Hulp van externe bureaus Gecontroleerde onzekerheid Proberen De baas denkt waarderend: Die haalt hier haar pensioen niet' 15 Het is veeleer de smeerolie in dat moderne mecha nisme dat mobiliteit heet. Het is de markt voor erva ringsverbreding en ervaringsverdieping. Het markt plein waar mensen die hun eigen ontwikkeling ter hand nemen, zelf hun toekomst inkopen. Waar markt kramen met nieuwe kansen staan opgesteld. En waar de marktkoopman, de arbeidsmarktbemiddelaar, zijn klanten adviseert in het belang van henzelf en in het belang van de bank. Precies zoals een goede cliënt adviseur dat doet voor de klantbehoeften die hij ontmoet. Over enige tijd is er een geautomatiseerd systeem beschikbaar waarin iedere collega zichzelf kan oriën teren. Nog voordat er een arbeidsmarktbemiddelaar wordt bijgeroepen. Het systeem is niet bedoeld als een reisgids voor exotisch banentoerisme. Daar heeft de bank niets aan en daarmee schiet de medewerker uit eindelijk niets op. Als vervolgens een medewerker zin krijgt in verandering, maar nog worstelt met de drie vragen, of nog niet goed kan loslaten, dan staan er drie gerenommeerde instituten klaar om hem te hel pen. De bureaus Alternative, Phoenix en Claessens. Want de bank beschikt immers ook over geld om te helpen, om hulp in te kopen. Deze bureaus van naam zijn gewogen en van het juiste gewicht bevonden, zowel wat hun prestaties als wat hun prijskaartje betreft. Voor mensen die naar buiten willen zijn er contrac ten gesloten met vijf grote bureaus. Randstad, Start, Adia, Manpower en Vedior. Een baan buiten de bank zoeken is dus geen kwestie van maand in maand uit advertenties bijhouden en hopeloos brieven schrijven. Het is een systematische zoektocht in een groot be stand van werk wat concreet beschikbaar is. Op basis van de antwoorden op 'Wie ben ik?', 'Wat kan ik?' en 'Wat wil ik?'. Voor velen van ons zal mobiliteit een avontuur worden. Maar het wordt een avontuur met 'gecontro leerde onzekerheid'. Binnen de spelregels van perso neelsontwikkelingsbeleid staat daar de medewerker die aan zijn eigen ontwikkeling werkt. Er staat een manager die weet dat hij niet kan 'dumpen' en niet mag vasthouden. Er is een werkgever die een machine voor mobili teit heeft geïnstalleerd en die deze machine smeert en onderhoudt. Binnen deze driehoek van medewerker, manager en organisatie zal er wederzijds respect en vertrouwen zijn. Dat móet er zijn, want zonder res pect en vertrouwen kunnen we alle mooie bedoelin gen wel vergeten. Dan komt er helemaal niets terecht van loopbaanontwikkeling en ervaringsverbreding. Dan is in feite personeelsontwikkelingsbeleid mislukt. En dat kan de Rabobank zich niet permitteren. Want zonder personeelsontwikkelingsbeleid wordt zij nooit met voorsprong de beste. 'Probeer het', is een oproep aan iedereen die lekker vast zit, aan iedereen die hecht aan zekerheid: stap eens in de wereld van verandering. Probeer het eens. Stel jezelf de drie belangrijkste vragen. Roep er een ar beidsmarktbemiddelaar bij. Laat je 'matchen' met het vacaturebestand. Kijk in het 'Opleidingsraamwerk -planner' in welke mate je al toegerust bent voor een andere functie. En laat nooit je leeftijd een probleem zijn. Iemand kan jong zijn of oud, maar nooit te jong of te oud. Leeftijd is volstrekt ondergeschikt aan men taliteit. Dóen is de sleutel naar de toekomst. Wie mee wil gaan in de trend, wordt mobiel. 1998 Er komt een nieuwe medewerkster op de afdeling. Ze heeft een goede opleiding achter de rug. Ze is zelfbewust en gedraagt zich daar ook naar. Zo zegt ze 'ja' als ze het er gens meer eens is en 'nee' als ze het er niet mee eens is. Ze vraagt waarom dit zus moet worden gedaan en of dat niet anders kan worden aangepakt. Haar ideeën zijn eigenlijk niet eens zo slecht, maar ze dreigt de hele afdeling op z'n kop te zetten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 15