'Ik verwacht goede betaalbare produkten en service' De gast 10 Wat vinden de klanten van hun bank? Een portret van zomaar een klant Veel vragen Eigenwijs Een klant Visitekaartje Persoonlijk if 'St In de spiegel kijken 'Geld was voor mij altijd heel vanzelf sprekend, maar sinds zeven maanden zit ik in de ziektewet en dan zie je de zaken op eens heel anders. Ik ben nog te jong voor de VUT of een andere regeling. Mijn inko men is nu nog prima, mijn tijd kom ik heel prettig door met mijn hobbies én met be leggen. Daarvoor volg ik vrij fanatiek de koersen en lees de krant van A tot Z.' 'Ik zie geld als een vergoeding voor wat je doet. Ik heb altijd keihard gewerkt en daar moet een redelijke vergoeding tegen over staan. Nu ben ik meer met geld bezig dan voorheen. We willen het niet slechter krijgen. Ik heb veel vragen. Moet je nu al geld aan de kinderen schenken? Een koop sompolis nemen? Heb ik er goed aan ge daan een kleiner huis te kopen. Ik praat er veel over met mijn gezin en vrienden. Niet met mijn bank. Wellicht komt dat omdat ik eens een slecht advies heb gehad, dat me veel geld kostte. Ik had nogal wat pe seta's, maar vertrouwde het niet helemaal. Ik ging met vakantie en belde de bank met de vraag of ik naar guldens zou gaan. Dat was niet nodig, toen ik thuis kwam was de peseta 16 procent gezakt!' 'Ik denk dat ik mijn eigen beleggings boontjes prima kan doppen. Ik leg veranderingen in koersen vast en analyseer ze. Dan kom je een heel eind. Ik - Vrouw en 2 kinderen ben een jaar of - Accountmanager bij den gele den met beleggen begon nen, toen mijn' moeder overleed - Nu IN ziektewet en ik f25.000,- - Goed inkomen kreeg. 53 JAAR INTERNATIONAAL BEDRIJF - Actief belegger Computerfanaat Dankzij de bewegingen van de dollar en een leuke aandelendeal was het binnen de kortste keren f 50.000,- en had ik de smaak te pakken. Ik ben me er meer en meer in gaan verdiepen en vind het leuk. Ik voel er niets voor om een financiële in stelling het werk voor me te laten doen, hoewel zij natuurlijk wel meer informatie hebben en er sneller over beschikken. Maar ja, ik ben eigenwijs.' 'Natuurlijk kom ik wel op de bank en dan is het eerste contact altijd met een ba liemedewerker. Een goede baliemedewer ker luistert aandachtig, kijkt je aan, doet wat hij belooft en verwijst op tijd door. Hij is het visitekaartje van de bank. Het moet geen anoniem instituut worden. Je hebt als klant geen idee wat zich allemaal afspeelt achter de schermen. Het gezicht van de bank is dan ook van wezenlijk be lang. Dat is niet te vervangen door een ap paraat. De klant draagt bij aan de winst en verwacht daarvoor goede betaalbare produkten én service. De bank moet in spelen op wat de klant zoekt. Wil hij elek tronisch bankieren, dan moet de bank dat bieden. Wil hij 's avonds bankieren, dan moet dat kunnen.' 'Ik ben nog nooit door mijn bank ver rast. En dan bedoel ik dat ze iets voor me hadden geregeld waar ik nog niet aan had gedacht. Of dat ik post kreeg met infor matie waarvan je denkt: Hé, dat is niet al gemeen, maar speciaal voor mij. Persoon lijk dus. Algemene informatie lees je oppervlakkig, is iets speciaal aan jou ge richt, dan kijk je beter. En waar banken vanaf moeten, zijn de kleine lettertjes en de sterretjes in hun informatiemateriaal. Ze moeten gewoon duidelijk zijn over tarieven, kosten, boetes, etcetera. De nieuwe brochures van de Rabobank zien er heel mooi uit, maar dat soort kostenas pecten mis ik. Ach, de Rabobank is met de Postbank de enige hier in het dorp. Dus ik heb weinig keus. Binnenkort waarschijn lijk helemaal niet meer, nu de Rabobank overal kantoren sluit. De Postbank zit overal. En ik koop alleen een auto als er een garage dichtbij is met een goede ser vice...' De klant staat bij de Rabobank centraal. De medewerkers moeten de klant ook dat ge voel geven. Maar, hoe doen andere bedrij ven dat? Een sector waar de klant al eeu wenlang centraal staat, is de horeca. 'Gastgericht werken noemen wij het', zegt Frits Visser, commercieel directeur van AC Restaurants Hotels. 'Onze stelling is: De gast moet tevreden de deur uitgaan. Dat wil zeggen dat prijs en kwaliteit moeten kloppen en dat de medewerkers gastvrij zijn.' 'Gastheerschap kun je niet leren', vindt Visser, 'dat heb je of je hebt het niet. Het dienstbaar zijn moet je in de horeca in het bloed zitten. En bij het bedenken van iets nieuws gebruik je gewoon je boerenver stand. Je kunt niet alles onderzoeken, maar je moet soms uitgaan van wat je zelf als gast prettig vindt. Dat proberen wij te bieden. We doen dat in de vorm van keu zemenu's, brunches, weekendarrangemen ten, een kinderbios, een originele kinder- kaart en gratis babyvoeding. Maar ook door zaken als een invalidentoilet, een babyroom en faxservice. Als de klant iets wil dat niet op de menukaart staat, een zoutloze maaltijd bijvoorbeeld, dan zorgen we daarvoor.' 'We hebben regelmatig interne motiva tie-campagnes', aldus Visser. 'En in de om- kleedruimte van de medewerkers hangen spiegels met de tekst: 'Zo ziet de gast mij'. Ook na cursussen delen we wel eens spie geltjes uit met teksten als 'Dus om mij Foto Benelux Press

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 10