De generalist en de specialist: twee concurrenten in één persoon Het instituut tegenover de baas De derde letter van het positio nerings-alfabet is de D van Deskundig. Als we met voor sprong de beste bank willen zijn, zullen we dus ook een voorsprong in deskundig heid moeten opbouwen. Maar, deskundig waarin? En, heb ik dan nog niet genoeg gestudeerd? En, ik doe mijn werk toch goed. Bij elke medewerker vechten vier, vijf honden om het been dat 'tijd' heet. De baas staat eraan te trekken en de klant. Ook de privé-omge- ving van de medewerker, de part ner of het gezin. Dan zijn er nog de hobby's. En tenslotte is daar de eigen verantwoordelijkheid voor de bevordering van de deskundigheid. Maar elk uur kan in slechts één richting worden besteed. En de uren van gisteren zijn voorbij. Een veertiger kan niet zeggen: Kom, laat ik de frisse jaren van toen ik twintig was eens ge bruiken voor een HBO-opleiding. Toch wordt van iedere medewerker verwacht dat hij blijft werken aan zijn 'Deskun digheidsbe vordering'. Vijfentwintig letters die bij elkaar nau welijks dui delijk maken waar het om gaat. Ook omdat deskun digheid uiteenvalt in min stens deze twee richtingen: de deskundigheid van de generalist en die van de spe cialist. Die twee staan in concurrentie met elkaar. En ze worden van twee kanten gevraagd. Opleidingsraamwerk &C -planner De brochure 'Opleidingsraamwerk -planner'van de Rabobank nele kwaliteit op elke werkplek waarop de medewerker in de loop der jaren terecht komt. En als de bank moet 'krimpen' kunnen dergelijke mensen vrij goed elders terecht. Daarom is de 'bank' ook uit op voldoende functiewisseling. Daardoor doet de medewerker een brede ervaring op, wat hem een juweel maakt voor de toekomst. Maar als we tegenover het 'instituut bank' de 'baas' stellen, dan komt de vraag iets anders te liggen. Want een 'baas' ziet graag dat een medewerker zo efficiënt en doeltreffend mogelijk de taak verricht waarvoor hij staat opgesteld. Een baas ziet graag een specialist die zich van dag tot dag meer bekwaamt in zijn specialisme van hypotheekadviseur, van relatiebeheerder, enzovoorts. Dat staat nogal haaks op 'breed'. Het verzet zich ook tegen ervarings verbreding door functiewisseling. Deze twee invalshoeken zijn nu wel heel zwart-wit tegenover elkaar gesteld. Maar in feite is die belangen tegenstelling wel degelijk in de De Rabobankorganisatie heeft natuurlijk behoefte aan zowel generalisten als specialisten. Maar ook bin nen de Rabobank liggen de belangen verdeeld. De bank zelf, zeg maar: het instituut Rabobank is gebaat bij mensen die breed inzetbaar zijn. Dat maakt de or ganisatie flexibel. Het waarborgt dat mensen altijd en overal kunnen worden ingezet. In de huidige omscha keling van produktgeoriënteerd naar klantgericht is daaraan meer dan ooit behoefte. Daarom is 'het insti tuut' uit op mensen met een brede en hoogwaardige basisopleiding. HEAO is daar een mooi voorbeeld van. Of NIMA. Zo'n opleiding garandeert professio-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 10