Hoe betaalt Nederland? 2 Bijblijven Rekening Coulant Krediet Nieuwe aanpak Weer idee beloond Vreemde valuta uit gea Ontheffing voor speciale groep Tarifering Rabobank meest effectief Deze nieuwe kredietfaciliteit is bedoeld voor bedrijven die geen of een beperkte financie ring bij de Rabobank hebben. De bedrijfsrelatie betaalt geen afsluitprovisie en geen krediet provisie. Ook is het niet nodig een balansrapport te overleg gen. De hoogte van het krediet is afhankelijk van de jaarlijkse creditomzet op de rekening. Het Rekening Coulant Krediet is op 1 mei geïntroduceerd. Interpolis kiest voor een nieuwe aanpak van autover zekeringen. Maatregelen als het individu aliseren van de premies, recht streekse schademelding aan Interpolis en een nauwe samenwerking met geselec teerde reparatiebedrijven, moe ten leiden tot een verbetering van de service en het terugdrin gen van de schadelast. Ook heeft Interpolis haar accepta- tiebeleid aangescherpt. Gert-Jan van den Oord, mede werker Interne Dienst van de Rabobank Vlijmen ontving op 13 april f 3.025,- van de ideeëncommissie voor zijn idee met betrekking tot het centraal opslaan van dagarchieven van Rabobanken bij Rabofacet. Van den Oord is een trouwe leverancier van de ideeëncom missie. In totaal ontving hij f 30.000,- voor beloonde ideeën. De Rabobank is de eerste bank in Nederland waar cliënten vreemde valuta uit de gea kun nen halen. Zij kunnen kiezen uit Duitse Marken, Belgische francs of Nederlandse guldens. Enige tijd geleden startte er een proef bij vijf banken. De Rabo banken die in het bezit zijn van het nieuwste type gea, dit zijn er 350, kunnen met behulp van een speciale geldcassette over gaan tot uitgifte van vreemde valuta. Efficiënt bet Voorlichting, investeringen in geld- en betaalauto maten, efficiency-maatregelen en vooral tarifering hebben het particuliere betalingsverkeer in enkele jaren enorm veel efficiënter gemaakt. De maat schappelijke kosten voor het betalen zijn daardoor nu lager. De Consumentenbond heeft in 1992, 1993 en 1994 onder zo'n 1.000 huishoudens on derzoek laten doen naar de wijze waarop ze beta len (SWOKA-onderzoek). Het rapport laat zien dat de trend naar efficiënter betalen vorig jaar minder sterk was dan in 1993. 'De grenzen van efficiënt betalen zijn bereikt. Dat roept de vraag op of heffingen ook in de toekomst zin hebben', stelt Ton Kropff van de Consumentenbond. Bijna elke inwoner van Nederland pint waar het kan, maar betaalt contant als het om kleine bedra gen gaat; beperkt cheques en girobetaalkaarten tot grote bedragen; neemt geld op bij de geldautomaat in plaats van de balie en machtigt zoveel mogelijk bij regelmatige betalingen. 'Er is echter een groep consumenten, waaronder vooral ouderen en laag opgeleiden, die nog altijd traditioneel betaalt, on danks de tarieven. Ik vind dat banken daar reke ning mee kunnen houden', aldus Kropff. 'Deze mensen zullen extra moeten worden gestimuleerd. Een brief aan de balie is voor hen niet voldoende. Begeleiding bij het gebruik van de geld- en betaal automaat ligt meer voor de hand. Als ze dan toch bij de balie blijven komen, zouden zij daarvoor geen boete moeten betalen.' Ad Bakermans, hoofd Cards en Chartale Be taaldiensten van Rabobank Nederland vertelt dat de Rabobank tegemoet komt aan mensen die moeite hebben met elektronisch betalen. 'Rabo bank Nederland heeft de plaatselijke banken het advies gegeven bepaalde groepen klanten te ont zien in de tarifering.' De Rabobank Oisterwijk bij voorbeeld ontziet inderdaad een aantal klanten in de tariferingsmaatregelen. Peter Dirks, manager Particulieren: 'Of het nu gaat om het versturen van dagafschriften of gratis geld halen bij de balie. We hebben een zorgvuldige administratie van de uit zonderingen. Door een gericht beleid is dat aantal zeer beperkt. Ouderen die moeite hebben met het gebruik van de geldautomaat, hebben we benaderd om familieleden te machtigen om geld op te nemen via de gea. Maar wie desondanks niet naar de geld automaat is te bewegen, kan conform het advies van Rabobank Nederland één keer per maand gratis geld halen bij de balie. Invaliden en gehandicapten worden sowieso ontzien voor wat betreft tarieven.' De actie 'Betaal op Maat' - een gezamenlijk ini tiatief van middenstandsorganisaties, de Consu mentenbond en de banken - heeft in de afgelopen jaren bedrijven en consumenten in verschillende F 200 De machtiging is tegen woordig ten opzichte van de acceptgiro het meest gebruikte betaalmiddel voor overboekingen. Het aandeel van de hand geschreven opdrachten is teruggedrongen. Het aantal betaalautoma ten in winkels zal dit jaar tot boven de 50.000 stij gen. In 1990 waren er 1.200 betaalautomaten. Dit jaar zullen er nog zo'n 20.000 bijkomen. tabobank S

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2