Regiokantoren, vooruitgeschoven posten met een druk programma pllcht 'Ma en: N, wel voldoend aant, in het algeme, 12 Ontwikkelingen Aan de praktijk getoetst Hoogste prioriteit Geen probleem maar een uitdaging Geen beleidsgesprekken E E 3 "O Regiokantoren zijn de decentrale vestigingen van Rabobank Nederland. Ze adviseren en ondersteunen op regionaal niveau de plaatselijke banken. Met het van start gaan van het Focus-project zijn er voor de regiokantoren van Rabobank Nederland extra drukke tijden aangebroken. Vooral de adjunct-regiodirecteuren woekeren nu al met hun tijd. Maar de schouders worden eronder gezet. Focus is geen last, maar een uitdaging. In september vorig jaar is aan de plaat selijke banken Visie '98 gepresenteerd, de nieuwe organisatiestrategie. Voor de parti culieren- en bedrijvenmarkt moet dat be leid leiden tot betere commerciële resulta ten. 'Visie '98 gaf het globale beeld van hoe we als organisatie willen opereren in 1998', licht Jaap Hazen, regiodirecteur Noordwest-Nederland toe. 'De grote lijnen waren er. Het werd echter al snel duidelijk dat het voor iedere bank om een ingrij pende en omvangrijke operatie gaat en dat er voor de invulling een gedegen plan moest komen. Bij het zoeken daarnaar is Focus geboren.' Focus is de naam voor een aanpak in projectvorm, waarmee plaatselijke banken helder kunnen krijgen waar ze in 1998 - commercieel en beleidsmatig gezien - wil len uitkomen en langs welke weg ze daar kunnen komen. Maakt een plaatselijke bank gebruik van Jochemsen (I): 'Focus vraagt volledine selijke banken ontwikkeld en de resultaten werden vervolgens bij een aantal banken aan de praktijk getoetst. In februari kon de eerste Focus-'golf' van start gaan. 'Begeleiding van de banken in de uit werking van Visie '98, waar Focus een be langrijk onderdeel van is, krijgt bij ons de hoogste prioriteit', zegt regiodirecteur Hazen, 'ook al hebben we door Focus een capaciteitsprobleem. Zonder aanvullende maatregelen steken onze adjunct-regiodi recteuren de komende anderhalf jaar minimaal 60 procent van hun tijd in werkzaamheden in het kader van Focus. Dat betekent dat er weinig tijd zou over blijven voor de andere plaatselijke ban ken en de overige taken. We zullen daarom tijdelijke voorzieningen moeten treffen, want anders blijft er teveel be langrijk werk liggen. Vóór Focus in beeld kwam, hebben we geanticipeerd op de te rugloop van het aantal plaatselijke ban- die aanpak, dan komt een Focus- team vier weken lang, samen met het managementteam, werken aan het defi niëren van de ambities van de bank op een groot aantal terreinen. Vervolgens stellen zij een hierop gerichte orga nisatie op, en ook een projectplan dat voortvloeit uit de gedefi nieerde ambities. Een Focusteam bestaat uit twee projectmedewerkers en een ad junct-regiodirecteur. Bij het totstandkomen van de Focus-aanpak waren de regiokanto ren nauw betrokken. Van elk van de vijf regiokantoren zat één adjunct-regiodirec teur in de werkgroep die samen met het projectteam Focus AB verantwoordelijk is voor het totstandkomen van Focus. De aanpak werd, samen met een aantal plaat- nzet.' ken als gevolg van fusies en dergelijke. We heb ben toen de regio ver deeld in drie aan dachtsgebieden voor drie adjunct-regiodirec teuren. Het gevolg daarvan is, dat bij ons twee adjuncten te maken hebben met meer dan veertig banken. Met de werk zaamheden van Focus erbij maakt het na tuurlijk een groot verschil of het dertig of veertig banken zijn die om aandacht vra gen. Om de werkzaamheden voor Focus een zo goed mogelijke plaats te geven, hebben we één medewerker toegevoegd aan de regiodirectie. Ter ondersteuning van de adjunct-regiodirecteuren en ook voor taken die anders zouden blijven lig gen. Ook ligt het in de bedoeling om hier voor anderhalf jaar een lid van het Focus team te stationeren. Deze treedt dan bij de Hazen: 'Begeleiding banken hoogste prioriteit. plaatselijke banken op namens het regio kantoor.' Bob Jochemsen, adjunct-regiodirecteur Noord-West Nederland was betrokken bij de Focusactiviteiten op de proefbanken Noordwijk en Hilversum en voor een heel klein deel bij proefbank Zwolle. 'Juist in die tijd speelden er ook andere, uiterst be langrijke zaken. Een fusie, een incident. Zaken die je niet even kunt laten lopen. Het gevolg daarvan was, dat ik me niet steeds voluit heb kunnen wijden aan de proefban ken. Wat ik daarbij wel heb gezien, is dat minder dan honderd procent niet genoeg is. Focus vraagt een volledige inzet en die wil len we er ook aan geven.' Regiokantoor Het regiokantoor vertegenwoordigt Rabobank Nederland bij de plaatselijke banken. Adviseren op beleidsniveau over: organisatie personeel opleiding logistieke vraagstukken marketing activiteiten gecom pliceerde kredietaanvragen financieel - econo mische vraagstukken bouwen logistiek communicatie informatisering en automatisering Hazen: 'Focus is een uitdaging. Ook voor het regiokantoor. Tegelijkertijd ontstaan er kansen om de relaties met de plaatselijke banken heel concreet in te vullen.' Ook op het regiokantoor Oost-Neder land komt er een toegevoegde voor de duur van het project. 'Iemand vanuit Focus die zeer ervaren is in het advieswerk', zegt adjunct-regiodirecteur Frans Vervoordel- donk. 'Wij zien dat capaciteitsprobleem ook. Omdat onze werkzaamheden voor de plaatselijke banken die Focus doen, veel dieper gaan vervoordeldonk^ en een veel breder terrein be strijken dan gebruikelijk, heb ben we besloten dit jaar op die banken bijvoorbeeld geen beleids gesprekken te houden. Wel is het de bedoeling, dat de banken die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 12