Persoonlijkheden gevraagd ■o e 7 presenteren, maar ze moeten ook bereid zijn elkaar te ondersteunen.' Hoe verschillend of gelijksoortig zijn de mensen in je groep? 'In de beginjaren leken we heel veel op elkaar. In de huidige bezetting zijn we veel meer ongelijk. Bij voorbeeld ook wat levenshouding betreft. Toen ik onze accordeonist op de audities hoorde spelen, toen hoorde ik een kerkorgel. Die man liet heel zijn religi euze achtergrond uit zijn accordeon klinken. Dat vond ik prachtig. Dat maak je niet vaak meer mee. Maar het is oh zo bruikbaar in de band. In muziek vertalen waar je in je leven mee bezig bent. Mijn zus heeft dat op haar manier. Zo dartel en impulsief als ze is, zo is ook haar fluitmuziek.' 'Iedereen moet natuurlijk zijn instrument tot in de perfectie beheersen. Maar daarnaast zoek ik mensen die op een of andere manier één zijn met hun instru ment. Je haalt dan wel heel verschillende mensen bin nen zo'n groep. Maar het is zo leuk. Het blijft zo le vendig. Er wordt dan wel veel gediscussieerd, maar het ontaardt nooit in ruzie. Alhoewel...' 'Die toegenomen verscheidenheid, ik ervaar het wel als een verrijking. Het kost misschien wat een heid, maar het creëert veel meer mogelijkheden. Voor ons volgende programma streef ik naar nog een stukje uitbreiding. Zodat elk instrument van een groot orkest bij ons voorhanden is. Dan worden we echt compleet.' Welke voorwaardeneisen stel je aan nieuwe mensen? 'Dat verschilt van instrument tot instrument. Voor de bassist gelden andere criteria dan voor de violist. Buiten de muzikale vaardigheid zijn drie dingen be langrijk. Op de eerste plaats de uitstraling. Dan be doel ik niet alleen: er als violiste interessant uitzien, of als bassist als een rots in de branding staan. Het is meer: de eenheid met je instrument. Zojuist hadden we het erover, dat je leven in je instrument moet door klinken. Maar ook andersom, dat de muziek van je instrument in je lichaam zit. Bij audities kan ik het vaak zien aan de manier waarop mensen staan. Zon der dat ze nog een noot gespeeld hebben zie je dan al hoe dat lichaam meewerkt. Dat noem ik uitstraling.' 'En daarnaast moet iemand binnen een groep kun nen functioneren. Aan pure solisten hebben we niks. We hebben mensen nodig die driekwart van hun tijd willen en kunnen begeleiden. Dat is vaak moeilijk voor iemand die ook nog schitterend solo kan spelen.' 'En tenslotte moet iemand muzikaal breed zijn. Men moet bekend zijn met zowel de klassieke als de lichtere, moderne theatertechnieken.' 'Niet niks, dus. Er komen tweehonderd mensen op een auditie van ons af. En dan heb ik er één of drie nodig...' Hoe commercieel zijn jullie? Stel dat het publiek qua smaak honderdtachtig graden draait, draai je dan mee? 'Dat kan ik niet. De muziek zo vergaand aanpas sen, dat ligt niet in ons vermogen. We doen wat we doen. Als je een nieuw programma aan het maken bent, dat is zo intensief, dan ben je in gedachten niet de zalen aan het vullen. Stel dat een programma kel dert, dan zou ik proberen voor het jaar daarna een nieuw te maken. Maar oh jee, een programma maken duurt twee jaar!' 'Als de markt ons vraagt om bewerkingen van klassiek of ander bestaand materiaal, dan passen we. Artistiek zou dat ons doodvonnis zijn. Bij ons is com mercie in de zin van zalen vullen, ondergeschikt aan wie we zijn, aan onze artisticiteit.' Waarom kun je het niet laten? 'Punt één, omdat ik het écht niet laten kan. In heel mijn studie bouwkunde bleef die gitaar de boventoon voeren. Dat ding heeft al mijn peesontstekingen over leefd. Dit kan ik. Ik hoef me nooit te vervelen.' 'Maar er is nog iets anders bijgekomen. Iets wat heel belangrijk is. Het klinkt heel zwaar als ik het zo zeg, maar noem het maar: de verantwoordelijkheid voor een stukje werkgelegenheid. Ik moet die band runnen. Daar zijn mensen aan het werk die daarmee de kost moeten verdienen. Eigenlijk weegt dat tegen woordig voor mij zwaarder dan die gitaar.' 'Maar er staan best wel nadelen tegenover. Je kunt het niet naast je neerleggen. Dus kost het je echt al je vrije rijd. Het kost je je gezondheid, als je niet oppast. Je privé-leven. Een heleboel. En vergeet niet dat reizen. In die auto's.' Hoe ben je als manager? Ben je een coach of ben je dirigistisch? 'Ik ben chaotisch. Veeleisend. Ik heb een autori taire houding. Ik vertel wel altijd waar ik mee bezig ben, wat de toekomstplannen zijn. Ik ben in m'n een tje twee jaar bezig een nieuw programma voor te be reiden. Dan pas krijgt de band het te zien. Vaak in een vernieuwde samenstelling. Dan ben ik niet meer zo in staat om allerlei nieuwe ideeën van de bandleden erin te verwerken. Tenzij ze steengoed zijn, natuurlijk. Dan neem ik ze onmiddellijk over.' 'Ik heb er begrip voor als mensen opstappen. Ge lukkig doen ze dat meestal pas na jaren. Maar ik kan me goed voorstellen, dat je na een aantal jaren Flairck eens jazz of klassiek wilt gaan doen. Of gewoon voor meer zekerheid kiest. Maar als iemand vertrekt, ervaar ik dat wel altijd als een afgehakte arm. Goed samenspel, de meest perfecte timing, die bereik je met elkaar pas na een jaar of twee. Dan is het jammer als iemand weggaat. Maar ik heb er wel begrip voor.' -O O -O cc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7