i 2 Bijblijven Geld tanken Thuis bij uw Rabobank Vlooienkam als gimmick F 5 miljoen voor watersnood Mobiliteitsbeurs Bredere doelgroep Heel Europa Oefensituatie 5 S ~o Het benzinestation van Texaco aan de A27 Utrecht-Breda ter hoogte van Teteringen, heeft sinds 1 april een geldautomaat van de Rabobank. Het is een proef die moet uitwijzen of automobilisten behoefte hebben om langs de weg ook geld te tanken. De (leden)informatiegids Thuis bij uw Rabobank' is herzien. De gids geeft informatie over het bijzon dere karakter van de coöperatieve banken is daardoor Interessant voor nieuwe leden, creditrelaties en medewerkers. 'Thuis bij uw Rabobank'heeft be stelnummer 7877 en kost f 1,75. Gebruikte bankbiljetten fatsoe neren met een vlooienkam. Het idee van Cora van den Berg van de Rabobank Den Haag, blijkt een schot in de roos. De kam is als gim mick beschikbaar voor relaties. In middels zijn er 12.000 kammen be steld. Van den Berg ontving van de Ideeëncommissie f 3.600,- voor haar idee. Plaatselijke banken en Rabobank Nederland brachten f5 miljoen bij elkaar voor gedupeerde leden en klanten van de watersnood. Rabo bank Nederland stortte daarnaast nog een bedrag op de rekening van het Nationale Rampenfonds.De bij drage is geen schadeloosstelling maar een steunverlening. Naar ver wachting zullen 5.000 tot 10.000 ondernemers een beroep doen op de Rabobank-bijdrage. De beurs die op 21 maart werd gehouden in het mobiliteitscen- - ftr"' j trum Eindho ven was een groot succes. 1 Medewerkers U*J van plaatse lijke banken en Rabobank Neder land bezochten de beursvloer. Bin nenkort is een soortgelijke dag in Utrecht. Nationale Beursci Na Groningen volgden, op verzoek van de Rabobank, al snel alle andere studen tensteden. De organisatie bleef in handen van Notermans en Diekman. Ze werden bijgestaan door enthousiaste studenten, die het leuk vonden om hiermee ervaring op te doen. 'Er deden elk jaar meer studenten mee. Toen wij na onze studie allebei werk hadden gevonden in het bedrijfsleven, kwamen we er snel achter dat het organi seren van de beurscompetitie eigenlijk een veel leukere baan was. Het bleek een kleine moeite het initiatief weer op te pak ken. Maar wel groter en voor een bredere doelgroep. Dat was in 1991. En ook toen was de Rabobank er weer bij', vertelt No termans. 'Het succes is enorm. We hebben dit jaar maar liefst 15.000 inschrijvingen. Op één inschrijving spelen gemiddeld vier mensen mee. Voor slechts f 95 kunnen deze groepjes met f 300.000 aan fictief geld tien weken lang aandelen, opties, obligaties, futures en warrants kopen en verkopen. Degene die na tien weken het hoogste eindbedrag heeft, wint f 20.000,-.' Ook in het buitenland is de belangstel ling groot. 'In 1993 hebben we de beurs competitie in Duitsland geïntroduceerd, onder de naam TelefonBörse. Dit jaar is de TelefonBörse voor de tweede keer van opgericht.' Dat het enthousiasme van Notermans en Diekman geen grenzen kent, blijkt uit het feit dat er dit najaar nog meer competities op stapel staan. 'Niet in Nederland, dat wordt een beetje teveel. We hebben gekozen voor Oostenrijk, Spanje, België en Zweden. Het is de be doeling dat we de beurscompetitie in heel Europa gaan organiseren. We vinden het leuk om te doen en de combinatie 'leren' en 'entertainment' is iets waar we goed in zijn', vervolgt Notermans. 'We hebben on langs een bordspel laten maken, het Groot Effectenspel. En verder hebben we nog 101 ideeën in de spelletjessfeer, die we in de toekomst nog kunnen uitwerken.' Was in 1987 de beurskrach een belang rijk onderwerp in de media, aan het begin van dit jaar stond het ongelooflijke faillis sement van Barings volop in de belangstel ling. 'Dat drukt mensen met hun neus op de risico's', meent Notermans. 'Er wordt weieens makkelijk over beleggen gedacht, maar een groot deel van onze deelnemers raakt in die tien weken het kapitaal ge deeltelijk kwijt. Uiteindelijk is het maar een klein percentage dat op zo'n manier belegt dat het ook winst oplevert. Nu is het natuurlijk een spel en niet iedereen zal even serieus meedoen, maar het geeft toch een indruk.' Notermans en Diekman zijn Het einde van de Nationale Beurscompetitie 1995 is in zicht. Voor Herman Diekman en Roland Notermans, organisatoren van de competitie, breken er iets rustiger tijden aan. Maar niet voor lang. Na het bekendmaken van de winnaars en het uitreiken van de prijzen zullen beide directeuren van ESEC, de European Stock Exchange Competition, hard aan de slag gaan dit initiatief in andere Europese landen te introduceren. De bovenste verdieping van het indruk wekkende pand aan de Tesselschadestraat in Amsterdam toont een wat rommelige aanblik. 'We gaan verhuizen', deelt Diek man mee, 'naar het pand hiernaast. Daar kunnen we de benedenverdieping huren.' Toen Notermans en Diekman in 1987, net na de dramatische beurskrach, voor de aardigheid de Studenten Beurscompetitie in Groningen organiseerden, konden ze nog niet weten dat dit de basis zou zijn voor een eigen bedrijf. 'Het was wel een groot succes. De Rabobank toonde veel interesse omdat - juist op dat moment - studenten een belangrijke, doelgroep vorm den. Zo werd de Rabobank onze eerste sponsor en is zij nog altijd, samen met het blad Beleggers Belangen en De Telegraaf, onze hoofdsponsor', vertelt Diekman. start gegaan. We organiseren nu ook voor het eerst een beurscompetitie in Enge land, de ESEC Investor Challenge 1995. Om dat te coördineren hebben we in 1994 een vestiging in Lon den

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2