11 De positionering: PSD Jan Kees Lemkes hoofd Account management Marketing Communicatie De communicatie Kijk mee, oordeel mee, doe mee Sla om en oordeel mee Paul van Beersum hoofd Communicatie Aangesloten Banken beleid. Zijn we goed bezig sen bij het beeldmerk van de Rabobank hebben, sluit precies aan bij het gevoel dat erbij hoort: het draait om mensen. Positioneren is duidelijk maken wie je bent, waar je staat. En vooral duidelijk maken waarin je anders of beter bent. Als typering van de Rabobank is gekozen voor drie begrippen. Drie sleutelwoorden die de houding en het gedrag van de mensen van de Rabobank bepalen: persoonlijk, samen werken, deskundig. Geen loze kreten, maar woorden met een herkenbare lading. 'Óns communicatiebeleid, je ziet het gerealiseerd worden in de praktijk. Met onze PSD-boodschap als basis. Het menselijk moment als rode draad in teksten beeld. Minstens zo belang rijk vind ik de aansluiting van lande lijke en lokale middelen op elkaar. Neem de campagne voor Eigen Huis. Met Rabobank als merk overtuigend op tv. Met advertenties die al iets meer op de hypotheekadviseur en de door hem geleverde produkten en diensten ingingen. En met lokale advertenties waarin de klant, de lokale hypotheek adviseur en ons produkt aan elkaar werden gekoppeld. Door deze vorm van overlap krijg je wat mij betreft communicatie in optima forma.' Ze sluiten aan bij wat de klanten van hun bank, de Rabobank, verwachten. In de nieuwe uitingen van de Rabobank is méér veranderd dan alleen huisstijlele menten als het woordmerk, het beeldmerk en de kleur. De teksten, de verhalen in de brochures zijn anders. Van een andere toon. Zij gaan vergezeld van andere beel den. De klant staat daarin meer dan ooit centraal. Alles wordt benaderd vanuit de drie punten waarvan wel iedereen in de Rabobankorganisatie overtuigd is dat ze werken: persoonlijk, samenwerken en des kundig. Allerlei tradities en gebruiken bij de Rabobank, waaronder heel waarde volle, moeten zich aanpassen aan deze nieuwe positionering. Daardoor ontstaat een eenheid in de communicatie. Dat bete kent dat bepaalde zaken om moeten. Som mige een klein slagje, andere 180 graden. Voor alle veranderingen waarmee de Rabobank te maken heeft, of dat nu om Edab, Visie '98, PSD of het nieuwe com municatiebeleid gaat, geldt dat er geen knoppen zijn die even kunnen worden om gedraaid. Het zijn processen waaraan iedereen hard moet werken om ze in gang én op koers te houden. Hoe meer mensen actief bezig zijn met het communicatiebeleid, hoe sneller het gestalte krijgt. Dat is een goede reden om eens met wat extra aandacht te kijken naar de uitingen van de Rabobank die vrijwel dagelijks in beeld komen. Hoe her kenbaar is de nieuwe marktbenadering waarin de klant centraal staat? En de nieuwe positionering met PSD? En het nieuwe gezicht, de huisstijl van de Rabo bank? Kloppen deze uitingen met de sfeer die de huisstijlshows ademden? Wat is er goed aan? Wat niet? Hoe zou het anders kunnen? Op de volgende pagina's staan voor beelden van communicatie-uitingen, die de afgelopen drie maanden het licht hebben gezien. Ernaast staat waarom de mensen van de afdeling Communicatie van Rabo bank Nederland vinden dat deze uitingen binnen het nieuwe communicatiebeleid passen. Maar bedenk zelf eerst eens wat u van de uitingen vindt. Misschien heeft u wel een heel andere mening. Houd die me ning niet voor uzelf, maar bel of schrijf met Paul van Beersum (040 347103) of Hans van Dijk (040 347932) van Commu nicatie Aangesloten Banken. Of met de Communicatie Consultant in uw regio. 'Óns nieuwe communicatiebeleid, hoe goed van opzet ook, werkt pas echt als er een hechte en heldere samenwer king is tussen plaatselijke banken, de Communicatie- en PR-commissies en Rabobank Nederland. Dat vraagt communiceren over communicatie. En daar valt nog wel het nodige aan te verbeteren. Voorafin plaats van ach teraf, over alles wat er speelt. Zodat wij de middelen en de manier waarop wij die aanleveren zo goed mogelijk op de mogelijkheden en wensen van de lokale banken kunnen afstemmen. Zodat de mensen bij de banken daar ook alles kunnen uithalen wat er in zit. Daar zullen we de komende tijd extra veel aandacht aan geven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 11