Tarieven gea afgeschaft Stagnatie vraagt om andere aanpak Klantvriendelijkere sturing Groeiend kostenbesef Chipcard en smartphone ilen: grenzen in zicht -< Er zijn nu ruim 5.000 geld automaten. Dat is een ver dubbeling ten opzichte van het aantal in 1990. Toen vond nog meer dan tweederde van alle geld opnamen plaats aan de balie. Vorig jaar gebruikte men daarvoor twee van de drie keer de geldautomaat. -< Het belang van cheques en girobetaalkaarten neemt verder af. Vorig jaar verliep minder dan 15 procent van de toonbankbetalingen met deze middelen. Naar verwachting daalt dit percentage in 1995 naar 10 procent. A Vorig jaar vonden 143,5 miljoen pin-betalingen plaats, bijna tien maal zo veel als in 1990. De klanten van de Rabobank betaal den 32 miljoen keer met de pinpas. Naar verwach ting zullen dit jaar zo'n 225 miljoen betalingen via een betaalautomaat worden gedaan. Het aantal betalin gen met Rabobankpassen zal verdubbelen tot 60 mil joen. Ruim 90 procent van de inwoners in Nederland beschikt nu over één of meerpin-passen. campagnes geïnformeerd over goedkoop en effec tief betalen. Daarnaast zijn alle banken met uitzon dering van de Postbank, ertoe overgegaan tarieven in rekening te brengen voor duurdere betaalvor- men. De tarifering is een belangrijk sturingsmiddel naar goedkope betaalvormen, zo blijkt uit het S WOK A-onderzoek. Klanten van de Postbank, de bank zonder tarifering voor het gebruik van giro betaalkaarten, schreven vorig jaar gemiddeld meer cheques uit dan klanten van banken die wel met heffingen te maken hebben. Dat geldt voor alle be dragen waarover in het onderzoek vragen zijn ge steld. Van de banken met een heffing, hanteert de Rabobank een maximum aantal gratis cheques (60 per jaar). De ABN Amro heeft een heffing op cheques beneden de f 100,-. In een vergelijking tussen de twee grote banken, blijkt dat klanten van de ABN Amro gemiddeld meer cheques uitschrij ven dan klanten van de Rabobank. De tarifering en voorlichting van de Rabobank boeken dus het beste resultaat. Opvallend is dat bij banken met een heffing het verzadigingspunt naar efficiënt be talen bij cheques, acceptgiro's, handmatige over boekingen en automatische incasso's in zicht lijkt te komen. Klanten van banken die in 1993 en 1994 een heffing op het gebruik van de geldautomaat buiten kantooruren hebben, maken meer gebruik van de geldautomaat tijdens kantooruren. Met name het aantal klanten dat uitsluitend tijdens kantooruren gebruik maakt van de geldautomaat is veel groter (43 procent) dan bij ING en Postbank (23 pro cent). 'De heffing sorteert klaarblijkelijk effect', zo luidt de conclusie in het S WOK A-rapport. Ook hierbij blijkt dat de klanten van de ABN Amro en de Rabobank vorig jaar niet minder buiten kan tooruren geld uit de muur hebben gehaald dan in 1993. Inmiddels hebben de beide banken de heffing op het gebruik van de eigen geldautomaat buiten kantooruren afgeschaft. 'Je ziet nu dat de beweging naar efficiënter be talen stagneert. Met voorlichting en tarifering is wel het maximale bereikt. De actie 'Betaal op Maat' heeft ontzettend veel succes gehad. Meer dan iemand had verwacht. Maar nu zullen banken op zoek moeten naar andere middelen om efficiënt betalen te stimuleren. Misschien door klanten te belonen voor goed betaalgedrag in plaats van te straffen als ze zich niet aan de regels houden', aldus Kropff. Bakermans van Rabobank Neder land erkent dat de sturende werking van tarifering haar grenzen bereikt. 'Er hebben zich vorig jaar echter wel forse verschuivingen voorgedaan wat betreft het aantal pin-betalingen. Dat is ten opzichte van 1993 verdubbeld. Ook dit jaar ver wachten wij weer een verdubbeling van het aantal pinbetalingen door klanten van de Rabo bank.' Bij de Rabobank wordt gewerkt aan een klant vriendelijkere sturing naar efficiënt betalen. Baker mans: 'Doordat onze klanten, zeker in vergelijking met die van de Postbank, heel efficiënt betalen, zijn de kosten voor het betalingsverkeer bij de Rabo bank relatief laag. Dat geeft ruimte om iets terug te doen. We zullen er samen met onze klanten naar streven in de praktijk geen tarieven in rekening te brengen. Bij de introductie van de tarieven voor het particuliere betalingsverkeer in 1993 is toch het beeld ontstaan dat de Rabobank er alleen maar rij ker van wilde worden. De tarifering is echter nooit bedoeld om te zorgen voor opbrengsten. Tarifering had juist als doel om de kosten te verlagen. Het is nu mogelijk het imago van de Rabobank op het gebied van betalingsverkeer positief bij te stellen. Binnenkort nemen we besluiten over voorstellen die beter inspelen op de behoeften van de klanten.' De voorlichting door onder meer 'Betaal op Maat' heeft, zo blijkt uit het SWOKA-onderzoek, geleid tot een groter kostenbesef bij consumenten. Men is zich meer bewust dat geldhandelingen zelf ook geld kosten, dat de ene handeling meer geld kost dan de andere en dat het dus loont om op doelmatige wijze te betalen. Kropff: 'De campag nes zijn prima om een boodschap voor de eerste keer te brengen. De Nederlander is gewend om geïnformeerd te worden over betalingsverkeer. Bovendien moet je iedereen blijven activeren om efficiënt te betalen. De invoering van de chipcard als nieuwe betaalmethode bijvoorbeeld past prima in de 'Betaal op Maat'-formule.' De chipcard is een nieuwe loot aan de stam van elektronisch betalen die nog landelijk zal moeten worden geïntroduceerd. Vorig jaar werd door Primeurcard op kleine schaal in Asten een proef gestart met zo'n elektronische portemonnee. In oktober starten de banken in Arnhem zelf met een proef met de elektronische knip. De chipknip van de banken kan contant geld overbodig maken. De pas kan vooraf bij de geldautomaat worden opge laden met een geldbedrag. In de verdere toekomst kan dat wellicht met een smartphone of via tele bankieren. Aan de proef in oktober werken alle grote banken mee. Er zullen 150.000 passen wor den uitgegeven. Landelijke invoering laat waar schijnlijk op zich wachten tot 1997. Bakermans: 'De chipcard biedt veel voordelen. Hij is aanzien lijk beter beveiligd tegen kopiëren en namaken. Hij maakt kleinere betalingen goedkoper, doordat hij de functie van contant geld, tenminste gedeeltelijk, gaat overnemen.' E 3 "O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3