De coöperatie die Rabobank heet s s Belang, betrokkenheid en beheer Coöperatief resultaat afgelopen jaar goed Lidmaatschap formaliteit Rabobank blijft coöperatie 3 "O Twee keer per joar komen de kringen bij elkaar, zoals hier in Alkmaar. De Rabobank is een coöperatie. Daarmee onderscheidt zij zich van andere banken. Het vormt de identiteit van de Rabobank. Naast Persoonlijk en Deskundig heeft de Rabobank ook Samenwerken - de letterlijke vertaling van coöperatie - hoog in het vaandel. Vorig na jaar is in de Centrale Kringvergadering en de kringvergaderingen de discussie over de co- operatieve identiteit gestart. Dit voorjaar praten bestuurders en directeuren van plaatselijke banken op speciale conferenties verder over de invulling van de coöperatieve grondslag. Mart Hekkema is hoofd Commerciële Zaken bij de Rabobank Spijkenisse. Daar voor werkte hij bij de Rabobank Stellendam- Het kringbestuur De Kempen bereidt een kring vergadering voor. Goedereede. In het januarinummer van Be stuurder en Bank, het vakblad voor bestuur ders van Rabobanken, zegt Hekkema dat hij in Spijkenisse niets merkt van het coöpera tieve karakter van de bank. 'De concurrentie is keihard in deze groeigemeente. In de tarie ven kunnen we niets bijzonders doen. We zijn eigenlijk een doodgewone commerciële bank. Ik ben afkomstig van de Rabobank Stellen dam, een echte vissersbank. Vissers waren daar onze primaire leden en zij waren ook goed vertegenwoordigd in bestuur en raad van toezicht. Als het in die bedrijfstak slech ter ging, dan ondersteunden we onze leden. Die leden vormden ook ons klankbord. Ik had daar het gevoel bij een echte coöperatieve bank te werken.' De ervaringen van Hek kema in Spijkenisse staan niet op zichzelf. Uit het opinie- en arbeidsklimaatonderzoek dat in juni vorig jaar is gehouden onder ruim 1.240 medewerkers is slechts rond de 40 pro cent van mening dat de coöperatieve gedachte centraal staat. Bij leidinggevenden van plaat selijke banken is dit percentage slechts 25 procent. Opmerkelijk is dat ook bestuur ders (40 procent) daarover heel kritisch zijn geworden. Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, constateerde dit probleem al eerder. Wanneer binnen de Rabobankorganisa- tie over het coöperatief resultaat wordt ge sproken, dan is het tarief voor de variabel- rentende lening de bekendste maatstaf. Sinds de fusie in 1972 betaalden de leden gemiddeld 0,6 procent boven de kapitaal marktrente. Het gemiddelde rente-adviesta rief voor de variabele lening aan leden lag in 1994 gemiddeld zelfs 0,2 procent lager dan het tarief waartegen de Nederlandse staat gemiddeld op de kapitaalmarkt kon lenen. Sinds begin vorig jaar brengt de Raad van Be heer regelmatig een bezoek aan een regio in Nederland. En op de Algemene Vergadering in juni 1994 zei Meijer het volgende over de inhoud van de coöperatie: 'Welk belang heeft het lid bij zijn coöperatie? Hoe geven wij vorm en inhoud aan het begrip ledenbetrok kenheid? Hoe moet het beheer en de struc tuur van de coöperatie worden ingericht? Daarop moeten we een antwoord vinden.' Hij introduceerde daarvoor als credo de triple B: Belang, betrokkenheid en beheer. Meijer licht dit later desgevraagd toe: 'Op allerlei terreinen is de maatschappij aan het veranderen. Mensen gaan anders met elkaar om, communiceren op een andere manier en verenigingen hebben een andere functie in het dagelijkse leven. Dat slaat ook terug op het functioneren van een coöperatieve organisatie Vier keer per jaar komen bestuurders uit het hele land voor de Centrale Kringvergadering naar Utrecht. als de Rabobank. We moeten ons goed reken schap geven van die veranderingen en de con sequenties daarvan voor onze organisatie. Wat mij betreft is daarop geen eenduidig ant woord mogelijk. Er is een enorme variatie in verschijningsvormen van onze coöperatieve vereniging. Er zijn lokale coöperaties die nog heel intensief en homogeen functioneren. En waarbij nog een grote betrokkenheid is tussen het lid en het bestuur en de bank. Maar er zijn steeds meer plaatselijke Rabobanken waar het lidmaatschap in toenemende mate een formaliteit is geworden. Daar is de relatie tussen bestuurder en ledenachterban ook aan zienlijk minder. Dat heeft toch te maken met de wijze waarop de leden hun coöperatie er varen en de betekenis die ze eraan hechten, als ook met de wijze waarop de coöperatie omgaat met haar leden. De kredietcoöperatie van decennia geleden had een heel andere be tekenis dan nu.' Bijna honderd jaar geleden werden de eer ste kredietcoöperaties in Nederland voor boe ren opgericht. Zij konden toen bij de handels banken en andere kredietinstellingen alleen tegen torenhoge rentes een lening afsluiten. Die tijd hebben we ver achter ons gelaten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 12