Zyberspace Ontwikkelingen 13 Flexibel medium Nog niet voor betalingsverkeer Ongeordende informatie Cyberspace, een elektronische maatschappij lieren in te vullen en terug te sturen. Deze formulieren, waarop je op- en aanmerkin gen kwijt kunt, fungeren als een soort laagdrempelige ideeënbus.' Het aardige is dat de Rabobank op 15 december, de dag waarop de nieuwe huisstijl werd gelan ceerd, Internet op ging. 'We konden direct alle wetenswaardigheden over de huis stijl erin kwijt. Voor wie het nog niet bekeken heeft, het Internet-adres is http://rabobank.info.nl.' Naast alle informatie over de nieuwe huisstijl kunnen gebruikers beleggingstips krijgen, het blad 'Ups and Downs' aanvra gen, de Rabo Top 40 inzien, een overzicht krijgen van de Rabobank worldwide en van de Rabobankorganisatie en nog veel meer. 'Het voordeel is dat dit een heel flexibel medium is', meent Nas. 'Je kunt op elk gewenst moment veranderingen aanbrengen. Bovendien is het mogelijk bij te houden hoeveel mensen op welk tijdstip de pagina's bekijken, naar welke onder werpen hun voorkeur uitgaat en wat hun email-adressen zijn. Zo weten we dat er vaak door Philips en AT&T naar onze Webserver gekeken wordt. Ongetwijfeld omdat de interactieve mogelijkheden uniek zijn.' Het ligt voor de hand ook financiële transacties via Internet uit te voeren. 'Dat lijkt me nu nog onverstandig', reageert Nas. 'Het netwerk is hiervoor op dit moment nog te onbetrouwbaar. Om te be ginnen weet je nooit welke route de infor matie af moet leggen voor het de eindbe stemming bereikt. De ene keer wordt een korte weg genomen, de andere keer gaat het via een grote omweg langs honderden netwerken. Je weet daarom ook niet hoe lang het duurt. Het komt weieens voor dat informatie zelfs niet aankomt; het raakt ergens in het traject gewoon zoek. En dan heb je nog de mogelijkheid dat informatie wordt afgetapt. Hierdoor kan op grote schaal gefraudeerd worden.' Natuurlijk is het mogelijk de betrouwbaarheid te ver groten. 'Je kunt met geheimtaal de privacy wel verhogen, maar niet voor honderd procent garanderen. Zolang dat niet het geval is moeten we niet bankieren via Internet', stelt Nas. Wie overigens denkt dat Internet be staande informatiesystemen overbodig maakt, heeft het mis. 'Je kunt via Internet alles wat je maar wilt te weten komen. Het probleem is alleen dat je vaak niet weet waar je de informatie moet zoeken. Er zijn wel zoekprogramma's waar je een eind mee komt, maar voor heel specifieke wetenswaardigheden kun je beter naar de bibliotheek gaan. Dat komt enerzijds omdat er erg veel informatie via Internet verspreid wordt en anderzijds omdat deze informatie niet geordend wordt. Niemand is er verantwoordelijk voor. Dat heeft ook weer een andere consequentie, namelijk dat mensen de meest onbetamelijke dingen via Internet de wereld kunnen insturen. Ongestraft, want Internet valt niet onder de wetgeving van een bepaald land.' Met Internet is eigenlijk een elektroni sche maatschappij gecreëerd waarin je je anoniem kunt begeven. Deze maatschappij wordt ook wel Cyberspace genoemd. Nas: 'De anonimiteit ervan wordt weieens geïl lustreerd met de uitdrukking 'In Cyber space nobody knows that you're a dog'. Het is natuurlijk ook vreemd dat je com municeert met mensen zonder dat je zin tuigen worden gebruikt. Tal van filosofen houden zich bezig met de gevolgen hiervan voor de samenleving.' Voorlopig beperkt Jeroen Nas zich tot de communicatiemo gelijkheden in cyberspace voor de Rabo bank. Zijn eerstvolgende lezing hierover vindt plaats op 10 mei tijdens het Stress Congres 1995 in het nieuwe congrescen trum van de Universiteit van Twente. Tij dens dit congres komen alle aspecten van ondernemen op de elektronische snelweg aan de orde. E E 3 "O Kabribanjf wc persinformatie Meteen klik op een werelddeel verschijnt een overzicht van de vestigingen van de Rabobank. De nieuwste Rabo Top 40 is steeds beschikbaar op Internet. Actuele pers informatie op de Rabo- bankpagina's van Internet: 'jfhet persbericht over de spaarfondsen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 17