Opiniepeiling: aandacht voor rol manager blijft Ontwikkelingen 5 Zelfvertrouwen vergroten Communicatie belangrijk Arbeidsklimaat verbeteren Bewustwording lokken g1 ligt volgens de ondervraagden met name aan hun leidinggevenden. Ook de communicatie vanuit Rabobank Nederland speelt een rol. meeste mensen voelen zich nauwelijks be- bij het ontwikkelen van beleid. La- 'Met het ontwikkelen van beleid zijn anagers bij plaatselijke banken en Rabo- ink Nederland in het algemeen een aantal aanden bezig. Dan kun je niet verwachten at medewerkers in een paar weken rijp zijn Voor eventuele veranderingen. De ideale situ atie is dat managers tijdens veranderingspro cessen regelmatig met de betrokkenen over leggen. Om dat te bevorderen ontwikkelen we samen met de Centrale Dienst Personeel een aantal instrumenten. Ook bekijken we de toegevoegde waarde van een medium voor managers van plaatselijke banken.' Medewerkers over de Rabobank: meer duidelijkheid over veranderingen gewenst. 'Meer praat- dan doe-bank'. Die opmerking over de Rabobank maakte één van de deel nemers aan de interne Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (Popia), die vorig jaar plaatsvond. De laatste tijd toont de Rabobank zich steeds meer een 'doe-bank'. De nieuwe huisstijl en de aangescherpte positionering werden een feit, net als Visie '98, de strategie voor de particulieren- en de bedrijvenmarkt. Een onderzoek onder bezoekers van de huisstijlshows wees uit dat bijna alle ondervraagden vinden dat de bank met deze maatregelen op de goede weg is. De Rabobank werkt aan haar klant gerichtheid en slagvaardigheid. Dat is geen overbodige luxe, aldus het gros van de deelnemers aan het Popia-onderzoek van vorig jaar. Deze jaarlijkse enquête is bedoeld om een beeld te krijgen van de kijk van medewerkers op de Rabobank en op de beleving van het arbeidsklimaat. Ontwikke laars en opdrachtgevers zijn het Directoraat Communicatie en de Centrale Dienst Perso neel. Ruim 1.240 medewerkers - onder wie ook leidinggevende en directeuren - van plaatselijke banken en Rabobank Nederland stuurden de vragenlijsten in 1994 terug. De ondervraagde medewerkers vinden de Rabo bank vooral betrouwbaar, eerlijk, degelijk en fatsoenlijk, maar nauwelijks vooruitstrevend. Met tarieven die het predikaat '.voldoende' krijgen en een dienstenpakket dat ruim vol doende scoort. De meeste medewerkers zien de lokale zelfstandigheid van de plaatselijke banken als een positief punt. Een kleine meerderheid is van mening dat de Rabobank haar coöperatieve achtergrond sterker mag benadrukken. Willem Lageweg, hoofd van het Directo raat Communicatie, vindt het matige oordeel over klantgerichtheid en slagvaardigheid be grijpelijk. 'De laatste jaren zijn we vooral bezig geweest met interne processen. Effi ciency- en bezuinigingsoperaties zorgden voor onrust, de daling van het personeelsbe stand is ingezet. Die interne aandacht leidt tot onzekerheid en twijfels over externe zaken als slagvaardigheid en klantgericht heid. Maar de afgelopen maanden is er veel in gang gezet dat het zelfvertrouwen zal ver groten, zoals de nieuwe huisstijl, de aange scherpte positionering en Visie '98.' Lageweg wijst ook op een aantal andere ontwikkelin gen zoals de extra aandacht voor houding en gedrag van medewerkers en de start van de coöperatiediscussie. Uit de opiniepeiling blijkt dat de waarde ring voor het duidelijk maken van de nood zaak van veranderingen is gestegen, maar nog niet als voldoende wordt ervaren. Dat Walter Gerritsen van der Eloop van Soci aal Beleid en Onderzoek geeft een aantal voorbeelden van projecten die de Centrale Dienst Personeel ontwikkelt naar aanleiding van de uitkomsten over het arbeidsklimaat bij de Rabobank. 'Net afgerond zijn de voor bereidingen voor het opleidingstraject 'veran- der-management'. Dat wordt een vast onder deel van onder meer het project Focus Aangesloten Banken. Ook werken we aan een onderzoek en een workshop om de be drijfscultuur op een bank of afdeling te pei len respectievelijk te verbeteren.' De deelne mers aan de opiniepeiling geven aan dat zij niet zo positief zijn over hun ontwikkelings mogelijkheden. Volgens Gerritsen van der Hoop ligt daar zowel een taak voor de ma nager als voor de medewerker zelf. Plaatselijke banken en afdelingen van Rabobank Nederland letten beter op de kosten dan voorheen, aldus de deelnemers aan het Popia-onderzoek. Toch vinden ze dat de kosten en baten niet altijd goed worden afgewogen. De meeste ondervraagden zijn van mening dat hun afdeling of bank het be grip kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, hoewel de afstemming van de mede werkers op de taken beter zou kunnen. 'We zijn ons met z'n allen heel goed bewust van de veranderingsprocessen waar we in zitten', meent Lageweg, die tevreden is over de grote betrokkenheid en de hoge arbeidsmotivatie van de ondervraagde medewerkers. 'De videoprogramma's onder het motto 'gedrage- lijkheden', die onlangs zijn verspreid, willen hierbij ondersteuning bieden. We hebben op dit punt nog veel te doen. Maar ik ben ervan overtuigd dat, als we het echt willen, we ook kunnen veranderen.' Of de medewerkers daardoor de identiteit van de Rabobank en het arbeidsklimaat anders zullen beleven, moet later dit jaar gaan blijken. De volgende opiniepeiling wordt deze zomer gehouden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5