Medewerksters in Venray nemen afdeling Reizen over Betaal op maat 2 Bijblijven Nieuw afstortbeleid Betaal op Maat Efficiëntere verwerking Indoor Brabant Zomerpostzegels Richten op kernprodukten Toegevoegde waarde Banken en ondernemers kunnen maatregelen nemen om het storten van cheques en contant geld effi ciënter te laten verlopen. De Rabo bank stimuleert ondernemers onder meer door middel van nieuwe, gun stigere tarieven. Rabobank Neder land adviseert het nieuwe afstortbe leid per 1 april in te laten gaan. Rabobankwoordvoerder Frank van der Meijden treedt namens de gezamenlijke banken op in de nieuwe Betaal op Maat-campagne. Vanaf eind deze week is hij op RTL 4 te zien in de pro- gramma's Koffietijd, de Gouden Koets en de 5 uur Show. Eurocheques en girobetaalkaarten kunnen als gevolg van nieuwe technieken sneller en eenvoudiger worden verwerkt. Per 16 maart ver anderde het verwerkingsproces. De nieuwe methode, een efficiency- voorstel uit Edab, levert zowel bij plaatselijke banken als bij Rabo bank Nederland een aanzienlijke arbeidsbesparing op. Plaatselijke banken hadden deze maand veel belangstelling voor het paardesportevenement Indoor Brabant in Den Bosch. De Rabo- @bank, één van de i r i hoofdsponsors, stelde voor de fok- ftÊÊm. ker van het opval lendst presterende internationale KWPN sportpaard van dit jaar de Rabobank Award, beschik baar. Piet Westers, relatie van de Rabobank Zuidelijk Westerkwartier, won de award. FHij is fokker van het paard Olympic Cocktail, dat door wereldkampioene Ankie van Grunsven wordt bereden. Van 11 april tot 31 mei worden er weer Zomer-en Ouderenpostze- gels verkocht door vrijwilligers. Dit jaar is het thema 'Ouderen en mo biliteit'. Plaatselijke banken kunnen, hun bankhal beschikbaar stellen voor de verkoop van deze zegels. De afdeling Reizen van de Rabobank in Venray rendabel. Met een personeelsbezetting van zesenzeventig uur wordt elk jaar weer een redelijke omzet gehaald. Doorgaan met het produkt reizen betekent echter dat er flink zou moeten worden geïnvesteerd. 'Er waren twee opties voor onze bank', vertelt Miriam Thuyls, medewerkster van de afdeling Reizen van de Rabobank Venray.'De eerste was doorgaan met het verkopen van reizen, maar dan los van de andere bankprodukten. Dat zou een grondige verbouwing inhouden, waardoor we met een eigen ingang dezelfde openingstijden als andere reisbureaus aan zouden kunnen houden. De tweede optie was het reisbureau afstoten en overdoen aan de mensen die er werken. Voor die laatste mogelijkheid is gekozen.' Samen met haar collega Maja Kateman nam Thuyls met ingang van 1 januari de afdeling Reizen over. 'De bank hoeft dus niet te investeren in een verbouwing. Bo vendien loopt onze baas nu niet het risico dat wij, bij een eventuele daling van de omzet, boventallig worden. En wij krijgen eigenlijk een goed lopend bedrijf in de schoot geworpen. Alle partijen zijn er dik tevreden over.' Het idee om het reisbureau over te nemen begon vorig jaar als een grap, naar aanleiding van het rentabili- teitsonderzoek naar de reizenver- koop. Toch zijn we vrij snel naar een notaris toege- stapt voor de nodige infor matie', vertelt Kateman. 'In het geheim, want niemand wist van onze plannen, hebben we een cursus voor startende ondernemers ge volgd. Op dat mo ment wisten we nog niet zeker of we het wel wilden en of de bank er mee akkoord zou gaan, maar zo'n voorbe reiding leek ons wel handig.' 'De beslissing om de afdeling Reizen af te stoten lijkt misschien vreemd, gezien de omzetcijfers', zegt interimdirecteur Joop de Miriam Thuyls (Izoekt verkoeling Greef van de Rabobank Venray-Oostrum, 'maar we kiezen ervoor ons te richten op de kernprodukten. Op langere termijn zal blij ken of we er goed aan hebben gedaan. Dat de verkoop van reizen nu rendeert, betekent niet dat dat over vier jaar nog zo is. De kos ten per Rabobank worden hoger, omdat andere banken de verkoop van reizen heb ben afgestoten of dat nog gaan doen. Dat betekent dat we er extra geld in zouden moeten steken, wat weer invloed heeft op het rendement. Nu kun nen we onze medewerk sters nog een goed lo pend bedrijf aanbieden. Over een paar jaar zou den ze wellicht voor de eer bedanken.' De verkoop van rei zen zit al vanaf 1969 in het pakket van de Rabobankorganisa- tie. Na vijfentwin tig jaar werd het hoog tijd eens goed te kijken of dit produkt een toegevoegde waarde biedt voor de plaatse lijke banken. 'Vorig jaar zijn er beleidskeu zes gemaakt', vertelt Luuk Salomons, hoofd van de afdeling Reizen van Rabo bank Nederland. 'Banken die geen poten tiële rentabiliteit tonen, wordt geadviseerd te stoppen met de reisactiviteiten en de overige banken continueren de reisbemid- deling. Om de potentiële rentabiliteit per Orlando.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2