Lokaal Centraal Infodag Wonen 12 Opvallende publiciteit Deskundige aandachtstrekker Lakeien als 'insmijters' Tweedaagse woonbeurs ZUIDHOI Meer bezoekers en meer hypotheekadviesgesprekken met serieuze gegadigden dan vorig jaar. Dat is het landelijke beeld na de tweede Infodag Wonen, die op 25 maart plaatsvond. Zo'n 90 procent van de banken stelde zijn deuren open. Een kijkje bij vier Rabobanken. formulier opdringen. Ook dat zullen we de volgende keer waarschijnlijk anders aanpak ken.' Hoorn - De Rabobank Hoorn had veel energie gesto ken in de publiciteit. In de weken voorafgaand aan de Infodag Wonen waren oranje 'flyers' - mini-posters - ver spreid. Een groep schoolkinde ren voorzag drie dagen lang alle auto's op de parkeerplaat sen in Groot Hoorn van een exemplaar. Op de flyers stond onder meer een aantal tele foonnummers van de hypo theekadviseurs van de bank, zodat mensen vooraf een af spraak konden maken voor een hypotheekadviesgesprek Zuidhorn - Bij de Rabo bank Noordelijk-Westerkwar tier in de provincie Groningen stonden de eerste mensen al vóór tienen op de stoep. De komst van Chriet Titulaer had daar voor een deel mee te maken. Hij hield tijdens de Infodag Wonen twee keer een presentatie over het Huis van de Toekomst. De bank had Ti tulaer uitgenodigd als een extra 'attractie'. Dankzij de futuro loog, maar ook door stands van een tuincentrum en een binnenhuisarchitect, het huizen aanbod van makelaars en ma quettes van nieuwbouwplannen bezochten dit jaar ongeveer 300 mensen de Infodag. Vorig jaar waren dat er niet meer dan vijftig. Hypotheekadvi seur Rein Brondijk van de bank Noordelijk-Westerkwartier spreekt van een groot succes. 'We hebben heel veel hypotheek adviesgesprekken gevoerd, waarvan de meeste zeer serieus waren. Er werden zelfs een paar hypotheken afgesloten. Verder hebben we nogal wat contacten gelegd met mensen, voor wie een hypotheek in de toekomst zal gaan spelen. Het aantal be zoekers was boven verwachting waardoor we soms tijd tekort kwamen. De volgende keer moeten we hierop beter voorbe reid zijn. Een minpuntje was dat niet alle bezoekers een en quêteformulier hebben inge vuld. We wilden het ongedwon gen houden en de mensen geen op de Infodag. De bank werkte vorig jaar ook met flyers, maar kwam toen vrij laat op het idee. Een ander verschil met de eerste Infodag was de aanwezigheid van een tuincentrum, een ma kelaar en een projectontwikke laar in de bankhal. Vorig jaar waren alleen de bank en een notaris present, wat resul teerde in een bezoekers aantal van vijftig mensen. Dit keer waren dat er tach tig, onder wie veel niet-klan- ten. Met vijftig bezoekers werd een hypotheekadviesge sprek gevoerd. Segmentma nager Eigen Huis Jos van Dui men is erg enthousiast over de gang van zaken op de Infodag. 'Er waren zeven hypotheekad viseurs, waarvan drie zeer er varen. Vier kregen als het ware hun vuurdoop. Bij de ingang maakten wij een selectie van mensen met ingewikkelde en minder ingewikkelde vragen. De junior-hypotheekadviseurs hebben het heel goed ge daan en dat betekent dat we in de toekomst met meer capaciteit de markt op kunnen.' Asten - Nietsvermoedende winkelende mensen in Asten liepen op zaterdag 25 maart een grote kans twee heuse la keien tegen het lijf te lopen. De Rabobank Asten had het tweetal ingehuurd om de men sen aan te spreken over de Infodag Wonen en ze vervol gens te vergezellen naar de bank. 'Het publiek reageerde verbaasd, maar ging in het algemeen mee naar de bank', vertelt Ger Schoen makers, medewerker Be drijfsvoering en coördina tor van de Infodag Wonen. 'Veel mensen wisten van de Infodag. We hadden een week eerder een krantje laten verspreiden in een oplage van 4.500 exemplaren. Dankzij al die inspanningen was het resul taat een opkomst van bijna 600 mensen, kinderen incluis.' Een etaleur had de bankhal in Asten veranderd in een tuintje met daarin een aantal stands. De bezoekers konden terecht bij een notaris, een makelaar, de gemeente en de brandweer, die de aandacht trok met een oude brandweerspuit. De hypo theekadviseurs van de bank voerden meer dan twintig Vlijmen konden klanten en niet-klanten op zaterdag en op zondag terecht. Zowel in de bankhal als in een tent van 150 vierkante meter, die met de bankhal was verbonden. Hypo theekadviseur Angeline van Heivoort, die de Infodag Wonen coördineerde, vertelt dat zowel de deelnemers als een aantal klanten vorig jaar aangaf prijs te stellen op twéé open dagen. De politie en meer dan tien plaatselijke midden standers hadden hun intrek ge nomen in de tent en de bank. Daardoor konden de ruim 700 bezoekers hun licht opsteken bij onder meer woninginrich ters, een verlichtingszaak, een kunstschilder, meubelmakers en een deurencentrum. De hypotheekadviseurs van de bank voerden in totaal zo'n zeventig hypotheekadviesge sprekken. Volgens Van Hei voort blijkt uit de enquêtefor mulieren dat er in Vlijmen en omgeving behoorlijk wat men sen rondlopen met 'eigen huis'-plannen. 'Met de follow-up zijn we zeker nog een jaar zoet.' Of de bank Vlij men de Infodag Wonen volgend jaar weer zo grootscheeps aanpakt, is nog niet bekend. hypotheekadviesgesprekken. Schoenmakers meldt dat de ge gevens van de bezoekers in middels zijn ingevoerd in de PC en dat de bank een plan heeft opgesteld wie wanneer wordt benaderd door de hypo theekadviseurs. Vlijmen - Bij de Rabobank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 12