I
II
I G
Caar Kort
DNB kritisch
Personeelskorting
Reizen
Arbodienst
Privé-beleggings-
transacties
Werkgelegenheid
Personalia
36-urige werkweek
Economie onder de knie
Op 5 april vergaderde de Centrale Advies
raad Arbeidsaangelegenheden Rabo-
bankorganisatie, de Caar.
Medewerkers van banken
die geen reizen (meer) verko
pen, zouden wél recht moet
hebben op personeelskor
ting. Dit heeft de Hoofd
directie onlangs in haar ver
gadering gesteld. De Caar
stemt hiermee van harte in.
Uit rapporten van de Rabo
bank Arbodienst blijkt dat
het ziekteverzuim, sinds het
superakerschap werd inge
voerd, met 0,7 procent is af
genomen. Een aantal mede
werkers dat gedeeltelijk
arbeidsongeschikt was, zou
als gevolg van de nieuwe
wetgeving meer werk moeten
verrichten. Gezocht wordt in
onderhavige gevallen naar
een voor alle partijen accep
tabele oplossing. De Caar
besloot om voortaan elk jaar
op het Arbobeleid terug te
blikken.
in met de uitvoering van deze
regels.
De Caar discussieerde
over de ontwikkeling van de
werkgelegenheid binnen de
organisatie. De daling van
het aantal medewerkers in
1994 zet zich in 1995 voort.
De werkgeversdelegatie bena
drukt dat elke plaatselijke
bank een goed personeels- en
opleidingsplan moet hebben.
Dat is essentieel voor een
goede bedrijfsvoering.
Hans Bais, directeur van
de Rabobank Doesburg,
woonde voor het eerst de ver
gadering van de Caar bij, als
lid van de werkgevers
delegatie. De Caar nam
De Raad van Beheer heeft
voor de plaatselijke banken
regelingen vastgesteld met
betrekking tot privé-beleg-
gingstransacties voor insiders
en niet-insiders. Beide rege
lingen zijn opgelegd door de
Nederlandsche Bank op
basis van de Wet toezicht
kredietwezen. De Caar stemt
afscheid van Mario Snieder,
lid van de werknemersdele
gatie.
De Caar wisselde van
gedachten over een voorstel
van de werknemersdelegatie
om de 36-urige werkweek
uiterlijk per 1 januari 1996
in te voeren. De werkgevers
delegatie is echter van mening
dat invoering van de ver
korte werkweek zorgvuldig
moet worden voorbereid. Dat
kost tijd. Dat bleek uit ge
sprekken met bedrijven die
eerder een kortere werkweek
hebben ingevoerd. Binnen
Rabobank Nederland gaat
een projectgroep adviespak
ketten opstellen voor de
plaatselijke banken. Deze zijn
in november/december be
schikbaar. De Caar besluit
de Raad van Beheer te advise
ren te proberen zo spoedig
mogelijk over te gaan tot
invoering van de 36-urige
werkweek.
Wim Boonstra,
Stafgroep Economisch Onderzoek
De Nederlandsche Bank (DNB), die eind april haar
jaarverslag uitbracht, heeft zoals gebruikelijk het rege
ringsbeleid weer eens kritisch tegen het licht gehouden.
DNB fungeert eigenlijk een beetje als het economische
geweten van de beleidsmakers. Het gebeurt namelijk
regelmatig dat, op het moment dat politici tevreden
terugkijken op de door hen bereikte resultaten, DNB
juist benadrukt dat het werk nog lang niet af is.
Ook ditmaal is DNB tamelijk streng in haar oor
deel, met name over de overheidsfinanciën. Op het
eerste gezicht lijkt dit misschien wat vreemd. Het
overheidstekort is vorig jaar immers fors gedaald,
waardoor men in Den Haag nu hard nadenkt hoe ver
dere meevallers kunnen worden besteed. DNB wijst er
echter op, dat veel extra inkomsten niet blijvend zijn,
maar een tijdelijk karakter hebben. Zo viel de econo
mische groei vorig jaar onverwacht sterk mee, waar
door de belastinginkomsten hoger uitvielen dan ver
wacht. Het is echter lang niet zeker dat dit zo blijft.
Daarom zou men best wat voorzichtig mogen zijn met
het uitgeven van de extra gelden. Daarnaast had de
minister van Financiën een stevige meevaller door de
opbrengst van de aandelen van de Staat in KPN. Der
gelijke privatiseringen worden ook wel het verkopen
van het tafelzilver genoemd als daarmee gaten in de
begroting worden gedekt. Dat heeft natuurlijk weinig
te maken met een solide financieringsbeleid.
Als de plannen van de regering met het financie
ringstekort voor de komende jaren allemaal zouden
worden uitgevoerd, zal het overheidstekort toch maar
een beetje dalen. Te weinig in de ogen van DNB, die
de paarse plannen op dit terrein aanduidt als weinig
ambitieus. Wat DNB betreft mag de afname van het
overheidstekort best wat meer zijn, omdat de schuld
die de staat in de loop der jaren heeft opgebouwd
harder omlaag moet.
Deze onafhankelijke opstelling van DNB, de hoed
ster van de waarde van de gulden, is een belangrijke
factor achter het vertrouwen dat de financiële mark
ten in de gulden hebben. Hierdoor is onze munt sterk
en de rente laag. En dat is uiteindelijk toch ook weer
prettig voor de minister van Financiën.