Idee van Rabobank- medewerker beloond met f 3.600,- 2 Actueel Samenwerking Interpolis en CZ groep Cursus Onderhandelen ook voor niet-inkopers Betrokkenheid bij milieuvriendelijk tuinieren een tuin vol leven BGD wordt Arbodienst Actie Rabobank voor gedupeerden watersnood Interpolis en CZ groep gaan samenwerken op verzekering- technisch en commercieel gebied. De CZ groep is een zorgver zekeraar zonder winstoogmerk met ruim 1,5 miljoen verzeker den, waarvan 300.000 particu lier verzekerden. Interpolis heeft 180.000 particulier ver zekerden. Door het combine ren van eikaars produkten en diensten tot één pakket, bij voorbeeld op het vlak van werknemersverzekeringen, ver wachten beide organisaties beter in te kunnen spelen op de behoeften van hun individuele en collectieve relaties. De CZ groep zal zich exclusief richten op zorgverzekeringen in de meest brede zin en Interpolis op alle overige verzekeringen. De ziektekostenportefeuille van Interpolis wordt daarom per 1 januari 1996 overgedra gen aan de CZ groep. Een aantal inkopers van de or ganisatie volgde onlangs een cursus Onderhandelen. De cur sisten bestonden voor zo'n tweederde uit medewerkers van de Dienst Concern Inkoop en voor éénderde uit collega's, die buiten de inkoopafdeling ook inkopen of daar mee te maken hebben. Zo waren er medewerkers van Rabofacet, het directoraat Communicatie en het directo raat Juridische en Fiscale Zaken. In de cursus Onderhan delen kwam met name de ma nier van onderhandelen aan de orde, gezien vanuit de inkoop portfolio, oftewel de mate waarin je een relatie met de le verancier wilt gaan baseren op de aard van de afgenomen pro dukten. Zo zal bij een inciden tele relatie voor routinepro- dukten de prijs belangrijker zijn dan bij een langdurig part nerschap voor strategische pro dukten. Bij strategische relaties moeten beide partijen er naar rato op vooruitgaan, meer dan wanneer de relatie incidenteel is en dat gezien de aard van de produkten ook moet blijven. In dat laatste geval ga je voor goud, je haalt eruit wat er inzit, overigens wel binnen de waarden en normen zoals de Rabobankorganisatie deze voor zichzelf heeft geformuleerd. Rabobank Nederland onder steunt de Ecotour '95, een edu catief mileuvoorlichtingspro- gramma voor kinderen en consumenten/tuiniers. Organisator Ecostyle wil met de Ecotour het biologisch tuinieren promoten en het mi lieubewustzijn onder consu menten vergroten. Met deze bijdrage toont de Rabobank haar betrokkenheid bij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van milieuvriendelijk tuinieren. Rond het thema 'een tuin vol leven' laten de organisatoren zien dat de tuin een uniek stukje natuur is, waarin ieder een zijn steentje kan bijdragen aan een beter milieu. Scholen ontvangen een lespakket en worden uitgenodigd om op een zaterdag, samen met ouders, naar een tuincentrum in de buurt te komen. In het tuin centrum vinden allerlei activi teiten plaats, waaronder een tuin- en natuurinformarkt waar vrijwel alle natuurorgani saties uit de regio zich zullen presenteren. De Ecotour '95 wordt gehouden van 6 maart tot en met 25 mei op 40 loca ties verspreid in het land. De Bedrijfsgezondheidsdienst Rabobank heet sinds begin dit jaar Rabobank Arbodienst. De naamsverandering hangt onder meer samen met het Hoofddirectiebesluit dat de BGD een interne Arbodienst wordt, die zich bezighoudt met arbeidsomstandigheden. Ook wettelijke ontwikkelingen spe len een rol. In de Arbowet wordt namelijk niet meer ge sproken over Bedrijfsgezond heidsdienst maar over Arbo dienst. De Rabobank is met een inza melingsactie gestart voor leden/klanten die zijn getroffen door de watersnood. Het geld is bestemd voor ondernemers en is een tegemoetkoming in de schade als gevolg van water overlast of evacuatie. Aan de plaatselijke banken is gevraagd een bedrag be schikbaar te stellen dat ligt tus sen f 5.000,- en f 10.000,-. Rabobank Nederland zal het totaalbedrag aanvullen. De Rabobanken in de getroffen gebieden - de regio's Zuid- en Oost-Nederland - zullen de middelen verdelen over de ge dupeerde bedrijven. 'De ban ken in de getroffen gebieden maken hiermee een duidelijk gebaar van betrokkenheid bij hun leden en klanten. Dat ac centueert onze coöperatieve identiteit', aldus Frank van der Meijden van Externe Commu nicatie. Op de vraag waarom er voor particuliere klanten geen initiatieven worden geno men zegt hij: 'De schade bij particulieren is beperkt. Boven dien is de regeling van de over heid voor deze groep relatief gunstig. Wel heeft de Rabo bank in een advertentie met een machtigingscoupon een oproep gedaan om het Natio naal Rampenfonds Waters nood 1995 te steunen. Dit fonds keert bijdragen uit aan gedupeerde particulieren.' De Ideeëncommissie van Rabobank Nederland be loonde Frits van Vliet van Planning en Control Opera- tions Betalingsverkeer met een bedrag van f 3.600,-. Rabobank Nederland verwerkt iedere dag zo'n 800 mutaties van Postgirorekeningen van plaatselijke banken. Dit wordt gedaan om de saldi van deze reke ningen af te romen, ze op nul te brengen en over te boeken naar de rekening van de plaatselijke bank. Deze verwerking gebeurt handmatig. Van Vliet stelde voor om voor deze handeling het elektronisch bankie ren systeem van de Postbank, Girotel, te gebruiken. Het verwerken kan daardoor elektronisch gebeuren. Dat scheelt tijd, de kans op fouten is aanzienlijk min der en plaatselijke banken kunnen sneller over het geld beschikken. Het gebruik van Girotel levert een besparing van zo'n f 50.000,- per jaar op.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2