Wereld Graan Conferentie profileert Rabobank als internationale agribank 13 Evenwichtig programma Milieuvriendelijk Duidelijke boodschap De top van de handel Perfecte organisatie Ruim 200 klanten uit alle werelddelen waren aanwezig op de tweede internationale sectorconferentie van de Rabobank, die eind maart in Madrid werd gehouden. Na de geslaagde World Fruit Conference vorig jaar in Rotterdam, was dit keer graan het onder werp van discussie. De conferentie werd geleid door experts uit alle deelsec toren van de graanhandel. De conferentie werd bezocht door topmensen van grote internationale ondernemingen. Dat bevestigt de reputatie van de Rabobank als mondiale speler binnen deze voor de c wereldvoedselvoorziening zo belangrijke sector. 'Dit is absolute klasse', zei een graan handelaar uit Normandië. 'Het geeft je niet alleen een duidelijk overzicht van wat er wereldwijd in deze business gaande is, maar biedt ook de mogelijkheid om nieuwe za kenrelaties te ontmoeten. En de aanwezig heid van Mac Sharry is werkelijk geweldig.' Veel boeren in EG-landen denken met min der plezier terug aan de periode dat de Ier Ray Mac Sharry als EG-commissaris voor landbouw zijn controversiële hervormin gen doordrukte. Maar zijn uitgebreide kennis van zaken is nooit in twijfel ge trokken. Zijn aanwezigheid als zoge naamde keynote spreker gaf de graan- conferentie een duidelijk cachet. 'Ik vind het uitstekend dat mijn naam aan zo'n evenement is verbonden', zei hij. 'De Rabobank is een belangrijke organisatie in de wereld van de agribusiness en haar bijdrage aan deze sector is enorm.' wezig om zijn voorspellingen over de mondiale graanhandel uiteen te zetten. Volgens een klant uit Brazilië was de hele conferentie uitstekend. 'Toen we het programma zagen, vonden we het zeker de moeite waard zo'n lange reis te maken om dit bij te kunnen wonen.' Andere deelne mers bevestigden de kwaliteit van de spre kers. De bank had een evenwichtige groep experts bij elkaar gebracht onder leiding van Charles Groenhuijsen, in Nederland bekend als presentator van Nova. Een aantal internationale klanten werd bena derd en bereid gevonden als spreker op te treden. President-directeur Richard van Wijnbergen van het Nederlandse Nutreco- concern gaf een presentatie over de meng voederindustrie. Het multinationale voe dingsmiddelenbedrijf Goodman Fielder werd vertegenwoordigd door voorzitter Barry Weir, die de conferentie inlichtte over de toekomst van zijn industrie. Car- gill Internationals Norman Hay was aan- Eén van de meest verrassende sprekers was Donna French Dunn, directeur van de US Feed Grains Council. Haar lezing ging over de ontwikkelingen van alternatieve industriële toepassingen van granen, vooral in milieuvriendelijke produkten als 'plastic' draagtasjes. 'Het mooie hiervan is,' zei French Dunn, 'dat ze gemaakt zijn van een volledig natuurlijk produkt. Dus men kan ze na gebruik gerust weggooien, omdat ze compleet afbreekbaar zijn.' De VS is koploper in deze nieuwe technologie, die ook in Nederland sterk in ontwikke ling is. 'Ik wist dat men aan het experi menteren was met dit soort produkten', zei een deelnemer uit Engeland, 'maar ik had geen idee hoe ver ze al gevorderd waren.' Hoofddirectieoorzitter Herman Wijffels hield een presentatie over de rol van een internationale agri-bank in handelstromen van graan en daarmee samenhangende produkten. Graan is één van de meest be langrijke bronnen van voedsel voor men selijke consumptie, vooral in landen waar de inkomens laag zijn. Graan heeft een hoog vezel- en laag vetgehalte. Verschil lende graansoorten worden ook gebruikt in de mengvoederindustrie. Wijffels ging uitgebreid in op de conclusies van de om vangrijke Rabobankstudie over groei markten van de wereldgraanhandel. Kop loper is China, een voorspelling die werd bevestigd door alle andere sprekers uit de industrie. 'Ik was verbaasd dat er zo'n overeenstemming was', zei een klant uit Nederland. 'Iedereen is van mening dat we serieus en snel naar landen als China moe ten kijken. Meestal is de boodschap min der duidelijk.' Terwijl sommige klanten druk bezig waren met de wijze waarop ze potentiële nieuwe markten moesten benaderen, had den anderen problemen dichter bij huis. 'We hebben dit seizoen te kampen met enorme droogte', vertelde een relatie uit Marokko. 'Daarom zijn we hier gekomen. We dachten misschien wat zaken te kun nen doen met exporteurs uit andere lan den, die niet met dit probleem kampen.' Veel deelnemers waren gekomen met het zelfde idee. 'De top van de handel zit hier,' zei een Franse klant, 'dus eigenlijk kun je zo'n bijeenkomst niet missen. Ik heb al een paar interessante contacten gelegd, voor namelijk met Spaanse collega's.' Omdat Madrid als lokatie voor de con ferentie was gekozen, was de Spaanse deelname relatief groot. De strategische partner van de Rabobank in Spanje, Banco Popular, tevens mede-oprichter van Popular Rabobank, had haar ontvangst ruimtes beschikbaar gesteld voor de confe rentie. Samen met Marketing Services in Utrecht zorgden de medewerkers van Po pular Rabobank voor een perfecte organi satie. 'We zijn zeer tevreden over het evene ment', zei Popular Rabobank directeur Arnoud van Schelven. 'Popular Rabobank is nieuw op de markt en het feit dat de Spaanse minister van Landbouw de confe rentie heeft geopend, betekent dat we veel aandacht krijgen in de pers. Dat is gewel dig voor onze naamsbekendheid in Spanje. Zijn aanwezigheid is een duidelijke beves tiging van de positie van de Rabobank in de internationale agri-wereld. We staan bekend als een betrouwbare partner en evenementen als deze kunnen die positie alleen maar versterken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 13