Rabobank koerst op resultaat in hypothekenmarkt \mm> Shop-produkt Vermeende onafhankelijkheid Rabobank verkoopt zelf Infodag is eei scori Zaterdag 25 maait ^'ogramma teoeken WokgVtona Een eigen huis, een wens van steeds meer Neder landers. Huvenaars van het segment Eigen Huis van Rabobank Nederland valt het succes van hypotheekwinkels vooral te verklaren uit het gegeven dat consumenten ze als on afhankelijk ervaren en door de ruime keuze. 'Maar die onafhankelijkheid is be trekkelijk. De ene verstrekker geeft meer provisie aan de tussenpersoon dan de an dere. Dat heeft gevolgen voor de objectivi teit van het advies.' Andere oorzaken zijn de ruimere openstellingstijden van de hy potheekwinkels en het feit dat deze tussen personen bij hun advisering steeds vaker rekening houden met zaken als fiscaliteit, gezinssamenstelling en toekomstplannen. Stijgende huren en de lage rentestand in 1994 hebben ervoor gezorgd dat een koopwo ning populairder is geworden. Meer dan twee miljoen Nederlanders hebben een eigen huis én een hypotheek. De meeste mensen geven bij het afsluiten van een hypotheek de voorkeur aan een persoonlijk advies. De Rabobank, traditioneel marktleider in hypothe ken, krijgt steeds meer concurrentie van landelijke en plaatselijke hypotheekwinkels. Maar in de nabije toekomst gaan de hypotheekadviseurs van de Rabobank de verkoop kansen beter benutten. Door continu te speuren naar huizenkopers. 'Ik heb half Nederland afgebeld voor mijn vierde hypotheek. De ABN Amro had geen tijd, de Rabobank zei dat ze een hypotheek op korte termijn niet rond kon krijgen. Niemand vroeg naar mijn toe komstplannen, behalve De Hypotheker', aldus een hypotheeknemer in een video fragment dat werd vertoond tijdens de Verkopersdag op 21 februari. Bij die bij eenkomst waren 1.600 hypotheekadvi seurs en commercieel managers van plaat selijke banken aanwezig. Een tweede geïnterviewde vindt dat een hypotheek winkel een lagere drempel heeft dan een bank. Een ander geeft de voorkeur aan de eigen bank. 'Lekker makkelijk. En er zit weinig verschil in de hypotheektarieven.' Een ongevraagd advies wordt ook gewaar deerd. 'Aan een adviseur die zich passief opstelt heb ik niets', is de mening van een klant in goeden doen. De tijd nemen, deskundig en betrouwbaar adviseren en je actief opstellen. Die factoren geven de doorslag bij de keus van een hypotheek adviseur. Als het om renteverschillen van een paar tiende procent gaat, is het tarief niet het belangrijkste. Sinds kort exploiteert de Vereniging Eigen Huis de Hypotheekkeuze-lijn. Leden van de vereniging kunnen voor f 10,-, via een combinatie van telefoon en televisie, 24 uur per dag informatie opvragen over de goed koopste hypotheek in hun situatie. Het is een ontwikkeling die illustreert dat een hypotheek een financieel shop- produkt aan het worden is. Mensen kunnen onder meer terecht bij banken, tussenpersonen zoals hypotheekwinkels en makelaars, en direct writers. Het lan delijke marktaandeel van de Rabobank, de marktleider in de hypothekenmarkt, schommelt de laatste drie jaar rond de 24 procent. Eind jaren tachtig was dat nog zo'n 28 procent. Nederland telt meer dan 1.000 tussen personen die zich bezighouden met de ver koop van hypotheken. Landelijke en plaatselijke hypotheekwinkels nemen zo'n 60 procent van de nieuwe hypotheekpro- duktie voor hun rekening. Volgens Joost Bij marktpartijen zoals ABN Amro, de NMB/Postbank, verzekeringsmaatschap pijen en bouwfondsen komt gemiddeld zo'n 40 procent van de hypothekenafzet tot stand via het eigen distributiekanaal. Bij de Rabobank is dat 90 procent, terwijl tussenpersonen de overige 10 procent voor hun rekening nemen. Huvenaars: 'Binnen de Rabobank hebben we ervoor gekozen om in eerste instantie zelf hypotheken af te zetten. Met onze eigen, deskundige advi seurs, vanuit onze eigen kantoren. We be schikken in de vorm van onze 4,5 miljoen particuliere klanten over een enorm poten tieel. Ons advies aan plaatselijke banken is om alleen in zee te gaan met tussenperso nen, als het resultaat van de bank op het gebied van hypotheken onvoldoende is en als samenwerking leidt tot aanvullende en rendabele produktie. Voor die lokale sa menwerking geven we de voorkeur aan tussenpersonen zoals makelaars en pro- resultaat met lag Wanen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6