'Ik zou mijn geld niet in een oude sok willen bewaren' De klant 9 Geld is mijn afdeling Postbank en Rabobank Bank moet ook verdienen Lenen en beleggen Actieve bank 4 Miljoen betaalrekeningen, 6,2 miljoen spaarrekeningen, 1,4 miljoen leningen en 0,5 miljoen rekeningen-courant. Daarachter zitten mensen en bedrijven, die klant zijn bij de Rabobank. De één omdat zijn vader dat ook al was, de ander heeft er bewust voor gekozen. Klanten worden kritischer en mondiger. De Rabobank stelt zich klantgerichter en actiever op. Wat vindt de klant van de Rabobank? 'Geldzaken lopen vanzelfsprekend zolang er genoeg binnenkomt.' De klant, een 45-jarige herintredende lerares Engels met twee zonen: 'Banken zijn vanzelfsprekend. Je salaris komt er binnen en ze betalen je rekeningen. Daar denk je niet zo over na. Banken zijn uitwisselbaar. De pro- dukten zijn vrijwel hetzelfde. Of je nou met een girobetaalkaart betaalt of met een euro- cheque, dat is hetzelfde. Alleen krijg je bij de Rabobank rente en bij de Postbank betaal je geen kosten. Lood om oud ijzer. Wellicht is alles bij één bank voor de klant het voorde ligste. Maar ja, dat verander je niet zomaar. Misschien wel als banken onderling het over zetten van de hele financiële huishouding voor de klant makkelijker zouden maken.' 'We hebben een mooi huis, twee auto's en reizen veel. Dat vind ik belangrijk. Ik snap niet dat er vrouwen zijn die niet werken en dan klagen dat ze te weinig geld hebben. Zoek dan een baan! Mijn man interesseert zich nauwe lijks voor financiën. Ik doe dus de administra tie én geef het geld uit. Toen we ons eerste huis kochten vroeg mijn man: Kan dat wel, deze hypotheek. Ja hoor, was mijn antwoord. Ik be paal dat soort dingen. Waarom zou een man de geldzaken moeten doen? Is dat aangeboren of zo? Ik denk dat de banken zich er op in moeten stellen dat vrouwen dat ook kunnen en graag voor vol worden aangezien. Ik wil dus op de bank niet horen: Komt uw man ook mee naar het gesprek of wat vindt uw man ervan?' 'We hebben een rekening bij de Postbank en bij de Rabobank. Ons salaris wordt ver deeld over de twee banken. Via de Rabobank betaal ik, meestal automatisch, de vaste las ten. De giro is voor de dagelijkse dingen. Daar zijn we gekomen toen mijn man ging studeren en een rekening moest openen voor zijn studietoelage. Onze spaarrekeningen hadden we allebei van huis uit bij de Rabo bank. Het is dus absoluut geen bewuste keus om bij deze twee instanties te bankieren. Al leen voor een hypotheek zijn we verder gaan zoeken. Bij een financiering voor dertig jaar kijk je toch sterk naar de prijs. Achteraf zei den ze bij de Rabobank: Was nou nog een keer met ons komen praten, dan hadden we nog iets kunnen doen. Nou, afdingen daar houd ik niet van. Als ik vraag: wat is jullie prijs, dan wil ik het scherpste tarief horen.' 'Je mag bij de Rabobank twaalf keer per jaar gratis geld opnemen aan de balie. Ik zorg dus dat ik daar niet boven kom. Bij de giro kun je zo vaak geld halen als je wilt zon der er voor te betalen. Als ik geld van de Rabobank naar de Postbank overmaak, duurt dat bijna een week. Laatst maakte ik een flink bedrag over, op de 25ste, maar op mijn rekeningafschrift was die datum veran derd in de 24ste! En pas de 29ste was het bij de Postbank. Dat zijn dus de verdiensten van de bank. Nou ja, ik snap het best, ze werken ook niet voor niks. Zo is dat nou eenmaal en ik ben blij dat er banken zijn. Ik zou mijn geld niet thuis in een oude sok willen bewaren.' 'Lenen vind ik niks. Ik heb nog nooit er gens iets voor geleend, behalve voor de hypo theek, maar dat zie ik niet als een lening. Je moet wel, met het Nederlandse belastingstel sel en de huurprijzen. Voor een auto geld lenen of voor een vakantie, dat zal ik nooit doen. Beleggen doen we ook niet. Mijn zoon studeert Bedrijfskunde en zit in een beleg gingsclub. We praten er dus wel eens over, maar ik vind dat je dat alleen moet doen als je er de tijd voor hebt. Ik zie 's morgens col lega's zenuwachtig in de krant of op Tele tekst kijken. Dat is me te omslachtig. Geef mij maar een spaarrekening met een goede rente. Verzekeringen hebben we via de Rabo bank. Dat is ook historisch gegroeid, omdat we onze eerste hypotheek ooit bij de Rabo bank hadden. Je zit er meestal voor jaren aan vast, dus ik laat het maar... Dat hebben de banken slim geregeld, je komt haast niet weg.' 'Eigenlijk hoor je zelden wat van je bank. Ik ben eens gebeld of ik mijn inboedelverze kering wilde verhogen. Nee dus. Later werd die automatisch verhoogd en moest je het laten weten als je het er niet mee eens was. Dat vind ik onacceptabel. Aardig dat ze bel len, maar ik denk dan toch onmiddellijk dat ze weer wat aan me willen verdienen. Ander zijds is het wel prettig als de bank je zelf actief met iets benadert. Ik denk dat je dan eerder wat doet, dan wanneer je alleen infor matie per post krijgt. Verder ben ik een klant van de oude stempel. We hebben geen PC en de gea gebruik ik niet. Informatie via de tele foon opvragen over mijn saldo hoeft van mij ook niet. Ik zie er graag een gezicht bij. Ik denk dat de bank in de toekomst nog onper soonlijker wordt. Dat kan niet anders met al die apparaten. De Rabobank zegt de klant centraal te stellen, maar hoe doe je dat als er straks overal automatenhallen zijn met één of twee medewerkers? Maar ach, misschien betekent zo'n besparing op personeel wel dat de kosten voor de klanten weer omlaag kunnen...'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9