingesteld als de gedachte achter de Corporate Desk. Daarom zijn de doelstellingen heel hoog gelegd. Dan is het geen wonder als er nog een heel eind te gaan is. Ook in de kwaliteit van samenwerken wil de Rabo bank een absolute voorsprong hebben op de andere financiële dienstverleners. Een directeur van een plaat selijke bank, ver van Arnhem vandaan, is buitenge woon goed te spreken over zijn medewerkers. En toch wil hij, dat ze in 1998 'anders' zijn. 'Nu', zegt hij, 'heb ik vijftig procent medewerkers in dienst en vijftig procent samenwerkers. In 1998 wil ik geep,enkele medewerker meer hebben en alleen i)og.tnaar samenwerkers.' A326

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9