iV Hl De krachten bundelen Saamhorigheid "O c fT3 -Q O -Q <T3 CC Samenwer KAN het ook! In het Arnhemse zei laatst iemand: 'Het is toch een kwestie van mentaliteit; je moet de klant centraal stellen en om hem heen de middelen organiseren.' Daar mogen ze dat met recht zeg gen, want ze hebben het gedaan. In de hele streek van het KAN, het Knooppunt Arnhem Nijmegen. Daar ligt een grote markt van bedrij ven die wat groot zijn voor een doorsnee plaat selijke bank en wat klein voor het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland. Ergens in het KAN, bij één van de banken, is toen iemand op het idee gekomen: 'Zullen we het samen doen?' Vijfentwintig Rabobanken doen het nu samen, samen met het regiokantoor en het Centrale Bankbe drijf (CBB). Ze hebben de handen ineen geslagen. Enkele mensen zijn vrij gemaakt. De markt is in kaart gebracht. Het werk is verdeeld. Ze zijn erop af gestapt. Op de markt van bedrijven met een omzet tussen de 20 en 100 miljoen gulden. De markt van bedrijven met diverse vestigingen door de hele streek. Ondernemingen en instituten met een wer kingssfeer die de grenzen van de werkgebieden ver overschrijdt. Voor deze markt is een Corporate Desk ingericht. Met veel initiatieven en met weinig mensen. Want het gaat erom dat in deze markt klanten worden ge worven voor de plaatselijke banken en niet voor de Corporate Desk zelf, die dus geen super lokale bank wordt. Voor de bediening zijn de banken zelf uitstekend toegerust, voor de acquisi tie hebben zij gekozen voor samen werking. Het KAN is een economisch buiten gewoon levendige regio. Het is zeker niet meer het achterland van de Rand stad, maar vanuit Rotterdam gezien de laatste Nederlandse halte op weg naar het Ruhrgebied. In de toekomst is het de halteplaats voor zowel de hoge snelheidstrein als voor het goederenvervoer over de Betuwelijn. Het is een regio met het gezicht naar Duitsland gekeerd. Vol groeikansen die met onder meer Europese steun tot ontwikkeling worden gebracht. Dit gaat onze eigen macht te boven, hebben de afzonderlijke banken ge concludeerd. Geen van de banken heeft iets uit han den gegeven. Ook niet de verantwoordelijkheid voor Samenwerken: Cees Peeters, Herman Prins en Ludo van Hese (v.l.n.r.) de marktbewerking. Ze hebben die verantwoordelijk heid samen opgepakt. Cees Peeters, directeur van de Corporate Desk: 'Iedereen moet zijn kracht kennen en zijn beperking. De krachten moet je bundelen. Zoals de informatie, die één van de sterkste punten van onze organisatie is. Die moet je uitwisselen, zodat je er alle maal van kunt profiteren.' Het is interessant om een kijkje te nemen in dit beginnende samenspel. Niemand voert daarin de boventoon. Voorzien van informatie dragen de plaatselijke banken pros- pects aan. Samen met relatiebeheer ders van de banken legt de Corporate Desk het contact en werkt toe naar het contract. Het CBB wordt gemobi liseerd, met name de tak Internatio naal en de buitenlandse kantoren. Dan wordt de nieuwe klant onderge bracht in de boeken van één van de banken. Van de bank, die vanuit de klant gezien, het meest voor de hand ligt. 'Dit soort bedrijven heeft weinig boodschap aan de plaatselijke oriën tatie van een Rabobank', zegt Ludo van Hese, senior accountmanager van de Rabobank Arnhem. Hij is daad werkelijk betrokken in het spel. Hij is met Peeters op stap geweest. Zien zij en de collega's bij andere banken het als een bedreiging voor hun eigen functies? Van Hese: 'Allerminst. Bij de kennis making met de Corporate Desk in december hadden we allemaal direct een gevoei van saamhorigheid. We geloven erin. Maar nu moet het natuurlijk wel tot resultaten leiden. Er moeten nieuwe klanten binnenkomen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 8