Route voor persoonlijke ontwikkeling Het opleidingsraamwerk RabobankAcademie organisatie aanwezig. Een medewerker, die zijn ver antwoordelijkheid voor de eigen deskundigheidsbe vordering erkent en ter harte neemt, zo'n mede werker ziet zich wel tegenover deze vraag gesteld: wat is voor mijn toekomst het belang rijkste, een brede of een smalle opleiding of training. Deskundigheidsbevordering is een bos waar een wirwar van paden doorheen loopt. Elk spoor is voorzien van een duidelijk straatnaambord: NIBE-module zus of Effectencursus zo. Het staat iedereen vrij om een laantje hier en een weggetje daar te bewandelen. En aan het eind van elk paadje kan er weer een diploma of getuig schrift in de prestatie- lijst worden bijge schreven. Maar of dat nu echt in het belang is van de me dewerker én van de bank én van de klant waarvoor beiden toch staan opgesteld..? Het zou beter zijn als iedereen de be schikking zou krijgen over een plattegrond van het bos met daarop vooral de dorpen getekend die buiten het bos gelegen zijn. Zodat je van te voren kunt bepalen waar je precies naar toe wilt en vervolgens op de kaart kunt lezen welke combinatie van wegen naar jouw doel leidt. Met andere woorden, een routebeschrijving voor persoonsontwikkeling. Voor het woud van opleidingsmogelijkheden zijn dergelijke routebeschrijvingen nu gemaakt. Althans, voor de medewerkers van de plaatselijke banken. Voor hen zijn zestien kernfuncties onderkend, samen precies 'dekkend' voor alle werkzaamheden die bin nen Visie '98 worden onderkend. Op basis daarvan zijn zestien functieprofielen opgesteld. Dat alleen al is een hele vereenvoudiging: zestien kernfunc ties en profielen waarin enkele tienduizenden mensen zichzelf kunnen terugvinden. En ver volgens worden er zestien pakketten van kennis en vaardigheden beschreven. Dat worden complete opleidingsraamwerken. Dan liggen daar straks zestien kleine bro chures die elk het hele veld van opleiding en training beschrijven voor een bepaalde functie. De eerste opleidingsraamwerken zijn van de pers gerold. De komende maanden vol gen de andere. Tot hier toe moet het wel vrij vaag klinken. Concrete zaken kun je alleen maar duidelijk maken door het concreet te behandelen. Laten we de brochure 'Opleidingsraam werk &C -planner' voor de financieel adviseur bekij ken. De brochure brengt het Basispakket in beeld, het kennispakket en het pakket vaardigheden. De finan cieel adviseur die zijn vak tot in de perfectie wil beheersen, en die tegelijkertijd een brede bancaire achtergrond wil hebben, weet precies wat hem te doen staat: alle opleidingen volgen en alle trainingen ondergaan die in deze brochure staan vermeld. In het hart van het raamwerk staan de algemeen niveaubepalende opleidingen vermeld. Die garanderen de brede, algemene achtergrond. Het is het fundament voor de taakvervulling, als het ware de vóóropleiding. Voor de financieel adviseur is dat HEAO-CE, een maatschappelijk erkende opleiding die borg staat voor een bredere inzetbaarheid dan alleen als financieel adviseur. Dat is immers één van de punten die een me dewerker moet bewaken: zijn brede inzetbaarheid door de jaren heen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 11