'm 3 Geen moeilijke beslissing Optimale medewerking Optimale medewerking Divers beeld 'Buitenlandse Zaken' Eigen pand Reisbureau 'Buitenlandse Zaken': Maja Kateman (I) en Miriam Thuyls. De Rabobank Venray koos er voor zich te concentreren op kernprodukten. Gezien het en thousiasme van Thuyls en Kate man was het niet moeilijk hierover een beslissing te nemen. 'Er was M nog een reden voor ons om de reis- activiteiten over te nemen', vertelt Kateman. 'Uit het efficiencyproject Edab kwam naar voren dat we twee uur per boeking nodig hebben. Hier moesten twintig minuten af, zodat we per boeking honderd minuten overhiel den. Dit betekende dat we uren moes ten inleveren. Maar er is in dit onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen boekin gen van bijvoorbeeld een groepsreis voor dertig personen naar Mexico en een boe king van een weekendje Parijs voor één persoon. Terwijl dat voor de omzet wel degelijk uitmaakt. Minder uren zou voor mij betekenen dat ik andere taken bij de bank zou krijgen. Daar had ik geen zin in. Ik heb een opleiding in het reiswezen en we maken steeds meer winst. Ik zie niet in waarom ik dan ander werk zou gaan doen.' Thuyls en Kate man kregen opti male medewer king van zowel interimdirecteur De Greef als van hoofd Reizen M Salomons. In teTpe^0" (r>9eeftdt een brief aan de tour- "tuur van een Turk operators is de overname meegedeeld. Met ingang van 1 januari 1995, dus met terugwerkende kracht, mochten de twee de hoge commissies genereren. 'Normaal is het zo, dat een beginnend reisbureau nog niet zulke hoge commissies krijgt. De Rabobank, al jaren in de markt en een grote afnemer, krijgt natuurlijk wél hoge commissies. Er zijn brieven gestuurd naar de touroperators met het verzoek ons die hoge commissies te laten genereren. Of we die ook in de toekomst zullen krijgen, hangt af van onze eigen opstelling', legt Thuyls uit, 'maar nu is het leuk meegenomen.' steeds meer winst. Ik zie niet in waarom ik dan ander werk zou gaan doen.' Thuyls en Kate man kregen opti male medewer king van zowel interimdirecteur De Greef als van hoofd Reizen Salomons. In Wgeeftde een brief aan de tour- atuurvaneen Turks b dh operators is de overname U/s' M°i" Kateman (r) Voorkeur aan de bank te be- palen, hebben we een refe rentiemodel ontwikkeld. Daaruit blijkt, dat met name de grote stadsbanken onvol doende rentabiliteit tonen. Bovendien on dervinden ze veel concurrentie. De praktijk wijst uit, dat banken die stoppen met de verkoop van reizen uit deze groep komen. Momenteel verkopen 510 plaatselijke ban ken reizen. Het verminderen van het aantal reizenverkopende kantoren met zo'n 175 heeft overigens vorig jaar niet geleid tot een daling van de omzet. Er is zelfs een lichte stijging gerealiseerd.' Van de banken die een rendabele rei- zenverkoop hebben, stoten sommige die af omdat reizen geen kernprodukt is. Andere banken positioneren zich juist sterker in de verkoop van reizen en investeren in een aparte ruimte met eigen ingang. 'Je ziet een heel divers beeld', constateert Salo mons. 'Banken kiezen heel bewust voor het wel of niet doorzetten van deze activi teit. Wat we overhouden zijn banken die er helemaal voor gaan. Afgesproken is dat de banken die doorgaan met reizen ade quate ondersteuning vanuit Rabobank Ne derland blijven ontvangen.' In het kader van Focus, het stappenplan naar Visie '98, is de plaatselijke banken ge adviseerd het produkt 'reizen'te evalueren. Aan de hand van een referentiemodel kan worden bekeken of de reisafdelingen bin nen de banken rendabel zijn of niet. Daarna wordt gekozen voor doorgaan of stoppen. Toch betekent winst niet automatisch door gaan, evenmin als verlies per se moet leiden tot afstoting van de reisactiviteiten. Affini teit met het produkt, persoonlijke betrok kenheid en wensen voor de toekomst spe len een minstens zo belangrijke rol. Op advies van de accountant hebben de startende ondernemers een VOF opge richt. Ook werd een naam verzonnen: 'Buitenlandse Zaken'. 'Maar tevens voor uw binnenlandse vakanties, roepen we er dan snel achteraan', lacht Thuyls. 'Na tuurlijk hebben we heel lang nagedacht over een naam. Uiteindelijk vonden we dit de juiste uitstraling hebben, ook een beetje zakelijk. We willen ons onderscheiden van andere reisbureaus door leuke acties voor onze klanten te bedenken. Zoals één keer per week het gras maaien voor mensen die in mei op vakantie gaan. Of vrijkaartjes voor een kinderfilm aanbieden, zodat de ouders rustig kunnen inpakken. Ook leuk is een vrij-veilig pakket bij de jongerenrei zen.' Overigens zullen veel klanten terug blijven komen omdat Thuyls en Kateman veel verstand hebben van hun vak. 'We hebben zelf heel veel reiservaring en zijn bijna overal geweest. We kunnen de men sen daarom heel goed adviseren. Je merkt dat klanten dat enorm waarderen.' Tot 24 mei is het reisbureau van Thuyls en Kateman gevestigd in het pand van de Rabobank aan de Merseloseweg. Daarna zullen de beide collega's een pandje be trekken aan het Kapelaanspad 12 in Venray. Thuyls: 'Het is niet ver van de Rabobank verwijderd, dus dat is makkelijk voor onze klanten. We gaan ze binnen kort, samen met de bank, op de hoogte brengen van het hele ver haal door middel van een mailing. Veel mensen weten het al, Venray is niet zo groot dus dat spreekt zich snel rond. We krijgen nu al heel positieve reac ties.' Maar voordat de stap wordt gezet, moet er nog wel het één en ander gebeu ren. 'Op dit moment zit er nog een ander bedrijf in het pand. Zodra het leeg is, gaat onze timmerman aan de slag. We willen geen strak kantoor maar een soort huiska mer. Met veel geloogd grenehout, Engelse boekenkasten met glazen deuren, een eet tafel met caféstoelen en zelfs een kooi met vogeltjes. Ook de pui wordt helemaal aan gepast aan de Engelse landhuisstijl.' Voor lopig gaan de reismedewerksters allebei fulltime werken. Tot 1 juni is dat nog in dienst van de Rabobank. Alleen in drukke periodes, januari, februari en maart, zullen ze een beroep moeten doen op invalkrach ten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3