Improvi seren met zweet op de rug 6 Achtergrond Coördinatie en tips Waar moeten al die spullen naartoe? Hulp van alle kanten Sluipwegen Spontane hulp Direct toen bekend werd dat Limburg op nieuw de strijd met de Maas had verloren, kwam een grootschalige actie op gang om mens, dier en bedrijf veilig te stellen. De bit tere ervaringen van de Limburgers in 1993 lagen nog vers in het geheugen. Maar niet alleen Limburg, ook Noord-Brabant, Overijs sel, Gelderland en Zuid-Holland ontkwamen niet aan het hoge water of een dreigende dijkdoorbraak. In totaal 58 Rabobankkanto- ren moesten worden ontruimd. 'We moeten ontruimen, wat moeten we doen en waar moeten onze spullen naartoe?' Met de beantwoording van die twee vragen kreeg het in der haast opgerichte coördinatie centrum bij Crisismanagement en Fraude bestrijding in de eerste dagen van de waters nood het meest te maken. Het centrum, dat van 's morgens zeven tot 's avonds negen draaide, was via twee telefoonlijnen te berei ken. Als de hoorn op de haak werd gelegd, rinkelde er alweer een toestel. Rob Bleijs van Crisismanagement en Frau debestrijding: 'We hebben zondagavond, 29 januari, de eerste voorbereidingen getroffen voor dit coördinatiecentrum, zodat we maan dagmorgen gelijk van start konden gaan. Naast het coördineren van de hulpverlening gaven we ook tips. Bijvoorbeeld om safedeu ren alleen met een sleutel te sluiten. Als er water bij de tijdsloten komt, moet de deur Start van de inruiming in Blerick. iiSM Medewerkers van Rabofacet in actie met de inventaris van geëvacueerde banken. later opengelast worden.' Op het moment dat de evacuatie eenmaal in gang was gezet, kwam bij veel banken de volgende vraag op: 'Er zijn particulieren die hun bankkluisjes niet hebben leeggehaald. Wat nu?' Bleijs: 'We hebben geadviseerd nog een poging te onder nemen om de mensen te bereiken: een tele foontje of een briefje in de bus. Maar de kluisjes bleven dicht en het risico dat ze onder water zouden lopen, moesten we nemen.' De banken in Limburg, die het eerst wer den getroffen, gingen er met eigen mankracht tegenaan. Ze hadden in 1993 al ervaring op gedaan. Daardoor kon ook de waterschade aan de gebouwen en de inrichting beperkt blijven. Maar voor de banken in Gelderland was ontruiming nieuw. Na het bericht van de grootscheepse evacuatie in Gelderland begon voor de medewerkers van het coördinatiecen trum en van Groupage en Transport van Rabofacet in Best en Zeist een tijd waarin weinig werd geslapen en veel werd geïmpro viseerd. In de bedreigde gebieden moest apparatuur worden afgekoppeld, er moest verpakkingsmateriaal komen, chauffeurs en vrachtwagens moesten stand by zijn en dan was er nog het probleem van de opslag: waar moeten al die spullen naartoe? In totaal zeven banken maakten gebruik van de diensten van Rabofacet. Ben Kil, ma nager Groupage en Transport: 'We hadden een perfecte samenwerking met het coördina tiecentrum. De banken werden volledig ont ruimd op het meubilair na. De zaken uit de bankkluizen werden via Brinks-Nedlloyd naar Utrecht gebracht en daar verzekerd op geslagen. Medewerkers uit Zeist verzorgden het afkoppelen en het inpakken van de com puters en onze chauffeurs zetten alles in de vrachtwagens en vervoerden het voor een be langrijk deel naar Best. Daar was gezorgd voor beveiligde en brandvrije ruimte. Maar ook in Zeist kwamen spullen te staan. Het ar chief van het kantoor in Geldermalsen werd daar naartoe verhuisd. Zes medewerkers uit Zeist zijn met die verhuizing van 's morgens zeven tot 's avonds negen bezig geweest. Het is allemaal snel verteld, maar ik kan wel zeg gen dat er over de hele linie keihard en met grote inzet is gewerkt. Ook omdat er vaak niet rechttoe rechtaan kon worden gereden. De wegen waren door de evacuatie overvol en een aantal wegen was afgesloten.' En het postvervoer? Kil: 'De postvoorzie- ning heeft in de dagen van de overstromingen en de evacuaties iedere dag normaal gefunc tioneerd. Dat wil zeggen, dat onze chauffeurs zich niet hebben laten tegenhouden door water of afsluitingen. Ze kennen veel sluip routes en alternatieve trajecten. Dat ze vaak veel meer tijd nodig hadden, spreekt vanzelf. We kregen het nog moeilijker toen de geëva cueerde gebieden werden afgesloten. Het kostte vaak heel veel tijd om ME-ers en poli- tie-agenten die de wacht hielden, te overtuigen van de noodzaak van onze postvoorziening.' Van vele kanten werd spontaan hulp aan geboden. Zo ontruimde de Rabobank Mal den 300 vierkante meter vloeroppervlak en bood die aan voor een evacuerende bank.'Van dat aanbod hebben we ook ge bruik gemaakt', zegt Kil. 'De administratie van de bank Millingen vond er onderdak.' Een bankdirecteur belde om te zeggen dat zijn zoon een groot rijbewijs heeft en opge roepen kon worden als chauffeur. 'We hebben van het aanbod geen gebruik hoeven maken, maar het is een goed voorbeeld van de manier waarop mensen iets wilden doen voor hun getroffen collega's'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6