■■H I i iüi Ontwikkelingen 7 Signaleren van kansen Resultaatgericht '95 Klanten en niet-klanten op infodag i iü«$ a i na ■■au Nieuwe ontwikkelingen Inspelen op de markt jectontwikkelaars, die eenmalig willen ver dienen aan de hypotheektransactie. De Rabobank die de samenwerking aangaat, moet er zicht op hebben dat zij de hypo theekklant zelf kan benaderen voor andere produkten. Een hypotheek is immers een kerndienst in de particuliere relatie.' In 1998 een landelijk marktaandeel van de Rabobank in hypotheken van 30 pro cent. Dat is één van de uitgangspunten van Visie '98, de nieuwe strategie voor de par ticulieren- en de bedrijvenmarkt. Hypo theken en de daarbij behorende verzeke ringen worden op de plaatselijke bank het aandachtsgebied van de hypotheekadvi seur. Huvenaars: 'De adviseur combineert betrouwbaarheid met deskundigheid en is continu op zoek naar verkoopsignalen, ook buiten de openstellingstijden van de bank. Als je bijvoorbeeld ziet dat er een huis te koop staat, levert dat twee ver koopkansen op. Een hypotheek voor de nieuwe en eentje voor de oude eigenaar, want die koopt zelf misschien een ander huis. Met die pro-actieve opstelling, zeg maar klanten benaderen nog voordat ze aan een hypotheek hebben gedacht, willen we ons gaan onderscheiden in de markt. Een voorstel op tafel leggen, waardoor de klant vertrouwen krijgt in de adviseur en in de Rabobank. Daarbij moet ieder ver koopsignaal serieus worden genomen. Dat is een wezenlijk andere aanpak dan af wachten tot de klant komt, zoals we nu nog vaak doen.' De nieuwe werkwijze stond centraal op de Verkopersdag. Informeren en motiveren Op de Verkopersdag was het een drukte van belang bij de stand van de Infodag Wonen. was de achterliggende gedachte van de bij eenkomst, die een dag voor de start van de voorjaarscampagne Eigen Huis plaats vond. Hypotheekadviseurs en commercieel managers van vrijwel alle plaatselijke ban ken waren naar de Utrechtse Jaarbeurs ge togen. Onder de noemer 'Koersen op Re sultaat' werd veel aandacht besteed aan het nieuwe beleid en wat dat in de praktijk voor gevolgen heeft voor het segment Eigen Huis op de plaatselijke bank. Het tijdelijk tegen de financiële gevolgen van werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschikt heid bij een SpaarOptimaal Hypotheek of een consumptief krediet. Na een test bij zeventien Rabobanken volgt dit najaar lan delijke introductie. Daarnaast is bij de ver zekeraar een pakketpolis voor schade verzekeringen in de maak. Ook de landelijke Infodag Wonen heeft Markaandelen hypotheken eind 1994 ABN Amro Bouwfondsen NMB/ Rabobank Verzekerings- Spaarbanken Overige Postbank maatschappijen partijen Wie een eigen huis zoekt komt zaterdag et-m geld verdienen hij iabobank. betekent onder meer dat de hypotheek adviseur zich volledig zal bezighouden met verkoop. Daarop wordt hij ook afgere kend. In advertenties voor lokaal gebruik, in redactionele artikelen voor huis-aan- huis bladen en op presentatiekaartjes zal de hypotheekadviseur zich presenteren met een pasfoto. 'Dat persoonlijke tintje is een hulpmiddel', verklaart Huvenaars. 'Het moet ervoor zorgen dat de lokale r markt de hypotheekadviseur van de Rabobank gaat zien als dé persoon waar je terecht kunt voor een hypotheek. Maar het belangrijkste zijn natuurlijk houding en gedrag van de adviseur.' De commercieel managers en de hypo theekadviseurs waren op de Verkopersdag ook getuige van een aantal nieuwtjes. De BeleidsVoorbereidingscommissie Eigen Huis gaat zich buigen over een eenduidi ger hypotheektarieven-beleid. Dit omdat de adviestarieven van de Rabobank iets hoger liggen dan het gemiddelde markt- tarief. Daardoor hebben de huizenkopers die in eerste instantie afgaan op het prijs kaartje van de hypotheek, het idee dat de Rabobank te duur is. Verder maakte Inter polis melding van het Overbruggingsplan. Het nieuwe produkt beschermt de klant alles te maken met 'Koersen op resultaat'. Dit jaar wordt de 'open huis-dag' gehou den op 25 maart, een maand eerder dan vorig jaar. De Rabobank wil zich op die dag profileren als een actieve en deskun dige bank voor een persoonlijk advies over financieren en verzekeren van het eigen huis. Ook moet de infodag contacten ople veren met klanten en niet-klanten, die geïnteresseerd zijn in onder meer hypo theken. Iedere bezoeker krijgt tegen inleve ring van een antwoordcoupon met zijn naam, adres en woonplaats het PC-pro- gramma Rabo Home Design 3D of een CD van Interpolis met liedjes over huizen. Door die opzet kunnen de banken de fol- low-up systematisch aanpakken. Huvenaars vertelt dat het segment Eigen Huis van Rabobank Nederland via onderzoek in de markt en regelmatig over leg met plaatselijke banken tijdig wil in spelen op produkt- en marktontwikkelin gen. 'Experimenteren hoort daar ook bij. Daarom onderzoeken we de mogelijkhe den van een telefonische hypotheeklijn. Verder starten we in mei bij de Rabobank Tilburg een proef met een afzonderlijke hypothekenwinkel voor de medewerkers van het segment Eigen Huis van die bank.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7