Achtergrond 7 Actie voor stalruimte groot succes Noodprocedure Communicatie was noodzakelijk Interhelp 06-nummer Financiële steun Noodgebouwen en heteluchtkanonnen Herinrichting Banken ontruimen en thuis de inventaris veiligstellen; het betekende voor Rabobank- medewerkers een enorme extra inspanning. Voor de mensen en bankinventarissen werden voorzieningen getroffen, maar de zorg van de Rabobank ging ook uit naar de veestapels die verplaatst moesten worden. Via Mira werd een oproep gedaan aan collegabanken om in het werkgebied stalruimte voor alle diersoor ten te krijgen. De actie werd een groot succes. Veel van de benodigde stalruimte kwam bin nen via Rabobanken. Lof ook voor de boeren die ruimte maakten, want vreemde dieren in de stal is in verband met het overbrengen van ziektes niet zonder risico. In overstroomde en evacuatiegebieden was bankieren op veel plaatsen onmogelijk ge worden. De banken werden gesloten en gea's Ad Bakermans van Chartale Betaaldien sten: 'Voor een goede uitvoering van de nood procedure was het gewenst, dat in ieder geval één medewerker van de gesloten bank bereik baar was. Door deze medewerkers op een zusterbank te plaatsen, konden medewerkers van andere banken tijdelijk ook in contact komen met de ontruimde bank. Goede com municatie was noodzakelijk om de in allerijl genomen maatregelen goed te kunnen laten werken. Er is dan ook veel gebruik gemaakt van het eigen Mira-medium. Via Mira wer den de banken van moment tot moment op de hoogte gehouden van de 'watersnood maatregelen', de namen van gesloten banken, zusterbanken enzovoorts. We hebben zelfs een aparte watersnoodrubriek geopend, zodat iedereen in één oogopslag kon zien, welk be richt met de watersnoodmaatregelen had te maken.' Er kwam een probleem bij toen be- Vee op weg naar een veilige stal. Veel stalruimte kwam beschikbaar via Rabobanken. afgekoppeld. In allerijl werd door de eenheid Betalingsverkeer een noodprocedure ontwor pen die fiattering bij een andere dan de eigen bank mogelijk moest maken. Die procedure kwam er en binnen een dag waren de techni sche voorzieningen rond. Een rekeninghou der van de Rabobank kon daardoor bijvoor beeld aan de balie van een 'vreemde' Rabobank geld opnemen. Ook werden zijn betalingsopdrachten er ingenomen en door gestuurd naar het centrale verwerkings systeem OLA/OLO in Leusden. Voor een houder van een pas, die in andere om standigheden alleen kan 'pinnen' bij de eigen bank, werd geld opnemen - als zijn saldo toereikend was - ook bij een andere Rabo bank mogelijk gemaakt. Dat lukte dankzij het COF-systeem, het Centrale Opdracht behandeling en Fiatteringssysteem. kend werd dat ook het BKR, het Bureau Kre diet Registratie, in Tiel moest evacueren. Het leek aanvankelijk onmogelijk om de gebrui kelijke controle die nodig is bij het verstrek ken van kredieten uit te voeren. 'De praktijk bleek minder ernstig', licht Bakermans toe. 'We konden via het datanet de nodige toetsin gen blijven uitvoeren.' In de krant verscheen een advertentie van de Rabobank met de mededeling: 'Ondanks de watersnood kunt u gewoon bij ons te recht'. In dezelfde advertentie werd gewezen op het 06-nummer van Interhelp, het num mer dat ook achter op iedere Rabobankpas staat. Harry Dekkers van Girale Betaaldien sten Binnenland koos tijdelijk domicilie bij Interhelp in Amsterdam. 'Het aantal reacties was niet groot', zegt hij. 'Zo'n dertig, veertig per dag. Het persbericht van 31 januari is niet door alle media overgenomen. Ook de advertentie op de vrijdag daarop volgend le verde weinig reacties op. Ik denk dat de niet- gedupeerde Rabobanken de dienstverlening goed hebben overgenomen.' Intussen zaten plaatselijke banken toch met meer vragen dan anders. De Helpdesk van Ondersteuning Be taaldiensten had versterking van soms vier, soms vijf medewerkers nodig. In tegenstelling tot 1993 opende de Rabo bank niet direct een rekening, waarop plaat selijke banken geld voor de slachtoffers van de watersnood konden storten. Ook werd be sloten geen geld via de televisie-uitzending van RTL en Veronica aan te bieden voor het Nationaal Rampenfonds Watersnood. Rabo bank Nederland wil eerst een overzicht van de totale schade en vervolgens gestructureerd kiezen voor bepaalde vormen van hulpverle ning op korte en langere termijn. Als blijk van betrokkenheid werd een advertentie ge plaatst in alle landelijke en regionale bladen met een oproep in de vorm van een éénmalige machtiging om het Rampenfonds te steunen. Toen bekend werd dat er dijken op door breken stonden, waardoor huizen en gebou wen drie, vier meter onder water konden komen te staan, ging Vastgoed Management direct aan de slag. Adri Meijer: 'We hadden onze blik gericht op de hulpverlening na de ramp. En we moesten op het ergste voorbe reid zijn. We konden onze collega's niet in de kou laten staan, maar we dachten ook aan de cliënten van de bank. Het eerste dat slacht offers nodig hebben als ze gaan puinruimen is geld. We hadden bij onze relaties noodgebou wen gereserveerd en Betaaldiensten had nood-gea's klaarstaan, zodat er kon worden gebankierd. Voor getroffen banken waren schade-experts stand by, maar ook hulpploe gen voor het schoonmaken van de gebouwen. We hadden heteluchtkanonnen gereserveerd waarmee het drogen van de bankkantoren kon worden bespoedigd. Van de voorzienin gen hebben we geen gebruik hoeven te maken. Gelukkig niet.' Voor de herinrichting van geëvacueerde banken werd bij Rabofacet Fysieke Diensten een speciaal crisisteam gevormd, bestaande uit medewerkers van Rabobank Nederland, plaatselijke banken en Rabofacet. Doel van het team was oplossingen te zoeken voor alle zich voordoende logistieke problemen. Het team van Best en Zeist, dat heeft geholpen met de ontruiming stond ook weer klaar voor de inruiming. Samen uit, samen thuis.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7