De Caar actief Caar bestaat 10 jaar Ziektekostencontract Visie '98 Sociale gevolgen Delta Opleidingsbeleid Gevolgen van staken reisbemiddeling Professionalisering 23 De Caar, de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobank- organisatie, de Caar, heeft een druk jaar achter de rug. Dat kan ook niet anders in een periode waarin zoveel veranderingen aan de orde zijn. Enkele zaken uit de agenda's van 1994. Op 8 november zijn driehonderd leden van ondernemingsraden uit de Rabobank- organisatie bijeen op een Caar-symposium ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Caar. De titel van het symposium luidt:'Arbeidsverhoudingen in de toe komst en de rol van de medezeggenschap daarin'. Caar-voorzitter Wim Meijer stelt er de noodzakelijke omslag van de organisa tie aan de orde: van verwerking naar com mercie. Dat onderwerp wordt vervolgens door Hoofddirectievoorzitter Herman Wijf fels uitgediept in het licht van de arbeids verhoudingen. Hij benadrukt dat 'de klant centraal'een andere opstelling van de me dewerkers vergt. Andere sprekers zijn Han Noten van de FNV en Jan-Cees Looise van de Universiteit Twente. De laatste pleit voor een verandering van bevoegdheden van de Caar. Die vindt hij nodig omdat hij de taak van een ondernemingsraad ziet veranderen van belangenbehartiging naar meedenken met de directie. Daarom wenst hij dat de Caar, naast het adviseren over het sociale beleid, ook invloed heeft op het economische en organisatorische beleid. In 1993 is aan de Caar een voorstel voorgelegd voor een nieuw collectief ziek tekostencontract. De Caar had destijds wat aarzelingen bij dat voorstel. Er werd een commissie uit de Caar gevormd ter bege leiding van een onderzoek naar extra keu zemogelijkheden voor het standaardpak ket. Dat heeft geleid tot een contract dat inderdaad diverse keuzemogelijkheden voor het eigen risico inhoudt. Daarnaast is er een hogere werkgeversbijdrage in opge nomen dan in het oorspronkelijke voorstel. In 1994 spreekt de Caar uitvoerig over onderwerpen die we nu samenvatten onder de term Visie '98. Daarbij onder schrijft de Caar de voorgestelde strategie. Maar de Caar is kritisch als het erom gaat hoe de personele aanpassingen binnen de plaatselijke banken kunnen worden door gevoerd. Daarbij vraagt de Caar zich af of de managers het personeelsontwikke lingsbeleid wel overal op de juiste manier toepassen. En of Rabobank Nederland erin zal slagen een toereikende ondersteuning te bieden. De betrokkenheid van de Caar op deze punten leidt ertoe dat het perso neelsontwikkelingsbeleid en de daarvoor ontwikkelde instrumenten weer extra aan dacht krijgen. Ook het veranderingsbeleid in de bredere zin is aan de orde. Daarbij wordt vooral de samenhang besproken tussen 'losse' projecten als EDAB, Delta en diverse andere. De Caar stelt zich hierin op als een 'brug'tussen de beleidsvoorbereidende instanties en de dagelijkse praktijk. Het is leden van de Caar ter ore geko men dat sommige plaatselijke banken de uitvoering van het Delta-project niet als een reorganisatie wensen te zien. Die mening leidt ertoe, dat het Sociaal Plan niet van toepassing zou zijn, terwijl Delta toch flinke personele consequenties kan hebben. Rabobank Nederland stelt hier tegenover, dat als het Delta-traject geen andere gevolgen heeft dan een actievere marktbewerking, het Sociaal Plan er in derdaad niet bij hoeft te worden betrok ken. Echter, als Delta aanleiding geeft tot een organisatorische herschikking, dan moet er wel degelijk advies aan de on dernemingsraad worden gevraagd. Op verzoek van de Caar en om onduidelijk te voorkomen, besluit Rabobank Nederland haar standpunt aan te passen en de plaatselijke banken dringend te advise ren om de richtlijn Sociaal Plan van toe passing te verklaren voor alle projecten die worden uitgevoerd in het kader van het beleid dat in Visie '98 is geformuleerd. De Caar wordt eind 1994 geïnformeerd over het nieuwe opleidingsbeleid. Kern daarvan is het opstellen van een beperkte en overzichtelijke hoeveelheid opleidings raamwerken die de basis kunnen vormen voor individuele opleidingsplannen. De Caar neemt er met instemming kennis van. Eind '94 is ook de kwestie van de reis bemiddeling aan de orde. Het punt hierbij is, dat medewerkers van banken die hun reisbemiddeling hebben beëindigd, niet langer personeelskorting krijgen op va kantiereizen. De werknemers in de Caar vinden dat er zo een ongelijke behande ling ontstaat van medewerkers bij banken die wél reizen verkopen en van banken die geen reisbemiddeling meer doen. Rabo bank Nederland stelt zich op het stand punt dat faciliteiten voor medewerkers alleen kunnen worden geboden op pro- dukten die de bank zelf verkoopt, zodat medewerkers van banken zonder reisbe middeling hierop ook geen aanspraak kunnen maken. De werknemers in de Caar wijzen de argumenten van Rabobank Ne derland af en zij vragen om het voorstel opnieuw in studie te nemen. Dat leidt begin 1995 tot een herzien voorstel waarin banken onderling afspraken kunnen maken, zodat ook medewerkers van ban ken zonder reisbemiddeling met korting op vakantie kunnen blijven gaan. Met name de werknemers in de Caar houden zich in 1994 intensief bezig met de eigen professionalisering.Zij hebben daarvoor drie commissies ingesteld die elk een bepaald aandachtsgebied hebben. De commissies kijken kritisch naar de rol en de wijze van functioneren van de werkne mersdelegatie in de Caar. Aan het eind van het jaar komen zij met voorstellen hoe de professionaliteit van de Caar is op te voe ren. Daarmee verrassen zij de werkgevers delegatie nogal. De voorstellen vergen stu die en overleg. Daarom besluit de Caar deze kwestie aan te houden en er pas in april 1995 besluiten over te nemen. -o c UI -O O -O 03 cc Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie 21e jaargang nummer 9/18 mei 1995 Special: Sociale Ontwikkelingen en Trends 1994 Redactie Stan Polman (redactie Raboband), Jos Smeets (T.A.U. produkties, Weert), Bert Tielemans (Centrale Dienst Personeel). Redactie-adres interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HC Utrecht, telefoon (030) 902083, Telefax (030) 901904. Medewerkers aan dit nummer Herman Jonkman (fotografie), Wim Hendriks (foto's Flairck), Foto Dijkstra (foto cover), Piet Philipsen. Abonnementenadministratie Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 2215600 MA Eindhoven. Oplage 42.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische industrie bv Papier Het papier waarop Raboband is gedrukt bestaat voor 60 procent uit riet- suikercellulose en voor 40 procent uit chloorvrij gebleekte cellulose. De titel 'Stap eens in de wereld van verandering' is gebruikt met toestemming van de Koninklijke Marine.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 23