f 12 Vertrouwensrelatie met klant Aandacht voor gedrag is goede zaak 'i V m wl. Persoonlijke toelichting Kritisch zijn naar de bank 'ledereen zit er prir Je collega's een hand geven als je 's morgens binnenkomt. Kritisch staan ten opzichte van het beleid van je bank. Een onvriendelijke reactie van Rabobank Nederland als een plaat selijke bank belt met een vraag. Zijn het voorbeelden van collegiaal en klantgericht ge drag of niet bij een bank van en voor mensen? De Rabobank schrijft de begrippen Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig immers met hoofdletters. Vier medewerkers van Rabobanken praten rond de tafel over omgaan met klanten en met collega's. Fons Witjes, hoofd Financieel-economi- sche Zaken bij de Rabobank Arnhem, denkt dat het begrip Persoonlijk de komende tijd extra aandacht verdient bij de Rabobank. 'Daarmee bedoel ik vooral het actief durven benaderen van klanten. In de bedrijven- markt is die opstelling al vrij gebruikelijk, in de particulierenmarkt minder. Vooral niet naar modale particuliere klanten toe, die amper nog in de bankhal komen. Maar tus sen die modale klanten zitten ook in poten tie betere klanten.' Directiesecretaresse José Ratering van de Rabobank Oss en hypo theekadviseur Tiny Touwen van de Rabo bank Prinsenbeek sluiten zich grotendeels aan bij wat Witjes zegt. 'Klantgericht zijn is de klant actief en vriendelijk benaderen. Daarbij moet er een basis van vertrouwen zijn', aldus Ratering. Touwen voegt daaraan toe dat het ook heel belangrijk is om vanuit de behoeften van de klant te werken. Relatiebeheerder Bedrijven Roderick van Hilten van de Rabobank Abcoude as socieert klantgerichtheid in eerste instantie met het leveren van toegevoegde waarde. 'De klant een stapje voor zijn en een finan ciële behoefte signaleren voordat hij die heeft. Een agenderingssysteem, waarin je de produkten- en dienstenafname van de klant vermeldt, helpt daarbij.' Daarnaast vindt ook hij een vertrouwensrelatie met de klant van groot belang. Het etaleren van deskundigheid bevordert volgens Van Hilten die vertrouwensrelatie, maar het moet ook klikken tussen klant en bank. In de visie van Witjes redt een 'vlotte jongen met een goede babbel' het bijvoorbeeld niet bij een bank op het platteland. 'De medewerkers moeten een afspiegeling zijn van de plaatselijke bevolking. Bij de Rabo bank is dat vaak het geval.' Ratering is het daarmee eens en meent dat dat een sterk punt van de Rabobank is. De begrippen Persoonlijk, Samenwer ken en Deskundig zijn niet nieuw voor de vier rond de tafel. 'Maar doordat ze nu meer voor het voetlicht komen, gaan me dewerkers erover nadenken en praten en worden ze alerter op hun gedrag.' Ratering vertelt dat de Rabobank Oss een klant vriendelijkheidscommissie in het leven heeft geroepen, die bestaat uit medewer kers van de diverse gelederen. De commis sie zal zich onder meer bezighouden met het structureren van de klachtenprocedure. 'Er zijn altijd klanten die geen genoegen nemen met een uitleg van de baliemede werker of adviseur, maar hun zegje willen doen bij het managementteam. Zij kunnen in de toekomst een klachtenformulier in liet volgens hem ook averechts werken. Ratering denkt dat een persoonlijk gesprek met een klant dat kan voorkomen. 'Het gaat er daarbij om uit te leggen waarom de bank een bepaalde beslissing heeft geno men en de klant tevreden te stellen, ook al is die het niet eens met die maatregel. Maar vaak kom je met luisteren alleen al een heel eind. Sommige klanten willen vooral stoom afblazen.' Van Hilten wil bij klach ten niet altijd koste wat kost de beslissing van de bank verkopen. 'Als ik alles goed praat wat er gebeurt, verlies ik het vertrou wen van de klant. Belangrijk is dat je samen met de klant naar een oplossing zoekt. Vindt een bedrijfsrelatie een rekeningafschrift na elke financiële mu- fcp ■érn# %dlll *BSl José Ratering (28). Directiesecretaresse en PR-medewerkster bij de Rabobank Oss. Een klantvriendelijkheids commissie gaat zich onder meer buigen over de klachtenprocedure. Binnenkort bankbrede bijeenkomst over om gaan met klanten. Roderick van Hilten (31). Relatiebeheerder Bedrij ven bij de Rabobank Abcoude. Benadert de klanten op eigen initia tief. De vertaling van PSD naar gedrag is in individuele gesprekken met de staf aan de orde geweest. Nog niet over gesproken met voltal lige personeel. vullen. Het is de bedoeling dat er met iedere klacht ook daadwerkelijk iets gebeurt', zegt Ratering. 'Naast de instelling van de klantvriendelijkheidscommissie, besteden we op de bank extra aandacht aan het thema omgaan met klanten. Dat gebeurt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst over de resultaten van het afgelopen jaar.' Van Hilten ziet wel iets in een klachten procedure. Maar als er in de beleving van de klant niets gebeurt met een klacht, kan tatie te kostbaar, dan kun je voorstellen de frequentie te verlagen naar bij voorbeeld één keer per week.' Touwen verwondert zich een beetje over de visie van Van Hilten. 'Als een rela tiebeheerder uitdraagt dat hij het niet eens is met een beslissing van de bank, dan raken klanten het vertrouwen in de bank kwijt. Want een relatiebeheerder is voor hen de bank.' Van Hilten onderbreekt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 12