Achtergrond 7 Inkoopportfolio Beperkt aantal leveranciers Signalen oppikken Milieu belangrijk Meedenkende leveranciers Duurzaamheid °Ptiforrna. Moduliprint drukt de rollen papier waarop de rekeningafschriften worden geprint. kwesties moet je niet op inkoopniveau be leggen, dat ligt bij de Hoofddirectie. Wij zijn niet de zedenmeester van de organisa tie. Je hebt nooit een absolute garantie.' 'Eén van de laatste inzichten van inkoop is de inkoopportfolio. Je verdeelt je produk- ten naar vier kwadranten', legt Geerlings uit. 'Daarin zitten de produkten die voor jou als organisatie een bepaalde betekenis hebben. Routineprodukten zijn zaken die iedereen op de markt verkoopt. Paperclips bijvoorbeeld. Dan kun je dus wat losser zijn met je relatie. Je moet zien dat je de beste prijs krijgt en bij de volgende aankoop ga je weer eens kijken. Dan heb je de rende mentsartikelen. Daarvan zijn grote hoeveel heden nodig, bijvoorbeeld enveloppen. Ar tikelen die, als je iets aan de prijs per stuk kunt doen, door de massaliteit meteen goede financiële effecten hebben. Dat bete kent niet dat je willekeurige leveranciers hebt, maar wel een aantal leveranciers waar je zaken mee wilt doen en waar je op het moment dat je de spullen nodig hebt een keus uit maakt. Het derde segment zijn de knelpuntprodukten. Een lastig segment, want als je ze niet hebt, zoals een gea-lint, dan heb je een probleem. Het zijn op zich geen ingewikkelde produkten, maar ze moeten er altijd zijn. Tot slot de strategi sche produkten. Dat zijn zaken waarin je nauw met een leverancier verbonden bent, waar je gemeenschappelijke belangen hebt, bijvoorbeeld pasjes en cards.' 'We streven er dus naar om een beperkt aantal leveranciers te hebben. Want con tacten onderhouden en opname in ons ge automatiseerde systeem kosten ook geld. Naarmate je meer zaken met elkaar kunt bundelen, is het ook voor de leveranciers interessanter en ga je meer voor elkaar betekenen. Wij werken aan het intensive ren van de relatie. We kunnen bedrijven van dienst zijn met scherpe betalingsrege lingen, bijvoorbeeld een incassoregeling. Als je elkaar vertrouwt, kan dat. Je hoeft niet meteen met sancties te dreigen als er iets misgaat, want je hebt een partnership. We streven ook naar langdurige relaties en gaat er toch iets mis, dan blijven we zo lang mogelijk achter het bedrijf staan. We zijn selectief met het kiezen van onze relaties, we investeren erin. Dat betekent niet dat wij zwaaien met de macht, maar dat je samen zoekt naar oplossingen.' 'Wij zijn hier maar een kleine club, die ook niet alle wijsheid in pacht heeft', erkent Geerlings. 'We krijgen graag signalen uit de organisatie. Er was een keer een leverancier waar het mis mee ging. Dat hoorden we van de plaatselijke bank. We kregen op tijd een seintje en konden dus maatregelen nemen. Natuurlijk doe je onderzoek naar bedrijven, maar soms gaat het een keer ver keerd... In het verleden kochten we een be paald merk diskettes. Daar kwam vanuit de organisatie weerstand tegen, omdat het be drijf beticht werd van het vervuilen van de Rijn. Toen zijn we ermee gestopt. En na tuurlijk zullen we altijd vermijden contrac ten te sluiten met bedrijven die zich in het schemergebied bevinden. Maar je weet niet altijd alles en bovendien kunnen in de loop van de tijd dingen veranderen. Je probeert daar zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan. Wij wensen van een leverancier be paalde maatregelen en informatie, omdat wij de gedachte zijn toegedaan dat het milieu een belangrijk aspect is. Dat staat ook in onze inkoopvoorwaarden. Als we nieuwe passen inkopen, zorgen we dat de oude worden gerecycled.' 'We proberen zo weinig mogelijk milieubelastend bezig te zijn', stelt Geer lings vast. 'Dan houdt onze afweging op. We spannen ons tot het uiterste in om de meest pragmatische oplossing te vinden. Wil je verder gaan, dan moet de bedrijfs ethiek daar het hoofd over breken. Wat heb ik er als onderneming voor over? Die directieven moeten wij ook krijgen. Je kunt niet van ons verwachten dat wij bijvoor beeld schrijfbloks kopen, die zes gulden duurder zijn omdat er alle garanties zijn dat het schoon papier is. Overigens zijn onze huidige papiersoorten zo milieuvrien delijk en chloorvrij mogelijk gemaakt.' 'Je kunt nog verder gaan, maar dan krijg je andere afwegingen. Willen we grauw papier of niet? Die beslissing nemen wij niet. Natuurlijk zitten we op de voor ste rij, waar het nieuwe dingen betreft en kunnen we dat signaleren en voorleggen aan de organisatie. Goede leveranciers spannen zich in om de opvattingen, zoals de organisatie die heeft, te huldigen en om daar antwoorden op te geven. Als er een leverancier is, die weet dat wij belangstel ling hebben voor zaken die het milieu min der belasten en hij heeft daar iets in, dan haast hij zich natuurlijk om dat hier te komen vertellen. We lopen niet bepaald achter als organisatie dacht ik zo: Het her- inkten van linten, het recyclen van car- tridges, dat deden we al jaren geleden. Eerlijk gezegd ook uit eigen belang. Her- inkten was goedkoper dan een nieuw lint...' 'Voor wat hoort wat', zeiden de oude Romeinen al. 'Als je een goede en langdu rige relatie hebt met een bedrijf, kun je er in noodsituaties op bouwen', weet Geer lings. 'Als ze weten dat je om het minste of geringste naar een ander gaat, is er geen animo om de Rabobank een keer uit de brand te helpen als er snel iets moet ge beuren. We maken goede basisafspraken en weten wat we in het algemeen aan el kaar hebben. Maar hoe je het ook wendt of keert, de prijs blijft belangrijk. Een halve cent prijsverschil per envelop is inte ressant en komt de organisatie ten goede. We zijn een triple A bank en dat willen we blijven. Dat betekent, dat we naar de kosten moeten blijven kijken. Het bete kent niet, dat je een bedrijf het vel over de oren moet halen, want dat doe je maar één keer. Dus we streven naar duurzaam heid in de relatie. Het kan gebeuren dat je een beslissing moet nemen, die voor een bedrijf een behoorlijke tegenvaller bete kent. Als je dan vanuit je eigen overtui ging en vanuit je integriteit die beslissing kunt nemen en die kunt verantwoorden aan jezelf en je baas, dan is dat veel mak kelijker. Ook dat hoort bij het vak van inkoper.' 3 "O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7