Uit de bank geklapt Wel of niet betalen voor de gea Huisstijldragers opgehaald en verwerkt Antwoord op Air Miles 8 Forum Hoe zit het met de tarieven van de geld automaat? Welke banken berekenen nog avond- en weekend-tarieven en welke ban ken brengen het gastgebruik in rekening? 'Daar zit nogal wat variatie in', weet mr. Cees Hoogkamer van Cards en Chartale Betaaldiensten. 'Rabobank, ABN Amro, Credit Lyonnais Bank Nederland en de SNS Bank hebben geen avond- en weekend-ta rief, ook niet bij gastgebruik. De ING Bank kent geen avond- en weekendtarief bij gebruik van de eigen geldautomaten. Bij gebruik van de gea door derden zijn transac ties van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur gratis, tijdens de overige uren wordt f 1,50 per transactie gerekend. De VSB kent voor alle gea-gebruikers een avond- en weekendtarief van f 1,50, onge acht of de eigen dan wel een concurrent-gea wordt gebruikt. Tot slot de Postbank. Die kent geen avond- en weekendtarief, maar de giromaatpas is in Nederland alleen te gebrui ken bij de Postbank zelf, bij de ING Bank en bij de giromaten van de GWK-kantoren. Overigens verwachten we dat binnenkort ook de VSB en de ING Bank voor wat betreft het gastgebruik nog wijzigingen zullen doorvoeren.' Hoe gaat het met de inzameling bij de plaatselijke banken van de materialen met de oude huisstijl? 'De actie is bijna afgerond', antwoordt ir. Rob van de Blaak van Rabofacet Fysieke Distributie. 'Vanaf 9 januari hebben we bij De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de bete kenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek'Uit de bank geklapt'de antwoorden op vragen als'Wat betekent dit?','Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adresco de UCR 519, fax (030) 901904. vrijwel alle banken de oude huisstijldragers opgehaald. Het ging daarbij om gigantische hoeveelheden. Per bank haalden we gemid deld zo'n vijf a zes kubieke meter oude mate rialen op, met name papier. Dus reken maar uit. De banken krijgen voor een gedeelte van deze huisstijldragers geld terug, namelijk voor de externe papieren huisstijldragers. Bo vendien wordt door Rabobank Nederland de BTW teruggevorderd die ooit voor deze arti kelen is betaald. Dat betekent dat er in ver band met controles een aantal steekproeven wordt genomen en dat er zelfs deurwaarders aan te pas komen. Bepaalde goederen wor den aan stichtingen geschonken, die ze naar de derde wereld exporteren. De enorme hoe veelheden papier, in totaal rond de tweedui zend ton, worden geleverd aan een papier recyclingbedrijf. Het papier gaat daar door de papiermolen, wordt in kleine stukjes ge malen en vervolgens in balen geperst. Dan gaat het naar een papierfabriek waar ze er weer nieuw papier van maken. Huisstijldra gers die niet van papier zijn, worden niet ge stort maar verbrand. Dat is beter voor het milieu en bovendien weten we zo zeker dat Van ongeveer tweeduizend ton papieren huisstijl dragers wordt weer nieuw papier gemaakt. het niet jarenlang rondslingert op een vuilnis belt. Al met al trachten wij zo om op een milieuvriendelijke wijze invulling te geven aan de grote schoonmaak binnen de organi satie.' Het gerucht gaat dat een aantal bedrijven, waaronder de Rabobank, binnenkort komt met een antwoord op de Air Miles actie van onder meer ABN Amro. Is dat waar? Zo ja, hoe gaat dit spaarsysteem er dan uitzien? 'De Rabobankorganisatie heeft zich inder daad georiënteerd op de mogelijkheden van de steeds meer in zwang komende spaarpro gramma's, zoals Air Miles en Helios', zegt ir. Bas Nierop, assistent directeur Particulieren van Rabobank Nederland. 'Maar we hebben besloten daaraan niet deel te nemen. De introductie van deze loyaliteitsprogramma's bevestigt dat de particulierenmarkt structu reel is veranderd. De klanten zijn mondiger dan vroeger en stellen hogere eisen. Het shoppen voor bancaire produkten zien we dan ook steeds meer. Ook de concurrentie zit niet stil en wordt steeds krachtiger. De gevol gen zijn duidelijk: de markt is blijvend veran derd en de marges zijn kleiner. In zo'n situ atie mag je dan ook geen klanten meer verliezen. Deze problematiek heeft bij de ont wikkeling van Visie '98, dus ruim vóór de in troductie van Air Miles, veel aandacht gekre gen. Wij zullen echter helder moeten krijgen of een loyaliteitsprogramma een significante bijdrage kan leveren aan het bereiken van de doelstellingen van Visie '98. Indien het ant woord op deze vraag 'ja' luidt, hebben wij de overtuiging dat het mogelijk moet zijn om veel gerichter en daardoor ook effectiever te werk te gaan dan bij programma's zoals Air Miles en Helios. Kortom, een invulling die past bij onze klanten, en dus bij de Rabo bank. Ik verwacht dat wij hierover rond de zomer verdere uitspraken kunnen doen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 8