Bank legt oor te luister bij klanten Ontwikkelingen 9 Streven naar meer tevredenheid Geldhandelingenbalie neemt ook initiatief Klant aan de balie heeft voorrang Collega's springen in Waardering gestegen Wat vindt de klant van de Rabobank? Om daar meer duidelijkheid over te krijgen, ontwik kelde de klankbordgroep Human Resources met een extern bureau een onderzoeksinstru ment onder de naam luistermeter. De vragen in het onderzoek hebben alles te maken met hoe de klant de gedragskenmerken van de nieuwe stijl van optreden ervaart. De Rabo bank Zevenhuizen-Moerkapelle was de eerste Rabobank die met de luistermeter aan de slag ging. In september 1994 konden 155 particu liere klanten van de Rabobank Zevenhuizen- Moerkapelle hun zegje doen over de bank. Ze gaven hun mening over onder meer pri vacy, wachttijd, begrip, deskundigheid, aan dacht, vertrouwen in de bank en snelheid. Honderd klanten werd gevraagd in de vijf weken na de nulmeting mee te werken aan een vervolgonderzoek. Na ieder contact met de bank moesten ze een vragenformulier in vullen en de antwoorden doorbellen naar een gratis 06-nummer. In november en december vond een soortgelijk onderzoek plaats onder bedrijfsklanten. De resultaten daarvan zijn begin volgende maand bekend. De bank Zevenhuizen-Moerkapelle kreeg in het eerste onderzoek het rapportcijfer 8 voor haar totale presentatie. 'Dat viel ons niet tegen', zegt directeur Arno Lamot. 'Maar toen we de cijfers beter bekeken, bleek een aantal zaken voor verbetering vatbaar te zijn. 15 Procent van de ondervraagden vond ons een uitstekende bank, van 61 procent kregen we het predikaat 'goed' en 19 procent hield het op 'redelijk'. Ons streven is natuur lijk dat méér klanten ons 'uitstekend' vinden. Klanten waren niet zo tevreden over de pri vacy en de wachttijden bij onze bank. Ook gaf men aan bij de advisering meer prijs te stellen op initiatief. Die signalen waren voor ons aanleiding om er met de medewerkers over door te praten.' Zes werkgroepen, waarin alle medewer kers waren vertegenwoordigd, gingen met de resultaten van de nulmeting aan de slag. Een overzicht met actiepunten was het resultaat. In de werkgroep van Esther Schuurman, me dewerker adviesbalie Particulieren, kwam het gedragskenmerk initiatief uitgebreid ter sprake. 'Uit het onderzoek kwam naar voren, dat we maar in 10 procent van de gevallen dat mensen aan de balie komen, spraken over andere produkten dan die waarnaar ze vroegen. Klanten gaven aan dat ze er geen moeite mee zouden hebben als dat wél ge beurde. Eigenlijk verbaasde dat ons een beetje. Volgens ons sloeg het commentaar voornamelijk op de geldhandelingen. Wij vonden het overduidelijk dat klanten dan al leen voor geld komen. Maar we besloten voortaan ook aan die klanten te vragen: 'Kunnen we nog iets voor u doen?'.' Schuur man, die beperkt heeft te maken met geld handelingen, bracht het doorvragen ook zelf in praktijk en is er nu aan gewend. 'Ik ben ook aan de adviesbalie op andere dingen gaan letten', vervolgt Schuurman. 'Als ik met een collega van een bijkantoor bel en er staat een klant te wachten, vraag ik of ik kan terugbellen. De klant denkt op zo'n moment al snel dat ik privé bel. En als de te lefoon tijdens een gesprek met een klant overgaat, probeer ik vaker een collega in te schakelen. Een klant aan de telefoon heeft geen voorrang op een klant aan de balie, in tegendeel.' Klanten maakten ook opmerkin gen over het 'doorwerken van medewerkers' terwijl ze een klant hielpen. Schuurman: 'Daarmee bedoelen ze dat je, als je moet wachten op geld van de buizenpost, bijvoor beeld doorgaat met het intoetsen van ola's en oio's. Dat vonden ze heel vervelend. Nu pro- Collega's inschakelen voor telefoontjes. beren we in die wachttijd een gesprek aan te knopen met de klant.' In een andere werkgroep kwam ook de dienstverlening aan bedrijfsklanten aan de orde. Cijnie Spekman, baliemedewerker Bedrijven, werd persoonlijk aangesproken. 'Volgens een aantal collega's zou ik wacht tijden veroorzaken doordat ik te lang met de klanten praat. Ik heb dat uitgepraat met die collega's. Kritiek hebben is makkelijk, maar je moet elkaar ook met respect behandelen. We hebben het nu meer met elkaar over het werk en over de afspraken die we met klan- Door betere samenwerking kortere wachttijden. ten hebben gemaakt, zodat collega's van de particulierenbalie bij drukte eerder kunnen inspringen. Als we kritiek hebben op eikaars functioneren, spreken we onze collega's daar meteen op aan. Verder probeer ik de lengte van de gesprekken met klanten in de gaten te houden. Maar 'goedemorgen, alstublieft en tot ziens' is niet mijn stijl. En als je een praatje maakt, krijg je vaak informatie te horen die interessant kan zijn voor de relatie beheerders. Ook let ik er, als ik met een klant bezig ben, nu beter op of er andere klanten staan te wachten. Is dat zo, dan verwijs ik ze eventueel door naar een collega.' Schuurman, Spekman en hun collega's aan de balie maken vaker gebruik van de spreekka mer. Dit tot tevredenheid van de klanten. Pri vacy, dat bij het eerste onderzoek onvoldoende scoorde, kreeg aan het einde van het vervolg onderzoek een voldoende van de particuliere klanten. Ook de andere onderdelen werden beter gewaardeerd. En uit de eerste metingen onder bedrijfsklanten blijkt dat de beoordeling van de snelheid en het enthousiasme fors is toegenomen. Directeur Lamot: 'Het onderzoek heeft een extern en een intern effect. Klanten reageerden positief op het feit dat wij belang hechten aan hun mening. Intern zijn de ge dragskenmerken veel meer gaan leven. Ons ge drag komt ook regelmatig ter sprake in over leggroepen. In de toekomst zullen we dan ook zeker nog eens een luistermeter laten doen, om te zien of we de positieve lijn vasthouden.' Of de luistermeter als instrument wordt aangebo den aan de plaatselijke banken, wordt op dit moment onderzocht. Kan ik nog iets voor u doen?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9