Inkopers zijn geen zedenmeesters van de organisatie 6 Achtergrond Contracten Deur altijd open Coöperatie Onderzoek Geen zedenmeester Inkoop van paperclips en bureaustoelen, maar ook contracten over de aanschaf van soft ware en het, samen met de COP, afsluiten van overeenkomsten met uitzendbureaus. Het zijn allemaal activiteiten die worden verzorgd door de Dienst Concern Inkoop (DCI). Is bij inko pen de prijs het belangrijkste of tellen ook andere zaken mee? Met welke bedrijven ga je wel of niet in zee? Dit soort zaken en meer komen binnenkort aan de orde in een brochure voor leveranciers die zaken met de Rabobank doen of gaan doen. De brochure is gebaseerd op 'De Signatuur! waarin de normen en waarden van de Rabobank zijn beschreven. Mr. Hans Geerlings NRI (links): We streven naar duurzame relaties met leveranciers.' Inkopen kan iedereen. We doen toch allemaal regelmatig onze boodschappen en we beheren ons eigen budget? 'Zo is het dus niet', aldus mr. Hans Geerlings NRI, van de Dienst Concern Inkoop. 'Het is een vak apart met eigen regels, codes en gewoontes.' NRI achter zijn naam staat voor Neder landse Register Inkoper en betekent dat hij voldoet aan de kwalificaties en de beroeps code onderschrijft. 'Wij bezien de leveran ciers vanuit de Rabobankorganisatie. Je hebt altijd je Rabopet op als je ergens zit. Dat betekent dat we de markt moeten bena deren vanuit de filosofie van de Rabobank. We moeten er altijd rekening mee houden dat wij deel uitmaken van die Rabobank. Als wij een scheve schaats rijden, ligt er meteen een reflectie naar de Rabobank.' 'We hebben in onze contracten, die zijn opgesteld door Juridische Zaken, een clau sule staan over de manier waarop wij met elkaar omgaan', vervolgt Geerlings. 'Daar in staat bijvoorbeeld dat wij geen geschen ken aannemen noch diensten of gunsten accepteren. Biedt een bedrijf toch buiten sporige zaken aan, dan kan dat een reden zijn om een relatie te verbreken.' Staat iets dergelijks ook in Geerlings' eigen arbeids contract? 'Nee, dat niet, maar onze inko pers houden zich aan de ethische gedrags code van de International Federation of Purchasing and Materials Management. Daarin staat bijvoorbeeld dat de inkoper zich verplicht tot het handhaven van een onberispelijke integriteit in alle contacten met zakenrelaties, zowel binnen als buiten de organisatie waarin hij werkt.' 'Bij inkopen wordt in eerste instantie vaak alleen aan de prijs gedacht. Maar kwaliteit is natuurlijk net zo belangrijk', aldus Geerlings. 'We proberen de beste kwaliteit voor de beste prijs te krijgen. Voordeel is, dat iedereen graag zaken met de Rabobank wil doen. De deur staat overal open. We vertegenwoordigen een groot potentieel, we hebben een triple A rating, we zijn de tweede bank van Neder land. En onze financiële situatie is duidelijk prima. We hoeven onszelf niet te verkopen.' 'We merken wel, dat de typische ken merken van de Rabobank en onze coöpe ratieve structuur vrij onbekend zijn', con stateert Geerlings. 'Men denkt vaak dat we een hoofdkantoor met filialen zijn. En dat vereist altijd wel even wat uitleg. Ook dat is een aspect wat we in de brochure, die we maken voor huidige en toekomstige leveranciers, zullen uitleggen. We moeten steeds vertellen dat onze constructies bij het inkopen gebaseerd zijn op die coöpera tieve structuur. En dat we dus altijd een bepaalde vorm van goedkeuring uit de or ganisatie moeten hebben. Door de struc tuur duurt de besluitvorming soms langer dan bij andere bedrijven.' DCI gaat niet over één nacht ijs bij de keus van bedrijven waar ze zaken mee wil len doen. Geerlings: 'We doen altijd een antecedenten-onderzoek. Dat spreekt van zelf als je voor miljoenen guldens met el kaar in zee gaat. In eerste instantie streven we er naar om bij uitnodigingen tot prijs aanvraag vooral het Nederlandse bedrijfs leven te betrekken. En ook kijken we of een bedrijf wellicht een zakelijke relatie heeft met een Rabobank, al zal dat zeker nooit de doorslag geven. Enerzijds streven we naar een duurzame relatie met een be perkt aantal leveranciers, anderzijds blijven we ook open staan voor alternatieven.' 'Onze belangrijkste leveranciers bewa ken zelf hun voorsprong op de markt en spelen daarop in door ons constant op de hoogte te houden van ontwikkelingen. We streven een open en wederkerige informa tie-uitwisseling na. Uiteraard wordt alle informatie door de Dienst Concern In koop vertrouwelijk behandeld. We probe ren de bedrijven waar we zaken mee doen goed te selecteren, ook op ethische gron den. Maar die beoordeling is niet helemaal aan ons. Of we zaken doen met een bedrijf dat ook zaken met Bosnië doet? Dat soort Gooren Lichtreklame zorgt voor de gevet- reclame-nieuwe-stijl.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6