De Spiegel (1) Vergaderdata Editie Rabobank Nederland 3 Reacties serieus genomen Snelheid laat soms te wensen over Foute planning levert veel problemen op Huisstijl goed of slecht Ondernemingsraad Ondernemingsraad Overlegvergadering De Helpdesk Ondersteuning Betaaldiensten beantwoordt vaak complexe vragen. vragen of je bij acties een vast aantal exem plaren wilt ontvangen. Maar dat is in de praktijk lastig. Tenzij je kunt aangeven dat je aan een bepaalde actie niet wilt mee doen, omdat het in je werkgebied niet past. Daar heb ik een opmerking over gemaakt.' Reacties op bepaalde acties of op de gang van zaken worden over het algemeen serieus genomen, vinden de ondervraagden. 'Wanneer je suggesties doorgeeft, krijg je al tijd antwoord', vertelt een Friese Rabobank- medewerker. 'Men is echt bereid om daar naar te luisteren en er wat mee te doen. Al moet je er soms wel moeite voor doen, om te worden gehoord.' Hij maakt één opmerking over de mailing voor de actie voor spaarfondsen, die eind januari bij hem binnenkwam. 'Die mailing kan door maar één en dezelfde persoon worden ondertekend. Niet door verschillende relatiebeheerders die de mai ling sturen naar hun eigen klanten. Dat vind ik niet consequent. Toen ik daarover opbelde, gaven ze me gelijk. Alleen was er op dat moment niets meer aan te doen.' Voor een medewerker Particulieren van een Friese bank is de gang van zaken rond acties een blijvende bron van ergernis. 'De informatie is vaak vertraagd. Bestellingen komen dikwijls te laat. Steevast krijg je een bericht dat het niet voorradig is. Dan ont vang je de spullen pas op het laatste mo ment. Bij de mailings voor de jongeren markt gaat bijna altijd wel iets fout.' Het nakomen van gemaakte afspraken is heel moeilijk, zo blijkt uit de reacties van plaatselijke banken. 'Als ik te horen krijg dat iets in februari gaat komen, kijk ik meteen of er een jaar tal bijstaat', vertelt het hoofd Bedrijfsvoe ring van een grote bank. 'We hebben zo juist bericht gekregen dat het overbrengen van de verwerking van ola's en oio's naar de BankGiroCentrale twee maanden wordt opgeschoven. Daardoor zit ik met een personeelsprobleem. Ik vraag me af hoe waardevast data zijn. Vooral op het gebied van automatisering.' Hij staat daarin niet alleen. Dat verschuiven is de ondervraagde mensen van Bedrijfsvoering een doorn in het oog. 'Je hebt soms je organisatie al aangepast en dan blijkt een bepaalde toepassing gewoon niet te komen. Dan moet je weer terug naar je mensen om te vertellen dat de zaak wordt afgeblazen', reageert een ander. Is de invoering van de huisstijl goed ver lopen? Daarover lopen de meningen nogal uiteen. 'De gang van zaken rond de nieuwe huisstijl is voor mij een voorbeeld van hoe het zou moeten', aldus het hoofd Bedrijfs voering van een Zeeuwse bank. 'Je kunt niet verwachten dat zo'n gigantische operatie vlekkeloos verloopt. Procentueel is er dan maar weinig fout gegaan.' Een ander hoofd Bedrijfsvoering vindt juist de huisstijl een voorbeeld van hoe het niet moet. 'Met name de tijdstippen, veel kwam pas op het aller laatste moment.' De vele berichten die de af gelopen tijd via Mira naar de plaatselijke banken zijn verspreid, maken het er voor een hoofd Bedrijfsvoering niet eenvoudiger op. 'Je moet nu wel meerdere keren per dag in Mira kijken. Er zijn ruim dertig informa tieleveranciers in Mira. Dat kost veel tijd.' In de volgende aflevering kijken men sen bij Rabobank Nederland zelf in de spiegel. Uiteenlopende meningen over invoering huisstijl. Vervolg van pagina 1 Personele organisatie In-, door- en uitstroom Arbeidsvoorwaarden en rechtspositie Research en ontwikkeling Medezeggenschap, stijl en cultuur m Opleiding en ontwikkeling Gezondheid en welzijn m. Personeelsinformatie en -administratie De Hoofddirectie heeft onlangs aange geven dat deze plannen eerst verder moe ten worden uitgewerkt en dat zij daarna, op grond van een duidelijke visie, een voorgenomen besluit gaat nemen. Bij die uitwerking zullen de huidige medewerkers, werkzaam binnen CDP, nadrukkelijk wor den betrokken. Tegelijkertijd komt uit het vooronderzoek naar voren dat een aantal functie-eisen hoger wordt gesteld. Dat heeft wellicht consequenties voor de hui dige bezetting. Voor de Ondernemingsraad is dus de vraag wat de personele gevolgen zullen zijn. Die vraag houdt ook menigeen binnen de Centrale Dienst Personeel na drukkelijk bezig. Door middel van nieuws brieven en meetings zijn medewerkers bij het proces betrokken. In de OR-vergade- ring van 26 januari is met name het cul tuurelement binnen CDP als een zeer be langrijk aandachtspunt vastgesteld. Welke organisatievorm eruit rolt is volgens de Ondernemingsraad een ondergeschikte aangelegenheid. 16 maart, 27 april, 29 juni, 7 septem ber, 12 oktober en 7 december. 23 maart4 mei, 6 juli, 21 september, 9 november en 14 december.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 11