Prachtig marketinginstrument 3 Efficiënte organisatie Workshops Rabobank Gemert Scholieren enthousiast Deelnemers worden door de Rabobank Gemert geworven via grote advertenties en een column in de plaatselijke krant. 'Ge middeld komen er zo'n dertig mensen naar onze workshops', vertelt Meerbach. 'Daar houden we meestal twee a drie klanten aan over. Ik zie de Nationale Beurscompetitie dan ook als een prachtig marketinginstru ment.' Een van de deelnemers in Gemert is Pierre van Dongen, pensioenadviseur bij een verzekeringsmaatschappij. Hij doet dit jaar voor het eerst mee aan de beurscom petitie 'Op zoek naar de voetbaluitslagen in het Gemerts Nieuwsblad kwam ik de column van de Rabobank tegen. Omdat ik in het verleden wei eens aandelen had gekocht en weer verkocht, was ik wel geïnteresseerd. De resultaten van van mening dat meedoen aan de Nationale Beurscompetitie een belangrijke oefensituatie kan zijn voor mensen die overwegen hun eigen geld te gaan beleggen. Diekman: 'Wij behoeden die mensen voor de risico's. Ik weet er zelf best veel jaar staan zevenhonderd scholierenteams ingeschreven. Wiet van Roemburg, docent economie aan het Krimpenerwaard Col lege in Krimpen aan de IJssel, heeft maar liefst achttien teams samengesteld, waar van twaalf leerlingenteams, uit 4-HAVO en 5-VWO, en zes docententeams. 'Door hieraan mee te doen worden de leerlingen gestimuleerd zich te verdiepen in de mate rie. Ze lezen kranteberichten en laten die meetellen in de beslissingen. Via een net werk kan iedereen zijn eigen portefeuille oproepen. Helaas beschikken we niet over teletekst. Ik vraag daarom een paar keer per dag de actuele koersen op bij Tijldata. En natuurlijk de EOE-index van half vier, zodat ze om vier uur nog kunnen hande len.' De leerlingen zijn bij vlagen razend enthousiast. 'Er wordt af en toe grof ge gokt door een aantal teams. Staan ze de ene dag op een ton winst, zijn ze het de volgende dag weer kwijt.' Om de competities vlekkeloos te laten npetitie, een optie op succes vanaf, maar ik heb nog nooit eigen geld belegd. Dit jaar doe ik voor het eerst zelf mee met de beurscompetitie. Niet zo best overigens, ik werk met Unilever en Koninklijke Olie. Ik merk hierdoor dat er een groot verschil is tussen de theorie en de praktijk.' Paul Meerbach, beleggingsadviseur bij de Rabobank in Gemert, vindt dat juist de praktische kant van het beleggen veel aan dacht verdient. 'Wij organiseren al vier jaar workshops rondom de Nationale Beurs competitie. Noem het maar gerust een cur sus, want we hebben het over tien bijeen komsten. Twee weken voor de start van de competitie beginnen we al met een alge mene introductie, waarin ook aandelen en obligaties aan bod komen. Dan volgen drie avonden over opties en de verschillende strategieën die je daarbij kunt volgen. De resterende avonden worden ingevuld met informatie over futures en warrants, fun damentele analyse en technische analyse, de fiscale aspecten van het beleggen en an dersoortige beleggingsvormen. Op de slot- avond wordt onze winnaar bekend ge maakt, en met opties ter waarde van f 500,- beloond. We maken daar natuur lijk een gezellige avond van, schenken een borreltje en geven de mensen de mogelijk heid ervaringen uit te wisselen.' mijn beleggingen waren wisselend, maar altijd gunstiger dan sparen. Ik besloot deel te nemen aan de competitie om ervaring op te doen met opties. Ik wist wel wat call- en putopties waren, maar niet wat bijvoor beeld de intrensieke waarde van een optie was. Inmiddels ben ik lekker bezig. Lees elke dag de financiële pagina en heb al een paar opties 'in het echt' gekocht. Die zijn al verdubbeld. De workshops zijn ontzettend gezellig, iedereen is razend enthousiast. Fervente rokers, waaronder ik, willen zelfs de rookpauze overslaan om maar door te kunnen gaan.' Steeds meer middelbare scholen beslui ten, in samenwerking met de Rabobank, mee te doen aan de beurscompetitie. Dit verlopen heeft ESEC een efficiënte organi satie opgebouwd. 'In de beginjaren deden we alles zelf en waren we vierentwintig uur per dag bezig met het verwerken van de opdrachten en het noteren van de uit slagen,' vertelt Diekman. 'Nu is er veel ge automatiseerd en kunnen de deelnemers opdrachten doorgeven en hun portefeuille opvragen via de telefoon, pagina 800 van RTL Teletekst en door middel van een PC met modem. Om dit goed te laten verlo pen hebben we honderdveertig telefoonlij nen tot onze beschikking. Het is altijd mogelijk om toegang tot onze computer en de marktinformatie van IRIS te krijgen. Mocht er toch iets onduidelijk zijn, dan is er ook nog een helpdesk waar mensen hun vragen op los kunnen laten. Wij regi streren op welke momenten de deelnemers contact met ons systeem hebben. Je ziet duidelijke pieken tussen drie en vijf uur 's middags en in het weekend na sluitings tijd van de café's. We houden de mensen dus wel van hun werk af maar niet uit de kroeg.' Dit jaar doen ook zevenhonderd scholierenteams mee aan de beurscompetitie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3