In de ban van het water Evacuatie Rabo banken in kaart Rabobank Bewust van veranderingen De klant Coöperatiediscussie van start INTERN COMMUNICATIEBLAD VOOR DE RABOBANKORGANISATIE Nummer 3 13 februari 1995 Niet meer hét gesprek van de dag, maar wel een ge beurtenis met vérstrekkende gevolgen. Oe watersnood van 1995. Ruim een week was een deel van Nederland letterlijk en figuurlijk in de ban van het wassende water. Limburg kreeg natte voeten. De plaatsen in Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland hielden het droog. Wel moesten zo'n 250.000 mensen huis en haard verlaten. Ook de Rabobank ondervond de gevolgen. geëvacueerde gebieden erop te wijzen dat ze bij andere Rabobankkantoren terecht konden. De eenheid Be talingsverkeer ontwierp een noodprocedure die fiatte ring bij een andere dan de eigen Rabobank mogelijk maakte. Via een Sprinterbericht werd aan Rabobanken in niet-bedreigde gebieden gevraagd te bemiddelen bij het zoeken naar stalruimte voor geëvacueerd vee. Plaat selijke banken startten spontaan inzamelingsacties onder de medewerkers voor het Nationaal Rampen fonds Watersnood, dat geld uitkeert aan gedupeerde particulieren. Om de belangen van gedupeerde onder nemers - met name die van de agrariërs - zo goed mo gelijk te behartigen, maakte Peter Rademakers van het segment Relatiebeheer van Rabobank Nederland deel uit van een officieuze commissie die aanbevelingen Hoewel ook de IJssel een recordhoogte bereikte, was evacuatie in Overijssel niet noodzakelijk. 58 Rabo bankkantoren in het stroomgebied van de drie grote rivieren werden begin februari ontruimd. Een aantal Limburgse Rabobanken had het hoge water en de ont ruiming ook in 1993 meegemaakt. Voor de banken aan de Waal en de Lek was ontruiming nieuw. Rabofacet en het in der haast opgerichte coördinatiecentrum bij Cri sismanagement en Fraudebestrijding maakten over uren. Het coördinatiecentrum was de spin in het web en regelde de hulpverlening. Rabofacet koppelde onder meer apparatuur af en zorgde ervoor dat PC's en archieven van ontruimde kantoren beveiligd en brand vrij werden opgeslagen. Rabobank Nederland liet een advertentie plaatsen in de dagbladen om klanten uit de deed aan de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Voor agrarische ondernemers is de Stichting Fonds Watersnood 1995 Land- en Tuinbouw in het leven geroepen. Daarvan is Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, voorzitter. De Stichting Waters nood 1995 van de acht Kamers van Koophandel uit de stroomgebieden houdt zich bezig met de schade die het midden- en kleinbedrijf heeft geleden. Verder komt er een noodfonds voor bedrijven die door de gebeurtenis sen failliet dreigen te gaan. De Rabobankorganisatie zal naast immateriële ook materiële hulp bieden. Huisver zekeraar Interpolis is in opdracht van LTO-Nederland al gestart met de taxatie van de schade bij boeren en tuinders. Meer over de gevolgen van de wateroverlast voor de Rabobank op de pagina's 3, 6 en 7. Uit een intern onderzoek naar de beleving van de identiteit van de Rabo bank en het arbeidskli maat blijkt dat medewer kers zich bewust zijn van de noodzaak om te veran deren. Pagina 5. 'Banken zijn uitwisselbaar. Lood om oud ijzer. Ze moeten zich erop instellen dat vrouwen voor vol wil len worden aangezien.' Een klant aan het woord. Pagina 9. Wie zijn onze leden? Hoe kunnen we ze actiever bij de bank betrekken? Dat zijn vragen die in de co- operatiediscussie moeten worden beantwoord. Pagina 12.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 1