Rabobank handha «ia» 6 Grenzeloos Sao Paulo Wereldwijd Luxemburg Utrecht De resultaten binnenland Strategie binnenland eender Aantallen medewerkers van de grote drie De jaarlijkse Regionale Handels conferentie van buitenlandse Rabobankkantoren in Latijns Amerika werd dit jaar in het Braziliaanse Sao Paulo gehou den. De regio tekent voor 1,5 miljard van de totale 7,2 mil jard die de bank verschaft in handelsfinanciën. Communicatie en nauwe samenwerking is dus essentieel. Dit jaar werd speciaal aandacht besteed aan de moei lijke positie van de Mexicaanse peso en de daarmee samenhan gende problemen voor de inter nationale handel. Eind april verschijnt The Rabo bank Group 1994, waarin naast het Engelstalig jaarverslag ook een group profile is opgenomen. Het group report, dat de rol van Rabobank Nederland als 'corpo- rate investment bank' bena drukt, wordt in het buitenland als commerciële publicatie inge zet voor relaties van Rabobank Nederland en van haar buiten landse kantoren. Het bestelnum mer is 7764. Om potentiële buitenlandse in vesteerders te interesseren voor de Rabobank, worden regelma tig presentaties in andere landen verzorgd. Hiervoor organiseert de bank roadshows. Onlangs was er een roadshow in Luxemburg. In mei vindt zo'n presentatie in Japan plaats. Veertig ondernemers uit het Mid den-en Kleinbedrijf, uitgenodigd door hun Rabobank, waren op 3 april in Utrecht voor de Landen- dag Marokko. De betrokken klan ten zijn voornamelijk onderne mers die voor het eerst zaken doen met het betreffende land. De Rabobank nodigde organisa ties uit die voorlichting gaven over aspecten van de handel in Marokko. De bank informeerde de ondernemers over wat zij hen aan ondersteuning te bieden heeft. De Rabobank handhaaft haar krachtige positie vooral door beperking van de kosten- toename. De bankactiviteiten van de ING Groep laten vooral in het binnenland een sterke verbetering zien ten opzichte van vorig jaar. De ABN Amro bleef in de vergelijking tussen de grote drie achter. Het resultaat van het binnenlandbedrijf van de handelsbank liet zelfs een daling zien. De grote drie hebben onlangs hun jaarcijfers gepresenteerd. De meest in het oog springende resultaten op een rijtje. In binnen- en buitenland. Toen de Rabobank als eerste haar jaar cijfers presenteerde, bleek dat de ongun stige situatie op de financiële markten de resultaten van de banken heeft gedrukt. Door de plotselinge rentestijging begin 1994 bleef het resultaat uit financiële transacties met f 56 miljoen voor de Rabo bank achter bij de f 234 miljoen in 1993. Ook de ABN Amro had te kampen met te genvallende koersresultaten. De resultaten uit financiële transacties bedroegen f 923 miljoen, een daling van 30 procent ten opzichte van 1993. De ING Groep noemde in haar persbericht het resultaat uit financiële transacties teleurstellend: f 34 miljoen tegenover f 770 miljoen in 1993. Het bedrijfsresultaat voor belastingen van de Rabobank nam met 10,9 (10,4) procent toe tot f 1.940 (1.750) miljoen. De verbetering van het bedrijfsresultaat valt bij de Rabobank vooral toe te schrij ven aan een geringe lastentoename van 2,7 (8,0) procent. De totale baten groeiden met 4,5 (8,6) procent tot f 8.144 miljoen. De groei van de toevertrouwde middelen herstelde zich met 5,2 (2,3) procent. Het bedrijfsresultaat voor belastingen van de ABN Amro steeg in 1994 slechts met 6,2 procent tot f 3,4 miljard. In het Neder lands bedrijf daalde het bedrijfsresultaat met 7,1 procent tot f 1.832 miljoen. De toevertrouwde middelen daalden eveneens met 7,1 procent. 'Dat was vorig jaar ook al zo', zegt Jos Custers van Financieel Eco nomisch Beheer. 'De ABN Amro blijft al twee jaar in het binnenland achter bij de andere twee grote banken.' De baten zijn slechts met 1,5 procent toegenomen. De kredietverlening in Nederland bleef onge veer gelijk met f 139,4 (139,3) miljard gulden. Custers: 'Het lijkt erop dat de ABN Amro in Nederland terrein verliest. Rabobank en ING Bank profiteren daar van.' Bij de bankactiviteiten boekte de ING Groep forse winst: het bedrijfsresul taat groeide met 12,8 procent tot f 1,5 miljard. Met name de sterke stijging van de interestbaten met 15,5 procent tot f 6.291 miljoen is opvallend. De ING schrijft het zelf toe aan een toename van de tegoeden op variabel rentende spaarre keningen. De totale baten groeiden met 5,3 procent tot f 8.187. De Rabobank wil de leden en klanten zowel scherp geprijsde standaardproduk- ten als zeer hoogwaardige adviesdiensten kunnen aanbieden. Dat heeft in 1994 ge leid tot een fundamentele herformulering van het beleid en van de inrichting van de organisatie. De specifieke behoeften van de klant zijn hierbij leidend. Bij de basis- en standaardprodukten ligt de nadruk op snelheid en gemak en waar gewenst dienst verlening via apparaten en zelfbediening. Maar datzelfde gaat ook op voor de ABN Amro en de Postbank. 'Het is alleen de vraag wie daarin het beste slaagt. De Postbank heeft een heel efficiënt be talingsapparaat en is op dat terrein in het binnenland onze grote concurrent', zegt Custers. 'De ABN Amro kan als gevolg svan de fusie kennelijk onvoldoende in- spelen op de markt. Dat zie je terug in de I kredietverlening en aan de terugloop in de Ispaarmiddelen.' binnenland Rabobank buitenland totaal ABN Amro binnenland buitenland totaal ING bankbedrijf binnenland buitenland totaal 1990 32.706 791 33.497 35.032 14.120 49.152 21.638 1.807 23.444 1991 34.615 961 35.576 32.371 15.936 48.307 21.944 2.173 24.117 1992 35.015 1.141 36.156 31.623 17.335 48.957 21.988 2.754 24.742 1993* 34.406 1.303 35.709 35.068 22.217 57.285 21.852 3.068 24.920 1994* 33.273 1.533 34.806 33.686 24.677 58.362 21.203 3.665 24.868 Deze cijfers zijn gemiddelde full time arbeidsplaatsen Sinds 1992 wordt het aantal gemiddelde full time arbeidsplaatsen op een andere manier berekend.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6