Hoor en wederhoor op consultatiedagen J Actueel 9 Terugblik bij ruim zestig banken Invulling en personele gevolgen Ondersteuning op komst Duidelijkheid over verzekeringen Het uitwisselen van ervaringen met Visie '98, de nieuwe strategie voor de particulieren- en de bedrijvenmarkt. Daarom draait het op de regionale consultatiedagen voor leiding gevenden van plaatselijke banken, die op 27 maart van start gaan.Tot en met 13 april vinden tien bijeenkomsten plaats op drie lokaties.Op de consultatiedagen komen ook het verzekeringsbeleid en de mogelijke introductie van het relatieconcept voor particuliere klanten ter sprake. Dit concept houdt in dat klantentrouw en de afname van meerdere produkten worden beloond. De regionale consultatiedagen zijn een vervolg op de informatiebijeenkomsten die in september plaatsvonden. Visie '98, de aangescherpte opstelling van de Rabobank in de markt en de daarbij behorende ge- dragskenmerken kwamen toen aan de orde. Op de consultatiedagen ligt het ac cent vooral op de praktische invoering van het nieuwe, segmentgerichte beleid. Ban ken kunnen daarover onderling van ge dachten wisselen, maar ook in discussie gaan met leidinggevenden van Rabobank Nederland. De consultatiedagen zullen twee keer per jaar plaatsvinden. Rob van der Beijl van Projecten Aangesloten Ban ken is één van de mensen die zich bezig houden met de organisatie van de bijeen komsten. 'Wij denken dat het een goede zaak is dat vertegenwoordigers van plaat selijke banken en Rabobank Nederland el kaar vaker consulteren over beleidszaken', zegt hij. 'De mensen bij Rabobank Neder land krijgen daardoor een duidelijk beeld van de eventuele problemen bij de invoe ring van de nieuwe strategie en kunnen daar snel op inspelen.' Projecten Aangesloten Banken heeft voor de consultatiedagen leidinggevenden van meer dan zestig Rabobanken geïnter viewd. 'Zijn jullie al begonnen met Visie '98, hoe gaat het, wat komen jullie tegen. Dat soort vragen hebben we gesteld', licht Van der Beijl toe. Een samenvatting van de uitkomsten van het onderzoek is het eerste programma-onderdeel op de consultatie dagen. Daarna volgt de kijk van particu liere en bedrijfsrelaties op de Rabobank. Een recent imago-onderzoek is daarvoor de basis. De managers van de banken wor den actief betrokken bij dit onderdeel. Ze kunnen hun visie op de reacties van de klanten toetsen aan de werkelijke uitkom sten van het onderzoek. Op het programma staan ook work shops. Vijf daarvan hebben betrekking op de behoeftesegmenten Basisvoorzieningen, Eigen Huis, Financiële Advisering, Bedrij- venadviesgroep en Relatiebeheer. De an dere drie workshops gaan over informati sering, planning en control en de personele consequenties van Visie '98. Iedere deelne mer kan aan twee workshops deelnemen. Drie onderwerpen vormen per workshop de uitgangspunten voor discussie. Bij het onderdeel Basisvoorzieningen bijvoorbeeld wordt gesproken over onder meer kosten besparing, het verdwijnen van administra- lings van Interpolis zal onder meer een analyse geven van de huidige en toekom stige veranderingen. Ook gaat hij in op de relatie klant-Rabobank-Interpolis. 's Mid dags beantwoordt Vullings een aantal vra gen uit de praktijk. Van der Beijl: 'Daar voor hebben we gesproken met assurantie-adviseurs en managers van ban ken. De vier meest gestelde vragen zullen op alle consultatiedagen worden behan deld. Welke andere thema's aan de orde komen, kan per bijeenkomst verschillen.' Tijdens de consultatiedagen discussië ren de deelnemers ook over de mogelijke introductie van het relatieconcept voor de particulierenmarkt. De filosofie achter het concept is het belonen van trouwe klanten en klanten die meerdere produkten of diensten afnemen. Dat heeft consequenties voor het particuliere betalingsverkeer. Basis voor de discussie is een voorstel, dat is afgestemd met de BeleidsVoorberei- Managers van Rabobanken op de informatiebijeenkomsten over Visie '98 in september. De consultatiedagen zijn een vervolg daarop. tief werk en de organisatorische inrichting van het segment. Een deel van de uitkom sten van de groepsdiscussies wordt voor gelegd aan een forum van verantwoorde lijke managers van Rabobank Nederland. De resterende opmerkingen gaan naar het betreffende onderdeel van Rabobank Ne derland en worden later schriftelijk terug gekoppeld aan de banken. Volgens Van der Beijl bleek tijdens de regionale informatiedagen dat er nogal wat onduidelijkheid bestond bij de banken over het verzekeringsbeleid. Daarom wordt daar tijdens de consultatiedagen op ingegaan. Hoofddirectievoorzitter Jan Vul dingsCommissie Basisvoorzieningen. Een overzicht van de ondersteuning die plaat selijke banken kunnen verwachten van Rabobank Nederland bij de invoering van Visie '98 sluit de bijeenkomsten af. Van der Beijl geeft een aantal voorbeelden van hulpmiddelen die op korte termijn be schikbaar komen: 'De functieprofielen van de nieuwe functies op de plaatselijke ban ken zijn klaar. Over de ontwikkelingen met betrekking tot Laura komt er een spe cial van het blad Bank Bedrijfsvoering. Verder introduceren we een hulpmiddel om de markt en de behoeften van de klant te inventariseren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9