De bank mag erop rekenen dat de me dewerkerzijn eigen verantwoordelijkheid kent en neemt Commerciële voorsprong 3 woordelijkheid.Ze zitten niet stilletjes te wachten op veranderingen. Maar ze verlangen wel dat hun manager in zijn eigen gedrag aangeeft dat het roer om gaat.' 'Wat de praktijk betreft, staat het personeelsontwikkelingsbeleid inder daad nog in de kinderschoenen. Zowel bij de managers als bij de medewer kers. Bij allebei moeten zowel houding als gedrag nog in belangrijke mate ver anderen. En ik weet zeker, als de ma nager in zijn gedrag toont wat er mo gelijk is, dan volgen de meeste medewerkers maar al te graag. En dan neemt ieder de verantwoordelijkheid die het bedrijf en hemzelf verder brengt.' Burghouts: 'Maar de af stand tussen 'hier en nu' en het ideaal is best wel groot. Om twee rede nen. We hebben ons ambitieniveau heel hoog gelegd en we zijn nog maar pas uit de startblokken. Ver geet niet wat meestal onze praktijk is geweest. We hebben heel vaak de beste relatiebeheerder tot hoofd Kas en Kantoren ge maakt. Alsof bancair vakmanschap een garantie is om mensen te kunnen aansturen en stimuleren, om men- m van de zaak Burghouts: 'Precies. Het is de verantwoordelijkheid van bei den. Je kunt een paard wel naar de drinkbak brengen, maar het zal toch zelf moeten drinken. Het is de verantwoor delijkheid van de medewerker dat hij zijn eigen ontwikkeling ter hand neemt. Zoals het de verantwoordelijkheid van de manager is om de medewerker daartoe in de gelegenheid te stellen en om in hem te investeren. Maar de medewerker mag zich niet afhankelijk ver klaren van zijn chef. Ook als de chef het laat afweten, heeft de medewerker de taak zijn eigen bagage te be heren en verder te ontwikkelen.' De Jong: 'Het zal niet vanzelf gaan. We moeten het willen en we moeten ervoor oefenen. We moe ten de veranderingen ook volgen, zichtbaar maken hoe ver we ge vorderd zijn. Daar zijn afzonder lijke meetinstrumenten voor nodig, prestatie-indicatoren op het gebied van personeelsontwikkelingsbeleid.' 'Als we dit goed en op tijd kunnen invullen, verwerven we niets minder dan een commerciële voorsprong op onze concurrenten. Dan brengen we op de eerste plaats de ar beidsbeleving op een hoger niveau. En we versterken onze werkgelegenheid als we marktaandeel winnen. Marktaan deel terugwinnen of marktaandeel uitbreiden in markten waar het nooit groot geweest is. De factor arbeid is com mercieel gezien een strategische factor. Als we willen, lopen we voorop. Er zijn nog niet veel grote organisaties die per soneelsontwikkelingsbeleid op de juiste manier in de prak tijk brengen.' Wyfze de Jong is directeur van de Centrale Dienst Personeel sen zo te inspireren dat zij zichzelf tot ontwikkeling brengen. Natuurlijk moet een baas over een redelijke dosis vakkennis beschikken. Maar hij moet toch in de eerste plaats manager zijn voor het personeelsontwikke lingsbeleid En dat is wat anders dan de beste relatiebe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3