Personeelsontwikkelingsbeleid draait om men sen, omwille van het bedrijf en omwille van hen zelf. Omdat die twee belangen niet met elkaar in strijd zijn, maar elkaar versterken. En alle dienst verlening draait om mensen, met in het hart van elke dienst de klant en de dienstverlener. Noitnaal stellen jullie vanuit jezelf een programma samen. Nu bad je een opdrachtgever met heel specifieke wensen. Werkt dat moeilijker 'We doen wel eens vaker iets voor een bedrijf, al hoewel niet op deze schaal. Uitgaan van een vraag van een ander is inderdaad moeilijker dan je eigen creativiteit de vrije loop laten. Al kan ik in onze pro- dukties natuurlijk ook niet altijd doen wat ik het liefst zou willen. Ik moet natuurlijk toch rekening houden met de beperkingen van de theatertechniek, met de fi nanciën en met het publiek. Maar als er een concrete vraag ligt, dan is dat zeker niet gemakkelijker.' 'En we wisten heel goed: die mensen van de Rabo bank die komen niet voor óns. Die komen voor de nieuwe huisstijl. Die zijn min of meer verplicht om te komen. En dan moeten wij proberen hen een half uur lang zo ver mogelijk op het puntje van hun stoel te houden. De muziek moest toegankelijk zijn. Over het hele halve uur gezien moest het climaxen en tussen tijds moesten we de mensen er steeds weer bijhalen als De grote vraag is: wat voor mensen heeft de bank nodig? Welke menselijke eigenschappen zijn prettig om in huis te hebben als je werkt in een dienstverlenend bedrijf dat een topprestatie wil leveren? Deze vraag legden we niet voor aan een promi nente Rabo-bankier, maar aan een kunstenaar. Aan een man die sinds de huisstijlshows bekend is als vir tuoos musicus en als manager: Erik Visser, leider van Flairck. 'Hoe zijn jullie binnen de Rabobank-muren geraakt 'Iemand van de Rabobank zat vrij toevallig bij een concert van ons. Jullie waren toen nog maar pas bezig met de nieuwe positionering en de nieuwe huisstijl. De Rabobank had wel al ontdekt dat 'samenwerken' en 'persoonlijk' twee steekwoorden moesten worden. En toen jullie man ons zag en hoorde, kreeg hij het gevoel dat onze muziek en onze manier van werken iets uit beeldde van die ideeën die jullie aan het ontwikkelen waren. Daarna hebben we kennis gemaakt met diverse anderen van de Rabobank, die dat kwamen checken. En bij elk nieuw contact klikte het. Er was dus inder daad iets gemeenschappelijks in wat wij doen en wat jullie willen. Toen zijn we aan de slag gegaan.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5