Biil"ii,enConcertbezoek: relatie markering op niveau 2 Actueel Visie op melkveehouderij Kwaliteit in programmering Concert en diner Analist Award MJK in Europas Personeelsgegevens Einde schaaktoernooi Centraal boeken Op 1 maart presenteerde hoofddirec- het rapport 'Internationale concurrentiekracht melkveehou derij'. Dit gebeurde tijdens het gelijknamige symposium. logisch dat we contact hebben gezocht met orkesten die bekend staan om hun uitste kende kwaliteit: het Nationaal Jeugdorkest en Nieuw Sinfoniëtta Amsterdam. Boven dien staan deze orkesten garant voor een De snelle ontwikkeling van allerlei vormen van automatisch betalingsverkeer kan als ne veneffect hebben dat het persoonlijke contact met de klant wat op de achtergrond raakt. Eén van de mogelijkheden om die band weer eens stevig aan te halen is relatiemarketing. Plaatselijke banken kunnen hier op muzikaal niveau invulling aan geven door samen met goede relaties van uitstekende concerten te genieten. Naast allerlei andere vormen van rela tiemarketing, zoals de golfclinics, scoort concertbezoek hoog in populariteit. Recent onderzoek van Summo wijst uit dat maar liefst 31 procent van de bevolking veel be langstelling heeft voor concertbezoek. 10 procent is erg geïnteresseerd en 21 procent is tamelijk geïnteresseerd. Reden genoeg om aan te nemen dat relaties van de Rabo bank een muzikale uitnodiging zeker zullen waarderen. Rabobank Nederland heeft daarom, verspreid over het hele land, con certen georganiseerd. De plaatselijke ban ken kunnen hierop intekenen en zijn daar mee verzekerd van een succesvolle ontmoeting met cliënten en relaties. Wim Louwerse, hoofd Cultuurspon soring bij Rabobank Nederland, heeft be wust gekozen voor kwaliteit in de pro grammering: 'Met de concerten die wij aanbieden kunnen de plaatselijke banken goed voor de dag komen. Zowel naar de geïnteresseerde muziekliefhebber als naar de relaties die wat minder gewend zijn aan klassieke muziek. In overleg met de ver schillende orkesten zijn programma's opge steld die niet te zwaar zijn, ook niet te ex perimenteel, maar die aangenaam in het gehoor liggen. Wat overigens niet wil zeg gen dat we hebben gekozen voor populaire werken. Kwaliteit staat voorop en dat wordt altijd gewaardeerd.' Het is daarom uitstekende sfeer. Ook dat is een belangrijk gegeven in relatiemarketing.' De Rabobank Utrecht nodigde in okto ber vorig jaar een groep relaties uit voor een concert van het Nationaal Jeugd Or kest met de pianist Enrico Pace. Tosca de Boer, medewerker van de afdeling Commu nicatie, kijkt terug op een, wat zij noemt, zeer succesvolle avond. 'We hadden een heel selecte groep relaties uitgenodigd, samen met de partners natuurlijk. Niet al leen voor het concert, maar ook voor een diner in de Gertrudiskapel, een typisch Utrechtse, historische lokatie. Onze relatie beheerders hebben een goed beeld van hun klanten. Hun hobby's en interesses worden in een systeem ingevoerd. Het was dus niet zo moeilijk om te beoordelen wie een der gelijke uitnodiging op prijs zou stellen. Wel een gokje was de zondag waarop het con cert plaatsvond. Voor iedereen is dat toch wel dé vrije dag. Nie mand vond dat echter een tielid Visser De Rabobank stelt de Annual Analist Award in. Jaarlijks zullen ondernemingen en beleggingsin stituten via een onafhankelijke or ganisatie de beste financiële analist van Nederland kiezen. In januari 1996 reikt de Rabobank de prijs voor de eerste maal uit. Met de collec- tievever- vanging van de Europas, in de tweede helft van dit jaar, verdwijnt de losse MJK. Vanaf dat moment zijn alle passen voor zien van het MJK-logo en kan de klant op vertoon van zijn Europas toegang krijgen tot de musea die de MJK accepteren. Met PC-toepassingen kunnen plaatselijke banken binnenkort de CSPA voorzien van personeels- en salarisgegevens. Personeelsge gevens uit de centrale systemen kunnen lokaal worden geraad pleegd. Interpolis stopt vanaf dit jaar met het jaarlijkse internationale schaaktoernooi. De verzekeraar gaat zich meer richten op de lo kale markt. Sponsoring van een in ternationaal evenement past daar niet in. Binnenkort kan Rabobank Neder land blanco buitenlandse betalin gen rechtsstreeks boeken op de rekening van de klant. Dat leidt tot efficiency van het buitenlands betalingsverkeer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2