Tip Lees het artikel nog een keer. Vervang band door bank, musicus door medewerker, instrument door taakgebied, en je hebt een prima schets van de mens in de medewerker. 6 ze ons dreigden te ontglippen. Dat is een hele opgave. Het zal wel niet altijd gelukt zijn, maar we hebben er wel onze uiterste best voor gedaan. Bovendien wilden we de elementen en kleuren van het nieuwe beeldmerk op een origi nele wijze in ons optre den verwerken.' Dan komt de eerste voorstelling. En dan de derde. En de vijfde. De ze vende. Hoe gaat dat? 'Bedoel je daarmee te vragen of er iets van routine insluipt? Nooit. Voor ons waren dit maar een paar voorstellingen. Nor maal doen we honderdzestig optredens in een seizoen. Zonder dat het gemak van routine zich voordoet. Het wordt wel perfecter, doordat we steeds beter op elkaar inge speeld raken. We zijn gewoon teveel vak mensen om ons niet elke keer weer helemaal te geven. Stel je grenzen, als je in opdracht werkt? 'Ja. Er is een aantal dingen die we niet doen. Ik wil zo ver mogelijk meegaan, maar niet in alles. Bijvoor beeld, we laten ons niet opknippen in vier, vijf kleine stukjes op een avond, tussen de speeches door. Dat kunnen wij niet. Dan komt er niet uit wat we zijn. En we zullen nooit playbacken. Dat is plastic voor ons. Of materiaal bewerken waar we geen affiniteit mee hebben. Mozart met een ritmebox, zover krijg je me nooit.' 'Op jullie huisstijlshow hebben we wel tegen een grens aan gewerkt. 'You '11 never walk alone', dat scheelde maar een haartje. Dat is niet iets van ons. Dus heb ik er in het arrangement alles aan ge daan om het binnen onze sfeer te trekken. Met dat speel doosje, bijvoorbeeld. Als je wist wat een gedoe dat ge weest is om zo'n speel doosje te vinden en om de muziek ervoor te knippen. Je moet daarvoor gaatjes knip pen in een rol papier. Het is me gelukt om er iets van Flairck van te maken. Anders had ik er niet aan meegedaan. Maar het blijft een soort knieval voor de opdrachtgever.' Kunstenaars worden vaak als indivi dualisten gezien. Hoe ligt dat bij jullie? 'Ik stel individualisme heel erg op prijs, zolang het maar de vorm aanneemt van je kleurenblind stu deren op je eigen solo's, om die zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen. Individualisme ligt mij niet goed als het er mensen toe brengt meer aandacht te willen dan een ander. Bij ons moet iedereen kunnen soleren en kunnen begeleiden. Mijn zusje speelt fluit. Dat is een solo-instrument bij uitstek. Een fluitiste wil altijd meer op de voorgrond treden dan een celliste. Maar dat proberen we wel in de hand te houden. Het publiek moet elk instrument op tijd naar voren zien komen en dan weer een stapje terugdoen. Het geheel moet in evenwicht zijn. Daar moeten de mensen hun plaats in weten. Ze krijgen allemaal kansen om zich te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6